Opstellen relatiediagram en regelschema

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Opstellen relatiediagram en regelschema

De opdracht is als volgt: Verzin een systeem dat regelbaar is.

Daar kun je natuurlijk alle kanten mee op. De opdracht heb ik al wat kunnen specificeren naar het volgende:

Neem een mengvat, laat daarin twee massastromen komen met verschillende temperatuur. En regel de uitgangstemperatuur op de koude ingangsstroom. Als extra zit er een handbediende kraan in de uitgang die voor verstoring zorgt als Jopie er aan gaat zitten met zijn tengels. Het vat is oneindig groot.

Ter verduidelijking de volgende afbeelding.

Ik zit hier al een hele tijd mee te klooien. (Het is de bedoeling om een werkend VisSim schema op te zetten) Maar als ik maar de juiste stappen heb met de juiste formules dan lukt het wel denk ik.

Het volgende had ik al uitgewerkt: onderscheid maken in energiestromen en massastromen. uit de massastroom vloeit dan de massa in het vat voort. Uit de energiestromen wil ik dan de temperatuur halen die bij de sensor wordt gemeten. Om dan te vergelijken met de gewenste temperatuur. Is ten eerste mijn denkwijze correct? En dan kom ik niet verder dan Q1=m1*c*T1 om de energiestroom te berekenen. De massastroom is niet zo moeilijk. Even integreren om tot een massa te komen ipv een massastroom.

Wie o wie kan mij op weg helpen.

Alvorens mijn grote dank voor enige moeite.

P.s. Ik weet niet hoe ik het plaatje kleiner krijg.

Afbeelding

Reageer