Kan ik?

Reageer
Berichten: 15

Kan ik?

ik doe Havo 5 met het profiel N&G ik wil heel graag geneeskunde studeren.

mijn vraag is of er een hbo geneeskunde bestaat.

en als dat er niet is wat kan ik het beste doen op toc op die opleiding te komen

Re: Kan ik?

Je kan bijvoorbeeld hierna VWO eindexamenjaar doen, bijvoorbeeld via het volwassenenonderwijs (hier behandelen ze niet alleen het 6e jaar) N&G, of als je genoeg zelfdiscipline e.d. hebt via het staatsexamen van de IBgroep/DUO en daarna Geneeskunde.

Je kan ook HBO-propedeuse halen, en daarbij ook een 4 deelcertificaten van het VWO of Universitair Testimonia halen:

http://www.vumc.nl/afdelingen/aankomende-s...hbo-propedeuse/

Verder hebben veel universiteiten een mogelijkheid voor indienen van speciaal verzoek voor toelating, informeer bij je universtiteit van keuze (http://www.studereninleiden.nl/studies/ ... ingseisen/).

Let wel op dat geneeskunde een studie is met beperkte toelating.

Er is geen HBO geneeskunde, maar wel veel (para)medische HBO opleidingen:

Fysiotherapie

Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek

Medische Beeldvormende Radiotherapeutische Technieken

Verpleegkunde

Enzovoorts.

Kijk eens bij http://www.youchooz.nl/

Berichten: 15

Re: Kan ik?

dank je wel dit heeft me ontzettend veel geholpen

ik denk dat ik vwo ga doen want als je het schematisch kijkt is het via vwo 2 jaar end aarna 6 jaar universitet.

terwijl je via hbo 4 jaar doet en daarna 6 jaar universiteit dan verlies ik 2 jaren

het is best wel grappig ik heb mavo gedaan daarna havo en dan misschien vwo dats 8 jaar middelbare school ;)

en hieraan dacht ik als het me niet lukt op geneeskunde te doen

Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek

Re: Kan ik?

Okeey graag gedaan. Mocht je heel gemotiveerd zijn, en natuurlijk ook andere zaken meehebben, dan kan je het nog in 1 overstap jaar doen:

-> Je doet een HBO propedeuse (dat is over het algemeen 1 jaar!) + 4 deelcertificaten (wiskunde A, natuurkunde, wiskunde en scheikunde) via staatsexamen.

-> via volwassenen onderwijs (VaVo) of zelfstandig (ibgroep) heel VWO examen N&G doen (of welke van die nieuwe profielen er nu voor nodig zijn).

Berichten: 339

Re: Kan ik?

Jannemann schreef:...

Er is geen HBO geneeskunde, maar wel veel (para)medische HBO opleidingen:

Fysiotherapie

Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek

Medische Beeldvormende Radiotherapeutische Technieken

Verpleegkunde
De HBO-master 'physician assistant' (2 jaar, voor mensen die werkzaam zijn als verpleegkundige) komt wrs het dichtst bij HBO geneeskunde.

Berichten: 15

Re: Kan ik?

ik dnkd at geneeskundde niet kan gaan doen want ik heb helemaal geen natuurkunde :S

ik snap ook niet waarom natuurkunde daarvoor nodig is

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Kan ik?

...ik snap ook niet waarom natuurkunde daarvoor nodig is
Omdat de wetten van de natuurkunde (= fysica) ook gelden voor de mens en haar werking. In de geneeskunde is dit het domein van de fysiologie (= de fysica van de mens). De werking van om het even welke lichaamscel, weefsel of orgaan is minstens voor een deel gebaseerd op de fysica. bv.: actiepotentialen in een zenuwcel = elektrische ontladingen

of het bloed dat stroomt in de bloedvaten (met als eventuele ziekte 'hoge bloeddruk') is gebaseerd op het verplaatsen van vloeistoffen in een buis (= stromingsleer)

enz...

Dus is het echt wel noodzakelijk om fysica te kennen als je geneeskunde wil studeren.

Maar ik snap wel jouw ontgoocheling... Is er geen mogelijkheid om jouw fysica nu al wat bij te spijkeren?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Kan ik?

Ik heb je een PB gestuurd.

Reageer