Gevolgen hemothorax

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen hemothorax

Pectus schreef:En wat als de patiënt een tensie van 50/30 heeft en (dus logischer wijs) massaal bloedverlies heeft...

Dan zal onze patiënt dus eerst wat meer gestabiliseerd moet worden door transfusies, daarna moet men overgaan op draineren en tot slot op het dichten van de lek? :)
yup
Nu, zit ik dan geheel op het verkeerde spoor als ik zeg dat je een patient met oedeemvorming door bloedverlies (minder eiwitten nog aanwezig) dus albumine en diuretica kan toedienen? De albumine zal er voor zorgen dat het water uit de weefsels sneller in de bloedbaan terecht komen, de diuretica zal de urineproductie weer op gang brengen waardoor het overtollige vocht snel(ler) het lichaam zal verlaten.
Waar hebben we het over oedeemvorming gehad? Oedeemvorming door bloedverlies bestaat niet. En diuretica geven omdat iemand niet plast op basis van een hypovolemie is een kunstfout. Je geeft diuretica bij oedemen op basis van hydrostatische druk, niet op basis van een lage colloid-osmotische druk. Dan moet je iets aan die druk doen, door inderdaad bijvoorbeeld albumine te geven.

Met alle respect, maar ik snap niet waarom het zo moeilijk voor jou te bevatten is dat je iemand met een te lage bloeddruk geen bloeddrukverlagende middelen moet geven (want dat is een diureticum namelijk).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gevolgen hemothorax

Waar hebben we het over oedeemvorming gehad?
In veel van vorige posts aangezien ik zeker weet dat bij een hemothorax oedeemvorming kan ontstaan...ik wil weten hoe dit kan en wat voor mogelijke opties er zijn om beide (zowel de hemothorax als oedeemvorming) kunnen worden verholpen.
diuretica geven omdat iemand niet plast op basis van een hypovolemie is een kunstfout.
Ok, jij bent de expert...ik heb geen argumenten meer! Toch bedankt voor alle uitleg! :)

Edit: zie dat er nog wat bijgeplakt is:
Met alle respect, maar ik snap niet waarom het zo moeilijk voor jou te bevatten is dat je iemand met een te lage bloeddruk geen bloeddrukverlagende middelen moet geven (want dat is een diureticum namelijk).
Omdat ik uit ervaring spreek...en mij afvroeg waarom dit wordt/werd gedaan. Maar zoals ik al zei: je hebt me inmiddels voldoende overtuigd dat dit geen goede methode is! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen hemothorax

In veel van vorige posts aangezien ik zeker weet dat bij een hemothorax oedeemvorming kan ontstaan...ik wil weten hoe dit kan en wat voor mogelijke opties er zijn om beide (zowel de hemothorax als oedeemvorming) kunnen worden verholpen.
Weet je zeker dat het een causaal verband is tussen het bloedverlies en de oedeemvorming? Want dat kan ik niet beredeneren. Wat ik me wel kan voorstellen is doordat de druk toeneemt in de thoraxholte, de veneuze terugvloed naar het hart belemmerd wordt en daardoor (door hydrostatische druk) hydrostatisch oedeem ontstaat.
Ok, jij bent de expert...ik heb geen argumenten meer! Toch bedankt voor alle uitleg! :)
Nee dat ben ik niet. Ik lees alleen soms rare contra-intuitieve dingen van je :)
Omdat ik uit ervaring spreek...en mij afvroeg waarom dit wordt gedaan. Maar zoals ik al zei: je hebt me overtuigd dat dit geen goede methode is!
Lijkt me niet dat ze in precies dezelfde situatie zoiets doen, want dat is zéér verkeerd namelijk. Zal vast wel meer bij kijken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gevolgen hemothorax

Weet je zeker dat het een causaal verband is tussen het bloedverlies en de oedeemvorming?
200% :)
Wat ik me wel kan voorstellen is doordat de druk toeneemt in de thoraxholte, de veneuze terugvloed naar het hart belemmerd wordt en daardoor (door hydrostatische druk) hydrostatisch oedeem ontstaat.
Oke dan ga ik die gedachte nog eens na...heb ik wat langer de tijd voor nodig.
Nee dat ben ik niet. Ik lees alleen soms rare contra-intuitieve dingen van je :)
Tsja, dát wat tegenstrijdig is met je eigen intuïtie hoeft nog niet onnatuurlijk te zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gevolgen hemothorax

200% :)
Dan zie ik hier graag wetenschappelijke artikelen van of uitleg van jouw kant, want ik ken het niet :)

-edit-

Verlies van albumine met bloed geeft inderdaad een lagere colloid-osmotische druk, helemaal als je dus niet

vult met colloid-oplossingen (waar we het eerder over hadden), maar je verliest ook hydrostatische druk door

bloedverlies zelf waardoor je geen oedemen krijgt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gevolgen hemothorax

Dan zie ik hier graag wetenschappelijke artikelen van of uitleg van jouw kant, want ik ken het niet :)
Meer duidelijkheid voor jou is op weg naar je postvak! :)

Als ik nog andere dingen tegenkom zal ik het posten.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer