Acute darmontsteking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Acute darmontsteking

Weet iemand wat een colitis (darmonsteking) is?

Een darmontsteking ten gevolge van een virus. Want er zijin geen kiemen in de stoelgang terug gevonden.

Diagnose, behandeling, symptomen, onderzoeken, en ook toekomstperspectief?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Acute darmontsteking

Jouw vragen zijn niet zomaar te beantwoorden. Er zijn diverse virussen die een colitis (= ontsteking van de dikke darm) kunnen veroorzaken. De symptomatologie, diagnostiek en de behandeling kàn immers verschillen naargelang het oorzakelijke virus.

Verder is het van belang te weten naar welke kiemen in de stoelgang er precies werd gezocht, of er daarbij ook een bloedname werd gedaan om bepaalde virussen of andere oorzaken uit te sluiten (bv. Hepatitis A, ev. Hepatitis B, dragerschap van HLA-B27...), enz...

Zomaar besluiten dat er een virus aan de basis ligt van een colitis, omdat er geen kiemen in de stoelgang terug te vinden waren, is nogal voorbarig. Er zijn immers veel virussen, bacteriën, systeemziektes (bv. ziekte van Crohn, colitis ulcerosa,...) die colitis veroorzaken. Ook parasieten kunnen leiden tot een ontsteking.

Wel is het zo dat uitgebreide diagnostiek vaak niet zo belangrijk is, in die zin dat een gewone darmontsteking (colitis) dikwijls onschuldig is en na een 2 - 3 dagen vanzelf overgaat. In dit geval kan het zeker volstaan met enkele gewone middeltjes te nemen, zoals letten op de voeding, voldoende drinken, rust en eventueel (maar beter niet) wat Loperamide te slikken. Als die diarree daarentegen aansleept, bloederig en slijmerig wordt en gepaard gaat met sommige andere klachten, dan is verder nazicht meestal aangewezen. Ook bij erg jonge kinderen of verzwakte ouderen/ volwassenen kan die ernstiger verlopen (bv. uitdroging met nierfalen (= nierblokkage) ed. tgv. uitdroging)

De prognose is dus meestal goed, maar als er méér achter zit, zoals Hepatitis B (en in mindere mate A), een systeemziekte of ev. een Salmonella-infectie (= bacterieel), dan is er vaak een specifieke behandeling noodzakelijk. Deze ziektes zijn dan ook langduriger of chronisch (zoals bij systeemziektes en soms bij Hepatitis B). En af en toe kunnen ze ook wel eens dodelijk zijn.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.293

Re: Acute darmontsteking

Kun je aub iets meer achtergrond bij je vraag geven?
Een darmontsteking ten gevolge van een virus. Want er zijin geen kiemen in de stoelgang terug gevonden.
klinkt namelijk alsof dit om een specifiek geval gaat? Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=8570
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Acute darmontsteking

Jan van de Velde schreef:Kun je aub iets meer achtergrond bij je vraag geven?

klinkt namelijk alsof dit om een specifiek geval gaat? Zie ook http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=8570
vrouw, rond de 87 jaar had na gebruik te maken van 2 laxatieva, bloederige diarree en buikpijn. Dit toch 2 dagen.

De diarree was over, maar ze heeft 2 dagen geen stoelgang kunnen maken. De dag erna had ze enkel een beetje groen slijm. Ze hadden stalen genomen, maar hieruit is niets speciaals gekomen. Nu sprak men van een colitis, viraal. Maar meer uitleg en info heb en weet ik niet. Dus vroeg ik me af wat het was, hoe behandelen, of dit nog terug kan komen,...?

Berichten: 5

Re: Acute darmontsteking

nikkie schreef:Weet iemand wat een colitis (darmonsteking) is?

Een darmontsteking ten gevolge van een virus. Want er zijin geen kiemen in de stoelgang terug gevonden.

Diagnose, behandeling, symptomen, onderzoeken, en ook toekomstperspectief?
Ik wou er nog bij vermelden dat dit geen persoonljike vragen zijn maar vragen ivm mijn stageopdracht. Deze opdracht zit in de bijlage.
Bijlagen
stageverslag_pathologie.doc
(46 KiB) 204 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Acute darmontsteking

Gezien het chronische aspect doelen ze denk ik op colitis ulcerosa dan wel ziekte van Crohn.

Is op het internet veel over te vinden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer