Anaerobe verbranding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

Anaerobe verbranding

Ik wil jullie een vraag stellen als dat kan. Ik dacht eraan deze vakantie hard te trainen, en ik dacht na over de beste manier om veel kracht op te bouwen in verhouding tot mijn eigen lichaamsgewicht. Dat bracht me op anaerobe verbranding. Heel vaak wordt gezegd dat anaerobe verbranding, of verzuring van het lichaam, je spieren afbreekt en het dus een averechts effect heeft op je doel tijdens de training.

Als ik me niet vergis ontstaat anaerobe verbranding wanneer het lichaam niet genoeg kan verbranden met de aerobe verbranding. Aerobe verbranding ontstaat doordat de haarvaten zuurstof afgeven aan de omliggende spiervezels. Dus bij anaerobe verbranding zullen de spiervezels die het verst afliggen van haarvaten het eerst worden afgebroken. Dan houd je toch meer haarvaten over in verhouding tot je spieren. En dus 'nuttigere' spieren?

Zou dat kunnen kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Anaerobe verbranding

Er zitten toch maar een paar rare kronkels in je redenering.

Allereerst; als je wil gaan powertrainen moet je daar fysiek klaar voor zijn. Jouw profielinformatie vertelt me geen verdere gegevens over je leeftijd, maar laat duidelijk zijn dat powertraining bij onvolgroeide personen geen verstandige zaak is.

Verder heb je een beetje een verkeerd beeld over spieren denk ik. Er bestaat niet zo iets als geen 'nuttige' spieren, elke spier heeft zijn functie en draagt bij bij (verschillende) bewegingen. De spieren in ons lichaam die met de loop der tijd een verminderde functie hebben verkregen zijn dan ook zeker niet terug te vinden op de locaties waar je wil gaan powertrainen.

Het hele gebeuren van energieverbruik, en daarmee ook aeroob of anaeroob kan je als volgt beschrijven:

In ons lichaam ligt een beperkte hoeveelheid creatinefosfaat opgeslagen. Wanneer een loper uit de startblokken schiet gebeurt dit louter op de reserves creatinefosfaat in de spieren (zéér snelle verbranding met veel energieopbrengst). Tegen de tijd dat de loper echter goed vertrokken is zijn deze reserves al uitgeput en schakelt het systeem over op de aerobe verbranding. Wanneer de loper tot slot een te hoge hartslag krijgt en zijn conditie het bijna gaat begeven heeft het lichaam echter niet meer genoeg aan aerobe verbranding en komt daar een deel anaerobe verbranding bij.

Anaerobe verbranding levert niet evenveel energie als zijn aerobe tegenhanger, en geeft bovendien het bijproduct melkzuur. Als dit gaat opstapelen in de spieren ervaar je dit als (spier)pijn.

Pas in een laat stadium, wanneer je energie blijft eisen van een spier wordt het eigen spierweefsel afgebroken om zo nieuwe brandstof te generen. Laat duidelijk zijn dat dit in geen geval positief of gunstig is!

AfbeeldingPowertraining is niet zonder gevaar wanneer het wordt foutief uitgevoerd wordt. Bij verkeerde bewegingen/oefeningen of keuze van gewicht kunnen ernstige letsels aan spier en/of botweefsel ontstaan. Het is daarom verstandig contact op te nemen met een sportbegeleider of sportdeskundige.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Anaerobe verbranding

Anaerobe verbranding levert niet evenveel energie als zijn aerobe tegenhanger, en geeft bovendien het bijproduct melkzuur. Als dit gaat opstapelen in de spieren ervaar je dit als (spier)pijn.
Kleine aanvulling over de rol van melkzuur bij verzuring van de spieren: klik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Anaerobe verbranding

Wat Mako zegt inderdaad.

Anaerobe verbranding levert 16/18 keer minder energie op dan aerobe, plus je stapelt lactaat.

Berichten: 21

Re: Anaerobe verbranding

amirates schreef: vr 24 feb 2012, 20:36Heel vaak wordt gezegd dat anaerobe verbranding, of verzuring van het lichaam, je spieren afbreekt en het dus een averechts effect heeft op je doel tijdens de training.


Hier ga je mis, en je onderschat het fenomenale aanpassingsvermogen van het lichaam ;)
Significant heb je zelf in de hand!

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Anaerobe verbranding

citaat: "Dus bij anaerobe verbranding zullen de spiervezels die het verst afliggen van haarvaten het eerst worden afgebroken. Dan houd je toch meer haarvaten over in verhouding tot je spieren. En dus 'nuttigere' spieren?"

Dit is onjuist! Spiervezels worden allemaal evenveel doorbloed. Pezen veel minder

Over energievoorziening van spieren het volgende.

Er zijn twee soorten energievoorziening voor spieren.

1. De anaerobe energievoorziening: de energievoorziening die geen zuurstof nodig heeft.

a. zonder lactaat: anaeroob alactisch (100 en 200m sprint b.v.)

hierbij wordt bij maximale inspanning eerst ATP en later CP (voor ATP resythese) gebruikt, die als voorraad energiestoffen aanwezig zijn in de spieren en de lever voor maximaal 20 seconden.

b. met lactaat: (anaeroob lactisch) 800 -1500m b.v.

hier wordt bij maximale inspanning of versnellingen glucose onvolledig verbrand (glycose), waarbij ATP-resythese plaatsvindt, die door de spier wordt gebruikt voor de energie. Bij deze vorm van energielevering komt echter melkzuur of lactaat vrij. Afhankelijk van de getraindheid (melkzuur-tolerantie-trainingen) zijn er topatleten die zeer hoge melkzuurwaarden in het bloed kunnen verdragen. Een maximale inspanning kan echter slechts tot ongeveer 2 minuten worden volgehouden, daarna zal de atleet moeten stoppen of de snelheid aanzienlijk moeten verlagen, om m.b.v. bicarbonaten het melkzuur tijdens de inspanning de kans te geven om het melkzuur gedeeltelijk af te breken.

Deze energievoorziening geldt alleen voor spieren. Hersenen kunnen niet zonder zuurstof functioneren.

2. De aërobe energielevering: dit is de energievoorziening met zuurstof en zonder melkzuur (aeroob alactisch).

Hier worden suikers en vetzuren gebruikt voor de verbranding om ATP te resynthetiseren.

Daarna kan energie voor onbepaalde tijd worden verkregen totdat de brandstoffen op zijn. In nood kan daarna nog worden overgegaan op de verbranding van eiwitten, maar dan verbrand je eigenlijk spieren.

Supercompensatie.

Verder wordt elke spier in principe licht beschadigd tijdens een training. Het lichaam beschikt echter over een natuurlijk herstelmechanisme. Dit ligt besloten in de wet van de supercompensatie. Deze wet houdt in, dat het lichaam door de juiste lengte van het herstel beter en sterker wordt dan de situatie voor de training.

Als de nieuwe trainingsprikkel (regelmatig en gedoceerd) steeds tijdens de supercompensatiefase wordt gegeven dan wordt het prestatieniveau langzaam verhoogd.

Tot slot nog een opmerking over het verschil in kracht en spiermassa opbouwen.

Wil je meer kracht dan zijn minder herhalingen en explosieve oefeningen belangrijk.

Wil je meer spiermassa (bodybuilding) dan ga je tot uitputting door: dus veel herhalingen met minder gewicht.

Reageer