Quadrupool moment

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

Quadrupool moment

Kan iemand mij uitleggen wat een quadrupool moment is ( in tegenstelling tot een dipoolmoment, want dat begrijp ik )

Bv. Waarom heeft CO2 een quadrupool moment, of N2? en methaan ofzo niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Quadrupool moment

Mooi dat je een dipoolmoment begrijpt, want dan kan ik een quadrupool ook wel uitleggen.

Laten we eens zien: een dipool ontstaat als twee ladingen die elkaar opheffen op een zekere afstand van elkaar staan. Als je van een niet-al-te-groot afstandje kijkt heffen de krachten van de twee ladingen elkaar niet meer op, omdat de afstand tot de ene lading anders is dan tot de andere lading. Er blijft dan een netto kracht over.

Nu een quadrupool, eigenlijk precies hetzelfde een stapje verder: een quadrupool onstaat als twee dipolen die elkaar opheffen op een zekere afstand van elkaar staan. Als je van een niet-al-te-groot afstandje kijkt heffen de krachten van de twee dipolen elkaar niet meer op, omdat de afstand tot de ene dipool anders is dan tot de andere dipool. Er blijft dan een netto kracht over.

Berichten: 278

Re: Quadrupool moment

Dankje voor je uitleg;

maar als ik dan kijk naar N2, dan heeft deze molecule geen dipool, dus ik begrijp niet waarom ze dan een quadrupool heeft, aangezien dit gaat om 2 dipolen die elkaar niet zouden opheffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Quadrupool moment

Waar heb je gezien dat N2 een quadrupoolmoment heeft of zou hebben?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 278

Re: Quadrupool moment

In een vak over adsorptiecapaciteiten van zeolieten...

Het zou te maken hebben met de Pi bindingen

Reageer