Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Ja dat was een schrijffout over melatonine. Melatonine-aanmaak bij weinig/geen licht, dus!

De vraag was of men actiever of onrustiger wordt,

met veel avondlicht (TV, computer, lampen, tot bijvoorbeeld 23.00 u.).

Melatonine is natuurlijk iets. Maar mischien is het volledigge antwoord toch niet allemaal zo chemisch, of neurologisch .

Eenvoudiger is: met veel avondlicht worden de ogen geprikkeld,

en dus ook je hele doen en laten zoals, praten en discusiëren, eten en drinken, rondlopen, diep nadenkenken, intimiteiten, enz. .

Tja dat is heel eenvoudig gezien, meer activiet bij meer licht.

Je kan hier natuurlijk op verder gaan of dit wel gezond is, om bijvoorbeeld steeds zo actief te zijn in de avonduren, zeker als je s'morgens naar het werk, of de school moet (bijv.slaapproblemen na veloop van tijd) ?

Want licht prikkelt de ogen, en laat een verdere kettingreactie toe, die andere lichaamsfuncties activeert .

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Want licht prikkelt de ogen, en laat een verdere kettingreactie toe, die andere lichaamsfuncties activeert .
Ik snap de opzet van je discussie op zich wel een beetje heb ik het idee. Maar mijns inziens is het maar deels waar. De meeste mensen, naar ik meen ook jij en ik, kunnen ook slapen wanneer het licht is (hoe doe je het anders zomers?).

Daarnaast wordt een tekort aan melatonine in verband gebracht met allerhande ziekten (kanker en depressie). Maar gezien we in ons chemievat van ons lichaam met nog heel veel andere stoffen te doen hebben, is dat allemaal maar een deel van het verhaal.

Om een paar voorbeelden te noemen:

- Hieruit zou je kunnen concluderen dat rondom de evenaar borstkanker veel meer voor moet komen dan rond de poolcirkels (niet waar).

- Hieruit zou je kunnen concluderen dat op basis hiervan depressie in de zomer en rond de evenaar meer voorkomt dan in de winter of rond de poolcirkels (tegenovergestelde is waar).

Mede daarom snap ik eerlijk gezegd niet helemaal de rationale waarom je melatonine zou geven bij winterdepressie (Dido?), mijns inziens is het onlogisch dat melatonine de oorzaak is van het ontstaan van deze depressie. Wanneer de dagen korter worden heb je namelijk dat je minder tijd aan licht wordt blootgesteld en dat je dienentgevolge juist meer melatonine zou moeten aanmaken. Dan zou eerder de tegenovergestelde these `melatonine veroorzaakt depressie` voor de hand liggen. Sterker nog: men gebruikt zelfs lichttherapie tegen winterblues. Of neem ik nu echt een paar bochten wat betreft de winterblue niet helemaal correct?
Melatonine is natuurlijk iets. Maar mischien is het volledigge antwoord toch niet allemaal zo chemisch, of neurologisch .
Inderdaad, dat ben ik volledig met je eens. Zoals het bovenstaande mijns inziens al laat zien. Het menselijk lichaam is een vat met ongelooflijk veel chemicaliën, om het zo maar te zeggen. En daarvan is melatonine er één. Maar we moeten wel uitkijken dat we melatonine niet een te grote rol gaan geven.
Maar dat doet niets af aan de uitspraak: '...de hypothalamus is óók verantwoordelijk...' Dit impliceert dat andere factoren een rol spelen.
Tja, kwestie van interpretatie. Ik zou in zo'n geval namelijk het woord `ook` totaal niet gebruiken in een dergelijke context. Maar het woord `mede`. Zeker omdat in deze context het woord `ook` op een dergelijke manier multi-interpretabel wordt. De rest van de reactie van je laat ik voor wat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Of neem ik nu echt een paar bochten wat betreft de winterblue niet helemaal correct?
Ik denk het... ](*,)
Daarnaast wordt een tekort aan melatonine in verband gebracht met allerhande ziekten (kanker en depressie).

...

- Hieruit zou je kunnen concluderen dat op basis hiervan depressie in de zomer en rond de evenaar meer voorkomt dan in de winter of rond de poolcirkels (tegenovergestelde is waar).
De link depressie en Melatonine zou vooral te maken hebben met het feit dat het 24-uursritme bij depressieve mensen verstoord kan zijn.

En verder, het is inderdaad vooral een tekort aan licht dat zou instaan voor het ontstaan van depressie:
...Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de epifyse direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Bij de aanwezigheid van blauwachtig licht (uit zonlicht of uit kunstlicht, televisie of computer) wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling aan licht af, dan komt de natuurlijke productie van melatonine weer op gang. Voor het lichaam is dit het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht...
uit Wikipedia

- Er wordt bovendien van uitgegaan dat er bij depressie een advanced circadiaan ritme is.

Depressieve mensen die ‘op tijd’ gaan slapen hebben vaak een slaappatroon, te vergelijken met niet-depressieve mensen die te laat naar bed gaan (dus een ‘advanced’ circadiaan ritme = een vervoegd circadiaan ritme):
- ze vallen in slaap & komen binnen 45’ i/d REM-slaap: dus slaap van het 4de stadium vermindert

- ze zijn vroeg wakker & kunnen dan niet meer slapen
En Melatonine toedienen zorgt voor een herstel van het 24-uurs bioritme:

- ’s avonds innemen: heeft weinig effect want de epifyse produceert dan al melatonine

- op een ander tijdstip: je wordt binnen de 2 uur slaperig

Melatonine geeft feedback aan de nucleus suprachiasmaticus om de biologische klok te resetten:

Bij een gematigde dosis (0,5 mg):

- ’s middag: dan ontstaat een fase-advance: persoon wordt vroeger moe & vroeger wakker de volgende dag

- herhaaldelijk ‘s ochtends: er ontstaat een fase-delay: persoon wordt later moe ’s avonds & is later wakker de volgende dag

(uit Biological Psychology, Kalat)
Mede daarom snap ik eerlijk gezegd niet helemaal de rationale waarom je melatonine zou geven bij winterdepressie (Dido?), mijns inziens is het onlogisch dat melatonine de oorzaak is van het ontstaan van deze depressie. Wanneer de dagen korter worden heb je namelijk dat je minder tijd aan licht wordt blootgesteld en dat je dienentgevolge juist meer melatonine zou moeten aanmaken. Dan zou eerder de tegenovergestelde these `melatonine veroorzaakt depressie` voor de hand liggen. Sterker nog: men gebruikt zelfs lichttherapie tegen winterblues.
Het resetten van de biologische klok is blijkbaar vooral van belang zijn. In elk geval is het zo dat Melatonine vandaag wordt bestudeerd als een mogelijk 'nieuw' antidepressivum (AD) voor de toekomst. Er zijn wel enkele opmerkingen bij:

- mogelijks zou het vooral een nieuw AD zijn voor mensen die van nature een tekort aan Melatonine hebben.

- men ziet dat Melatonine bij sommigen wel degelijk een effect kan hebben op hun depressie. Maar dat betekent zeker niet dat iedereen ermee geholpen kan worden. Bovendien is het middel nog in onderzoek.

enkele onderzoeken: zie bv.:

- Altered sleep architecture and higher incidence of subsyndromal depression in low endogenous melatonin secretors, Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci (2010) 260:327–335

- The phase shift hypothesis for the circadian component of winter depression, 2007, Dialogues in clinical neuroscience, vol. 9, no3, pp. 291-300

- Melatonin treatment of winter depression: a pilot study, Psychiatry Research, Volume 77, Issue 1, Pages 57-61 (16 January 1998)

- Corticotropin-Releasing Hormone Inhibits Melatonin Secretion in Healthy Volunteers – A Potential Link to Low-Melatonin Syndrome in Depression?, Neuroendocrinology 1997;65:284-290

- Use of slow-release melatonin in treatment-resistant depression, J Psychiatry Neurosci 2000;25(1):48-52.

- Phase relationships between core body temperature, melatonin, and sleep are associated with depression severity: Further evidence for circadian misalignment in non-seasonal depression, Psychiatry Research Volume 178, Issue 1, 30 June 2010, Pages 205-207

- Circadian misalignment in major depressive disorder, Psychiatry Research Volume 168, Issue 3, 15 August 2009, Pages 259-261

- Melatonin Receptor Agonist Agomelatine: A New Drug for Treating Unipolar Depression, Current Pharmaceutical Design, Volume 15, Number 14, May 2009 , pp. 1675-1682(8)

-Altered sleep architecture and higher incidence of subsyndromal depression in low endogenous melatonin secretors, 2009, European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience Volume 260, Number 4, 327-335

- [url=http://A%20pilot%20study%20of%20the%20phase%20angle%20between%20cortisol%20and%20melatonin%20in%20major%20depression%20%E2%80%93%20A%20potential%20biomarker]A pilot study of the phase angle between cortisol and melatonin in major depression – A potential biomarker?, Journal of Psychiatric Research Volume 44, Issue 2, January 2010, Pages 69-74[/url]?

- en er zijn er nog massa's te vinden als je eventueel eens Googled op Google Scholar

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Is het niet als je, je goed in je vel voelt dat je :

- af en toe actief kan zijn,

- af en toe in rust kan zijn,

- en bij tijd en stond slaapt.

En het beste natuurlijk in coherentie met je cicadiaanse cyclusen.

Steeds tegenwerken zorgt voor problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Er zomaar vanuit gaan dat jouw redenering correct is, Gelukkoos, kan niet. Je zal dus even de literatuur moeten induiken, vrees ik, om jouw redenering te staven:

1) is deze oorzaak- gevolg link, zoals jij dat stelt wetenschappelijk onderzocht?

2) zijn de 3 oorzaak-gevolg stellingen allemaal onderzocht?

3) Gaat het hier wel om een oorzaak-gevolg, zoals jij dat in jouw beweringen stelt? In welke richting gaat de oorzaak-gevolg: je begint met te stellen dat 'zich goed voelen' oorzaak is en op het einde stel je dat 'zich goed voelen' net het gevolg is. Of gaat het om een correlatie (samengaan van factoren, zonder je uit te spreken over wat gevolg is en wat oorzaak is, of waarbij vaak gewoonweg geen oorzaak-gevolg aanwezig is)

4) Wat was het resultaat van dit onderzoek?

Ik kan evengoed redenen bedenken waarom datgene wat jij stelt tenminste voor een deel niet waar zou kunnen zijn. Zo zou je kunnen bedenken dat mensen die zich omwille van de één of andere manier niet goed voelen, net een inspanning doen om 'gezonder' te leven. Terwijl bv. studenten, die zich redelijk goed in hun vel voelen, misschien vaker uitgaan en daardoor hun bioritme compleet negeren. Maar dat zijn allemaal veronderstellingen, vandaar dat je best even de literatuur raadpleegt om na te gaan of datgene wat jij beweert is onderzocht.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Misschien even terug herpakken, betreffende melatonine:

Scheidt een verkalkte Epifyse nog melatonine af ? Of wat voor invloed heeft de verkalking hierop ?

Berichten: 1.116

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Scheidt een verkalkte Epifyse nog melatonine af ? Of wat voor invloed heeft de verkalking hierop ?
Tja, waarom zoek je zelf niet met google?

In het kort: Met het ouder worden is calcificatie van de epifyse een steeds meer geziene verschijnsel. Het is voor zover we weten zo goed als fysiologisch. Met het ouder worden neemt de calcificatie toe, de melatonine-productie neemt af. Of de twee gerelateerd zijn? Geen idee. Ik denk dat je er een soortgelijke relatie bij vindt als de incidentie van kanker/osteoporose met de melatonine-spiegel. Wil dat zeggen dat ze elkaar over en weer beïnvloeden of wil dat zeggen dat ze beiden afhankelijk zijn van een gemeenschappelijke andere factor, zoals leeftijd?

Zie ook nog even: http://tinyurl.com/2bmhzab

Berichten: 32

Re: Overdaad aan lichtbronnen in de avonduren !?

Gelukkoos schreef:Is het niet als je, je goed in je vel voelt dat je :

- af en toe actief kan zijn,

- af en toe in rust kan zijn,

- en bij tijd en stond slaapt.

En het beste natuurlijk in coherentie met je cicadiaanse cyclusen.

Steeds tegenwerken zorgt voor problemen.
Is misschien in volgende site duidelijker met de verschillende mechanismen zowel bij mens als andere wezens:

http://www.glimmerveen.nl/loes/biologische_klok.html

Reageer