Waar zijn comapatiënten met hun gedachten? ergens of nergens

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Waar zijn comapati

Voor meer over Coma zie wikipedia

Meer over de indeling van verschillende stadia van Coma zie Glasgow Coma Scale (meest gebruikte).

Voor informatie over hersendood en hersenactiviteit zie Brain death.
---- Correct me if I am wrong! ----

Berichten: 14

Re: Waar zijn comapati

Ik hoor wel eens, en zie ook vaak op tv, dat mensen beweren dat het goed is om tegen een coma patient te praten.. ik vraag me af of dit wel echt effect heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Waar zijn comapati

wortelsorbet schreef:Misschien kun je het een beetje vergelijken met een operatie onder narcose. Na een dergelijke operatie weet je, als het goed is, niet wat er tijdens de operatie is gebeurd. Het stomme is dat je dan niet echt zeker weet dat je tijdens de operatie niets meegemaakt hebt, of dat je gewoon alles vergeten bent.  

 
Dat heb ik ook ervaren tijdens een "roesje" dat is een soort lichte narcose (of zeer zware verdoving :) ) waarbij je dus op het moment zelf nog wel grotendeels "bij" bent, opdrachten kunt uitvoeren (anders gaan liggen tijdens kijkoperatie bijvoorbeeld) en ook gewoon kan praten. Maar nadien wist ik er niets meer van, de volgende dagen zijn een paar beelden teruggekomen maar ik ben echt een paar uur kwijt. Dat sluit dus weer aan op de stelling dat je achteraf wel kan zeggen dat je niets dacht of bewust hebt meegemaakt, maar dat kan je dus ook gewoon vergeten zijn.

Ik vind het alleen nogal onwaarschijnlijk op te praten over fantasie/droomwerelden (Mindell /Smeijsters) Als je kan meten dat de hersenactiviteit zodanig laag is dat je niet zou kunnen dromen. (of, in vergelijking met gewone dromen dan). Als je daarop af zou gaan zou ik zeggen dat als er al gedachten zijn, dit niet veel zinnigs is, en ook geen droomwerelden of wat ook zijn.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Re: Waar zijn comapati

Voordat mensen in coma raken 'vluchten' zij als het ware uit het lichaam door het impact van het trauma, dus zwaar ongeluk wat veel pijn zal opleveren en niet draagbaar zou zijn, of door plotselinge falen van bepaalde organen zoals het hart.

En ook worden er mensen in coma gehouden door eventuele hersenenbeschadigingen tegen te gaan.

Het feit dat zij zijn 'gevlucht' uit het fysieke lichaam heeft dus een doel, totaal geen pijn kunnen voelen (zal ook veel te zwaar zijn en nadelig voor genezing) tot rust komen en lichaam weer te laten ontspannen. Dit omdat bij impact vaak de spieren worden aangespannen. Feitelijk zorgt ons systeem ervoor dat we weer terug kunnen keren in ons fysieke lichaam als dit weer ontspannen is, medisch handelingen uitgevoerd zijn wat nodig was, dan zou het bewustzijn terug kunnen keren.

Maar dit is vaak een probleem, want hoe kom je terug in je lichaam? Want schijnt zo te zijn dat mocht je terug willen komen dit vaak heftige fysieke gewaarwordingen geeft dat de doktoren denken dat er iets mis is en dus de patient weer in slaap laten keren.

De medische wereld is er niet op ingesteld hoe het bewustzijn werkt en wat voor effecten het geeft als het weer terugkeert in het lichaam.

Want in feite breng je je eigen lichaam weer tot leven, je neemt de 'besturing' zelf weer over, ipv de medische apparaten die je in leven houden.

En hoe verder je afgescheiden bent van je lichaam, in bewustzijn hoe moeilijker het wordt om te kunnen communiceren, zoals de nieuwe techniek die vandaag o ptv, kranten te lezen waren, is een kleine groep die daadwerkelijk konden communiceren. Deze groep mensen hebben hun bewustzijn niet ver 'teruggetrokken' en zijn dus in staat te horen en te voelen. Ook kan he tgebeuren als een bepaalde groep veelal wordt aangeraakt ook een reactie oproept. Door de indrukken die zij ervaren en op deze manier hun bewustzijn in het lichaam terug wil komen.

Dus ligt eraan hoe ver je bewustzijn, door impact, is teruggetrokken.

Sha

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waar zijn comapati

Sha schreef:Het feit dat zij zijn 'gevlucht' uit het fysieke lichaam heeft dus een doel, totaal geen pijn kunnen voelen (zal ook veel te zwaar zijn en nadelig voor genezing) tot rust komen en lichaam weer te laten ontspannen.

... Maar dit is vaak een probleem, want hoe kom je terug in je lichaam?
Je laat hier uitschijnen dat het bewustzijn (de geest, zeg maar) even het lichaam verlaat om ergens anders te vertoeven waar het veiliger is en als het weer veilig genoeg is dat de geest dan terug wil keren naar het lichaam. Klopt dit?

Op wat baseer je je daarvoor?
Want schijnt zo te zijn dat mocht je terug willen komen dit vaak heftige fysieke gewaarwordingen geeft dat de doktoren denken dat er iets mis is en dus de patient weer in slaap laten keren.
Hoe kom je daar bij? Een comateuze patiënt die op niets meer reageerde en die dan plots heftige fysieke reacties vertoont, zal niet noodzakelijkerwijze worden geïnterpreteerd als 'er loopt iets fout', denk ik.
De medische wereld is er niet op ingesteld hoe het bewustzijn werkt en wat voor effecten het geeft als het weer terugkeert in het lichaam.
Hier poneer je jouw veronderstellingen over hoe het bewustzijn werkt, als een feit. Dan had ik toch graag eens bewijzen gezien van deze feiten. Hoe ben je er zo zeker van dat datgene wat jij stelt correct is en dat de anderen het fout hebben?
En hoe verder je afgescheiden bent van je lichaam, in bewustzijn hoe moeilijker het wordt om te kunnen communiceren, zoals de nieuwe techniek die vandaag o ptv, kranten te lezen waren, is een kleine groep die daadwerkelijk konden communiceren.
Ik denk dat je hierop doelt? Dit toont aan dat comateuze patiënten die niet in staat zijn te reageren, toch soms minstens over een bepaald niveau van bewustzijn en cognitieve functies beschikken.
Door de indrukken die zij ervaren en op deze manier hun bewustzijn in het lichaam terug wil komen.

Dus ligt eraan hoe ver je bewustzijn, door impact, is teruggetrokken.
Met het woord 'willen' duid je erop dat dit allemaal vrijwillig en bewust gebeurt... Volgens mij is dat puur 'gissen', met dus een grote (?) kans op 'missen'.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waar zijn comapati

Het feit dat zij zijn 'gevlucht' uit het fysieke lichaam heeft dus een doel, totaal geen pijn kunnen voelen (zal ook veel te zwaar zijn en nadelig voor genezing) tot rust komen en lichaam weer te laten ontspannen.


Een coma is een gevolg van een aandoening aan de hersenen en heeft geen doel; helemaal niet om geen pijn te kunnen voelen (behalve als patienten kunstmatig in een coma worden gehouden). Zo kun je in coma raken door een metabole encefalopathie waarbij geen pijn gevoeld hoeft te worden, terwijl iemand met een traumatische beenamputatie erg veel pijn heeft, maar niet comateus wordt. Daarnaast generaliseer je verschillende comapatienten. De één kan bijvoorbeeld wel pijn voelen en de ander niet. Dat hangt van de diepte van de coma af.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Waar zijn comapati

Heb niet de behoefte om dit alles te moeten gaan bewijzen/verklaren wat ik beschreven heb, aangezien het op eigen ervaringen gebaseerd is.

Sha

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Waar zijn comapati

Heb niet de behoefte om dit alles te moeten gaan bewijzen/verklaren wat ik beschreven heb, aangezien het op eigen ervaringen gebaseerd is.
En toch generaliseer je jouw eigen ervaring tot iets wat algemeen is:
De medische wereld is er niet op ingesteld hoe het bewustzijn werkt en wat voor effecten het geeft als het weer terugkeert in het lichaam.
Hoe ben je er dan zo zeker van dat jouw ervaringen ook die van een ander zijn én dus beschrijven 'hoe het bewustzijn werkt (en iets is wat de medische wereld niet weet, terwijl jij wél weet hoe het zit?)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waar zijn comapati

Sha schreef:Heb niet de behoefte om dit alles te moeten gaan bewijzen/verklaren wat ik beschreven heb, aangezien het op eigen ervaringen gebaseerd is.

Sha
Dan vrees ik dat je op het wetenschapsforum niet op de goede plek bent, met alle respect. Er worden hier wetenschappelijke discussies gevoerd in plaats van het induceren van persoonlijke gevallen tot algemene

wetmatigheden die voor iedereen zouden moeten gelden. Een coma wordt door de medische wetenschap gezien als een bepaalde ernst van bewustzijnsdaling door allerlei oorzaken en niet als een mechanisme om specifiek geen pijn te voelen. Als je in het geneeskundeforum nota bene ideeen uit die niet overeenkomen met deze medische opvatting vind ik dat mensen hier wel degelijk om een verklaring of bewijs mogen vragen. Ben je daar niet toe bereidt, dan zijn andere fora een betere plek.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 597

Re: Waar zijn comapati

Een interessante site inzake coma is deze van Coma Science Group

De Vlaamse neuroloog Steven Laureys, leider van Coma Science Group, is onlangs in de media gekomen omdat hij zeer interessante resultaten haalde door middel van hersenscans te analyseren bij comapatiënten. Hij zou erin geslaagd zijn om met een patiënt in vegetatieve toestand te communiceren.

zie ook korte uitleg vd neuroloog in deze video http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/medi...Niveau/1.709703
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer