Zon projecteren door telescoop

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

ik ben het volledig eens met sen...

om dit met een webcam te kunnen doen heb je een ScopeTronix 12mm to "T" Adapter* nodig en een Universal Camera Adapter**

*ongeveer halverwege scrollen

**je zou het ook kunnen doen met een digiT kunne die je rond het oculair vast zet hiermee zal het geprojecteerde beeld het kleinst zijn

universele camera adapters komen in 2 vormen de "standard" en de variable"

in beide steek je een oculair waarna je een T-adapter op de camera adapter schoeft

de variabele is in lengte uitschuifbaar waardoor je de grootte van het geprojecteerde beeld ook kan veranderen

Berichten: 112

Re: Zon projecteren door telescoop

Die Universal Camera Adapter is speciaal voor camera's bedoeld toch? En die ScopeTronix 12mm to "T" Adapter voor webcams of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zon projecteren door telescoop

ja

Berichten: 112

Re: Zon projecteren door telescoop

Ik had nog even een vraagje over de ScopeTronix 12mm to "T" Adapter. Past deze met zekerheid op mijn Philips ToUcam Pro 2. Want ik wil hem aanschaffen maar als hij dan niet past heb ik er nog weinig aan.

En ik hoor mensen vaak praten over een IR/UV blokker voor webcamastrofotografie, zodat je meer detail krijgt, welke is aan te bevelen?

Op http://www.ecliptica.org/merchandise/3_17_webcam.htm (bijna helemaal onderaan met grote letters staat er NIEUW Reducer-lens voor imagers)

vond ik een filter die het brandpuntsafstand verkort, wat dus erg handig kan zijn met webcamastrofotografie (o.a. maan) Mijn vraag hierbij werkt dit goed (genoeg) en blijft het beeldkwaliteit wel gewoon hetzelfde. En dan staat er ook nog een tussenbuisje (staat eronder) daarmee zou ik het brandpuntsafstand nog verder kunnen verkorten, er staat wel dat het tussenbuisje bij newton kijkers problemen zou kunnen veroorzaken met focussen. Nou heb ik de Celestron 250/1200, zou het bij mij problemen veroorzaken of kan ik hem gewoon gebruiken.

Berichten: 3

Re: Zon projecteren door telescoop

Opmerking moderator

nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp
Beste mensen,

Ik heb voor algemene natuurwetenschap op school een opdracht gekregen om een model van een zonneafbeelder te maken, geen probleem zou je zeggen. Maar ik kan maar niet vinden wat het is, google levert niks op..

Is er toevallig een andere benaming voor dit instrument en weten jullie misschien nog hoe ik er een zeer simpel model van zou kunnen maken?

Bij voorbaat Dank,

Willem-Jan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.292

Re: Zon projecteren door telescoop

Maar ik kan maar niet vinden wat het is, google levert niks op..
Ook geen idee wat het zou moeten doen? (Behalve het voor de hand liggende afbeelden van de zon, duhh,) maar wat zou dan het doel kunnen zijn van die "afbeelding" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Zon projecteren door telescoop

het is een meetinstrument..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zon projecteren door telescoop

Wat meet je ermee dan?

De baan van de zon? Of maak je een afbeelding van de zon zelf?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 3

Re: Zon projecteren door telescoop

Bedankt voor jullie meedenken,

Mijn anw leraar was een beetje stoned toen hij mij het onderwerp toewees,

Het moet een Zonneprojector zijn!

Maar alsnog, heeft iemand een idee hoe je er een simpel model van kan maken?

WJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.292

Re: Zon projecteren door telescoop

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...em=270456534076
Zonneprojector

Vanaf het moment dat de telescoop werd uitgevonden kijkt men er al mee naar de zon, maar zonder een goed zonnefilter zijn daar wel grote risico’s aan verbonden. Alleen een sterk zonnefilter absorbeert het zonlicht voldoende om schade aan de ogen te voorkomen. Voor onze Newton spiegeltelescoop bestaat hiervoor een speciale zonnefilter.

Door gebruik te maken van een geraffineerd optisch systeem wordt dit probleem bij een zonneprojector omzeild doordat niet direct naar de zon, maar naar een projectie van de zon gekeken wordt. Hierbij wordt het principe van een camera obscura (donkere kamer) gebruikt. Het licht van de zon valt door een kleine opening in een verduisterde ruimte op de tegenoverliggende wand. De zonneprojector heeft behalve een eenvoudige opening ook een lens en een convexe spiegel. Deze werken samen als een Gallileïsche telescoop en maken een sterke vergroting mogelijk. Een planspiegel (vlakke spiegel) zorgt vervolgens voor een aangename beeldhoek.
Kortom, in principe is het gewoon een camera obscura, lenzen en spiegels zijn er alleen om het beeld te vergroten zonder een enorme CO te bouwen, en naar de zon te kunnen kijken zonder een stijve nek te krijgen. Je kunt hem dus eigenlijk net zo simpel of ingewikkeld maken als je wil.

AfbeeldingVoor tips om met behulp van een verrekijker een bruikbare projector te bouwen, zie: http://www.exploratorium.edu/sunspots/history4.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Zon projecteren door telescoop

Ik was laatst in sonnenborgh utrecht waar ze er ook een hadden, wat het probleem alleen is met die zonnenprojectoren ja dat je hem de heletijd moet draaien, om dat te demonstreren zetten ze de klokkjes even stil, en ja hoor binnen 2 minuten was de zon uit het beeld verdwenen.

Lijkt me nogal irritant als je wil kijken of er bijvoorbeeld zonnenvlekken zijn om dan de heletijd te verzitten omdat je de zon moet volgen... ;)

Ik hoop dat het gaat lukken met je project

succes ermee

Groetjes
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.292

Re: Zon projecteren door telescoop

Lijkt me nogal irritant als je wil kijken of er bijvoorbeeld zonnenvlekken zijn om dan de heletijd te verzitten omdat je de zon moet volgen... :)
;) Rotzon, wil niet eens even stil blijven staan..... ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Zon projecteren door telescoop

Opmerking moderator

nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp


Ik wil de zon waarnemen met mijn reflectortelescoop, wie, wat, waar, wanneer, hoe?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zon projecteren door telescoop

Hoe is natuurlijk het belangrijkst:

NOOIT naar de zon kijken door een kijker zonder een heel goed zonnefilter, je zou je netvlies in een fractie van een seconde kunnen verbranden!

Zonnefilter:

Geen zonnefilters gebruiken voor in oculairs, die goedkope krengen kunnen door de hitte springen en dan ben je een oog kwijt!

Je wilt een zonnefilter dat voor de kijker gemonteerd het zonlicht eerst met een factor 100.000 (optische dichtheid 5) vermindert voor het de kijker in gaat.

Er zijn semiprofessionele zonnefilters van glas te koop, o.a. van het merk 1000 Oaks maar die zijn tamelijk duur, zeker de filters met de volledige opening (de off Axis filters zijn veel kleiner, maar passen wel op een grotere buis en daardoor goedkoper).

Er is ook zonnefilterfolie te koop o.a. Baader AstroSolar filter. Dat is een stuk goedkoper, pakweg 25 euro voor een vel ter grootte van een A4. Daarmee, en met wat handigheid maak je dan eenvoudig zelf een voorzetfilter. Ik heb er destijds voor mijn 20 cm kijker met wat trespa, vilt en een bakblik een mooi voorzetfilter van gemaakt. Let er wel op dat het folie nogal kwetsbaar is, daarom heb ik er een beschermingsrand en een deksel voor gemaakt:
20121007_172425.jpg
20121007_172425.jpg (37.63 KiB) 1267 keer bekeken
20121007_172340.jpg
20121007_172340.jpg (29.43 KiB) 1268 keer bekeken
Baader AstroSolar voorzetfilter

Je ziet dat het folie niet strak staat, dat maakt niet uit. De laag is zo extreem dun dat wat golven in de folie geen effect hebben op de kwaliteit van het beeld. Je mag het folie niet onder spanning lekker strak trekken, dat kan leiden tot breuk (gevaarlijk!) maar ook tot verslechtering van de optische eigenshappen van het folie.

Hier kan je zo'n filter op maat laten maken. Kost dan wel weer een centje.

Projectie:

Met wat handigheid plakband elastiek en wit karton kan je een zonnebeeld projecteren vanuit de kijker:
projectie.jpg
projectie.jpg (434.54 KiB) 1269 keer bekeken
venusovergang

Veel details zul je met deze methode niet zien, dus eigenlijk alleen geschikt voor grotere zonnevlekken of overgangen van Mercurius en Venus (hoewel je een venusovergang niet meer mee zult maken, Mercurius gaat in 2016 en 2019 voor de Zon langs).

Professioneel:

Het mooist is een h Alfa (Hα) filter, dat is een extreem duur filter dat een zeer nauwe band (656nm) licht doorlaat. Die golflengte komt exact overeen met de de frequentie die de electronen van waterstof uitzenden wanneer ze terugvallen naar hun 2e baan. Hiermee kan je fantastisch mooie observaties doen. Maar nogmaals, ze zijn extreem duur en je mag ze (springen door de hitte) niet zonder warmtereducerend voorzetfilter voor de kijker zelf gebruiken.

Er zijn ook speciale zonnekijkers te koop met ingebouwd Hα filter, bijvoorbeeld de Lunt ls35tha deluxe, kost pakweg 800 euro zonder statief, maar dan kan je wel prachtige de granulen, zonnevlekken en protuberansen observeren. Zie dit filmpje:



Reageer