Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12.262

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Laat ik het dan een 'leefbare' mix van macronutrienten noemen. Wellicht niet wat een dietist zou voorschrijven, maar het voorziet wel in koolhydraat, vet en eiwit, en van ieder in voldoende om geen direct probleem te op te leveren.

Dit in tegenstelling tot pakweg een dieet van alleen rijst en multivitamines, waarbij je na verloop van tijd een dodelijk gebrek aan eiwitten en vetzuren zult ontwikkelen. Strict gezien heb je uit voeding aan macronutrienten slechts de essentiele aminozuren en wat onvezadigde vetten nodig. Koolhydraten worden vaak wel genoemd als noodzakelijke macronutrienten, maar zijn dat in feite niet - je lichaam kan vetten omzetten naar koolhydraten als dat nodig is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Bij het doorzoeken van het forum over het thema vitamines kwam ik deze post tegen, zodat ik geen nieuw onderwerp hoef te starten.
 
Kliche schreef: De mens behoort tot een van de weinige soorten die bijvoorbeeld geen vitamine C aanmaakt, daarnaast ook geen B12 en eigenlijk geen enkele vitamine op D na (via de huid onder invloed van zonlicht).
 
 
Volgens mij kan het lichaam naast vitamine D3 ook K maken. Dit gebeurt door de colibacterien in de dikke darm. Verder ook deels vitamine A, maar daar heeft het lichaam bètacaroteen uit de voeding voor nodig. Bovendien kan het lichaam ook deels vitamine B3 maken met het aminozuur tryptofaan uit de voeding,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Vitamine K kan door de microflora in de dikke darm gemaakt worden, waarna deze wordt opgenomen en gebruikt. Vitamine D3 kan gemaakt worden in het lichaam, maar niet in de darmen. Conversie van cholesterol naar 7-dehydrocholesterol vind plaats in de lever waarna onder invloed van UV straling de omzetting plaats vindt naar cholecalciferol, ofwel Vitamine D3.
 
De conversie van Vit D onder invloed van UV is echter wel afhankelijk van o.a. de behoefte, huidpigment en UV bloodstelling.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

In de reactie op Kliche heb ik niet beweerd dat vitamine D door de colibacterien worden gemaakt. Naast vitamine D kan het lichaam ook vitamine K maken en die laatste wordt door de colibacterien geproduceerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Het lichaam maakt dus geen vitamine K, dat wordt door de darmflora gedaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

:arrow: Ha, Ha. :lol:
Het is eigenlijk niet darmflora, maar darmfauna. De darmfauna is een onderdeel van het menselijk lichaam.

Berichten: 12.262

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Of normale darmflora wel of geen onderdeel uitmaken van de mens is een filosofische kwestie. 
 
Over het algemeen wordt het wel zo bekeken als het gaat om verteerbaarheid van voedsel en dergelijke. Het is een symbiose waarvan je feitelijk mag aannemen dat deze 'standaard' aanwezig is, al kan het wel verstoord raken door pakweg gebruik van antibiotica. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom geen aanmaak vitamines bij mens

Hmmm....tsja....wordt wel een beetje muggenzifterij zo. Elke cel die bijdraagt tot het normaal functioneren van het menselijk lichaam zou ik beschouwen als onderdeel van het het menselijk lichaam, want zonder die cellen (of het microben zijn maakt me niets uit), functioneert het lichaam niet adequaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer