Ontvoering door buitenaardse wezens?

Moderator: Rhiannon

Re: Ontvoering door buitenaardse wezens?

Ik denk dat we nog een groep vergeten nl. zij die lijden aan een slaapstoornis.

Berichten: 2

Re: Ontvoering door buitenaardse wezens?

Er zijn best veel mensen die claimen ontvoerd te zijn door een buitenaards wezen of zo. Wat is daar een gangbare psychologische of sociologische verklaring voor? En zijn die mensen er dan echt heilig van overtuigd dat het ze overkomen is of weten ze zelf stiekum ook wel beter?
Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen dat zoiets kan gebeuren. Als er echt buitenaardse wezens waren hadden ze zich al lang laten zien. Aangezien het universum 13.8 miljard jaar oud is en uitdijd met een ongelooflijke snelheid is het aannemelijk dat ergens anders leven is ontstaan en misschien wel intelligent. Ik denk dat deze mensen een droom hebben gehad of een bijna dood ervaring, en dat dit soort ervaringen met psychologie te maken hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Ontvoering door buitenaardse wezens?

Wat ik met name wel interessant vindt: er hoeft maar 1 ufo of ontvoering oid echt te zijn, en ons hele wereldbeeld staat op zijn kop. En ik weet dat dat helemaal niet zo gesteld kan worden maar als van alle meldingen ook maar eentje zou zijn die echt is, krijgt ons wereldbeeld ineens een radicaal andere wending.Vanuit die optiek vind ik dat het onderzoeken waard.

Berichten: 2

Re: Ontvoering door buitenaardse wezens?

Wat ik met name wel interessant vindt: er hoeft maar 1 ufo of ontvoering oid echt te zijn, en ons hele wereldbeeld staat op zijn kop. En ik weet dat dat helemaal niet zo gesteld kan worden maar als van alle meldingen ook maar eentje zou zijn die echt is, krijgt ons wereldbeeld ineens een radicaal andere wending.Vanuit die optiek vind ik dat het onderzoeken waard.
Dat is zo. Maar de kans is eigenlijk verwaarloosbaar. Een buitenlandse beschaving die in staat is om grote afstanden af te leggen in de ruimte is niet erg groot, je praat hier over afstanden in licht jaren. De dichtstbijzijnde ster is "Proxima Centauri" deze is 4,2 licht jaar bij ons vandaan, het duurt 4,2 jaar voordat het licht ons bereikt, misschien dat aliens theologische duizenden jaren voorlopen op ons, maar vooralsnog hebben wij de techniek nog niet zo ver, het snelste wat we gemaakt hebben is voyager 1 die met een snelheid van 61.500 km/h door de ruimte raast. Voyager zou er 73756 jaar over doen om bij Proxima Centauri te komen, zelfs met de snelheid van c duurt het nog 4,2 jaar en met de Einstein's vergelijking e=mc^2 is het eigenlijk niet mogelijk om de snelheid van het licht te halen. SETI is ook al jaren bezig met zoeken naar buitenaards leven en nog steeds zonder succes. Het kan zijn dat aliens ruimte tijd kunnen veranderen en wormgat creëren zodat ze er door kunnen reizen en zo lichtjaren kunnen afleggen in een korte tijd. Kortom ik denk niet dat we ons erg druk moeten maken of we niet misschien een alien tegen komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Ontvoering door buitenaardse wezens?

zenn schreef: Ik denk dat we nog een groep vergeten nl. zij die lijden aan een slaapstoornis.
Dit is terecht! Dit is ook de verklaring die momenteel voorrang geniet, bij wetenschappers, over UFO-ontvoeringen door aliens. Meer in detail, het gaat dan om hypnagoge en hypnopompe hallucinaties. Dit zijn hallucinaties die kunnen optreden bij het inslapen of bij het ontwaken uit de slaap. Omdat het om hallucinaties gaat (een vertaling ervan zou kunnen zijn: het ervaren van dromen terwijl je wakker bent en dus overtuigd bent van hun waarheidsgehalte), worden ze ook als volledig echt beleefd. Als anderen hen niet geloven, dan zullen ze zich hier ook erg tegen verzetten.
 
Deze hallucinaties treden dus op in het begin vd. slaap of op het einde ervan. Op het moment dat men in zijn/ haar REM-slaap bevindt. In die fase van de slaap treden levendige dromen op en is men normaal 'verlamd' waardoor men zijn/ haar droom niet kan uitageren. Dit is nu net ook wat mensen beschrijven, als ze hun ontvoering omschrijven: ze konden niet bewegen en waren ahw. verlamd.
 
Iedereen kan deze dromen doormaken, maar ondermeer het innemen van bepaalde medicatie kan de kans erop verhogen.
Ik maakte ze ook al enkele keren door en ik kan je verzekeren dat het erg beangstigende en erg realistische gewaarwordingen zijn. Je kan zo zaken beleven waarvan je eigenlijk wel beseft dat ze niet waar kunnen zijn. Vandaar dat ik mijn ervaring ook testte tijdens zo'n droom. Ik hield mezelf voor dat ze niet waar kon zijn en dat ik zou letten op disconfirmerende informatie (dus info die aantoonde dat mijn 'droom' inderdaad maar een droom was). Alleen merkte ik dat ik enkel zintuiglijke info opdeed die die onrealistische realiteit bevestigde... Vandaar dat je uiteindelijk bijna niet anders kan dan ze geloven.
Ik werd tijdens dat soort dromen niet ontvoerd door aliens, maar ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat, als dat jouw beleving is, dat sommigen ze ook echt gaan geloven.

Zie bv. hier: http://www.neurowiki.nl/index.php/hypnagoge-hallucinaties/
Wat meer wetenschappelijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10487786 of hier: https://scholar.google.be/scholar?hl=nl&q=aliens+hypnopompic&btnG=&lr=
 
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer