Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Note to self: Wees iets minder subtiel

B)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 17.661

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

devilyo schreef:regel 1 van nieuwsbericht..

Bij vertrek naar de aarde is de vlag per ongeluk omver gegooid. Aldrin en zijn collega's Neil Armstrong en Michael Collins besloten het bij terugkomst niet te vertellen omdat het erg gevoelig ligt in Amerika.
En die heb ik dan weer niet gelezen, omdat ik het verhaal al uitgebreid kende. Nu.nl is nooit zo uitgebreid, dus ik zag er de meerwaarde niet van in om die ook nog te bekijken. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

devilyo schreef:regel 1 van nieuwsbericht..

Bij vertrek naar de aarde is de vlag per ongeluk omver gegooid. Aldrin en zijn collega's Neil Armstrong en Michael Collins besloten het bij terugkomst niet te vertellen omdat het erg gevoelig ligt in Amerika.
Niet helemaal waar: ze hebben het niet meteen verteld bij terugkomst. Ze hebben het later wel gezegd, bovendien is op een video van het opstijgen te zien dat de vlag heel erg aan het wankelen is dus ze zullen het er zeker wel over gehad hebben na de missie.

Hij is trouwens omgevallen door de uitlaatgassen van de motor Dit is ongeveer hetzelfde effect als een helikopter opstijgt, de helikopter zorgt voor een grote luchtstroom naar beneden met zijn rotor en gaat zo omhoog, en de raket stoot zijn uitlaatgassen heel snel uit en gaat zo omhoog. Bij allebei is er een gigantische gasstroom naar beneden, je ziet dat onder een helikopter alles weggeblazen wordt en bij een raket is dit nog erger.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

(grmm :D dat is volgens mij niet helemaal waarom een raket/heli omhoog gaat...)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

je ziet dat onder een helikopter alles weggeblazen wordt en bij een raket is dit nog erger.
Maar niet in een bijna atmosfeerloze en zwaartekracht arme omgeving.

Trouwens, het leuke is, is dat maanlandingcomplotters ook dit aangrijpen als "feit" dat de maanlanding nep is geweest :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Voor een raket wel in een atmosfeerloze omgeving (en minder zwaartekracht, maar nog wel steeds 1/6de van dea aarde). Er komt ontzettend veel gas uit die motor met een hoge snelheid, dat raakt vervolgens het maanoppervlak en verspreid zich dan.

En mijn uitleg van waarom een helikopter en raket omhoog gaan is versimpeld maar klopt wel: versnel massa in de ene richting en je versneld zelf in de andere richting (mits geen externe krachten op het systeem, en is dat wel het geval dan moet je die er nog van af trekken of bij optellen.).
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

ik kan me vergissen, maar theoretisch gezien zou omgewaaid toch ook kunnen?

de zwaartekracht van de maan is toch sterk genoeg om een minimum aan gassen bij zich houden

en dus kan er (een beetje) wind staan op de maan

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

De dichtheid van de 'maanatmosfeer' aan het maanoppervlak is zo bizar klein dat je net zo goed van een vacuum kunt spreken. Die dichtheid is bij lange na niet genoeg om een merkbaar windje te veroorzaken.

Berichten: 202

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

als de amerikanen slim waren dan zetten ze de vlag gewoon een behoorlijk einde weg van de maanlander:P

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

En dat is ook precies wat ze in de erop volgende missies gedaan hebben.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 17.661

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Misschien een stomme vraag, maar waarom hebben ze de vlag bij de volgende missies niet gewoon even overeind gezet?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Omdat ze op verschillende plaatsen zijn geland?

Prachtige panoramafoto's van de landingsplaatsen:

http://www.panoramas.dk/moon/apollo-11.html

Als er een cirkeltje in het beeld verschijnt klik dan op de linkermuisknop,en beweeg de muis naar links of rechts.

Het beeld gaat dan rond.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 17.661

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Je hebt daar de Quicktime-plugin voor nodig, helaas geeft Firefox de melding dat die niet beschikbaar is.

Maar hier vind ik ook een afbeelding die de landingsplaatsen weergeven. Lijkt me duidelijk dat je zo'n stukkie inderdaad niet even wandelt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

is inderdaad knap ver...

toch spijtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 105

Re: Amerikaanse vlag op de maan is omgevallen

Hans Sterling schreef:Omdat ze op verschillende plaatsen zijn geland?

Prachtige panoramafoto's van de landingsplaatsen:

http://www.panoramas.dk/moon/apollo-11.html

Als er een cirkeltje in het beeld verschijnt klik dan op de linkermuisknop,en beweeg de muis naar links of rechts.

Het beeld gaat dan rond.
Schitterend pi.gif ;) Echt heel knap, en zeer mooi!
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Reageer