Pijn

Moderator: ArcherBarry

Re: Pijn

Ik heb dit weekend een documentaire over de geschiedenis van de chirurgie gezien, en daar werd het volgende verteld:

In de beginjaren van de chirurgie was één van de belangrijkste kwaliteiten van een chirurg zijn snelheid. Het was namelijk nodig, bij gebrek aan verdoving, de operatie zo snel mogelijk uit te voeren, omdat mensen anders te lang zo'n grote pijn moesten dragen.

Het is dus inderdaad perfect mogelijk een amputatie te ondergaan zonder verdoving. Maar ik ben geen kandidaat om het te bewijzen... :shock:

Re: Pijn

Syd schreef:
Sanne schreef:stel nu dat je diezelfde operatie moet ondergaan zonder verdoving.   :shock:

ga je dan dood van de pijn die je voelt?


Ik heb eens gehoord van iemand die zonder verdoving een blinde-darmoperatie had ondergaan. Hij overleefde het wel, maar kon de rest van zijn leven niet meer slapen door de herrinering van die pijn.

Ik denk dat je niet dood gaat, de ingreep is immers hetzelfde. Van pijn alleen kan je denk ik niet doodgaan, het is altijd de oorzaak van de pijn.
als je niet slaapt ben je na ongeveer 300 uur dood, dus hij had als nog een zeer kort leven

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Pijn

als je niet slaapt ben je na ongeveer 300 uur dood, dus hij had als nog een zeer kort leven


Het was maar bij wijze van spreken dat hij niet sliep.

Re: Pijn

Ik geloof niet dat je kunt sterven van de pijn.Als het te erg wordt verlies je waarschijnlijk het bewustzijn.Zware verwondingen doen op het eerste moment geen pijn.Zo zijn er mensen de nog rondlopen op zoek naar bv. een afgerukte hand.Zo liepen er na de Franse revolutie,nog mensen rond op zoek naar hun hoofd.

Re: Pijn

Ik heb eens een colega gehad waarbij het goed fout ging tijdens de bevalling en een keizersnee kreeg met een wel verlammende maar niet pijnstillende verdoving. Niet alléén voelde ze de verschrikkelijke pijn als ze even bij bewustzijn was maar hoorde ze de dokter ook zeggen dat hij dacht dat ze overleden was. Wel, dat had hij mis.

Ze zei wel dat haar pijngrens, zeg maar, kapot was. Dat in vergelijking met die pijn andere "pijntjes" in het niet vielen.

Volgens mij kun je niet naar je hoofd zoeken als die eraf is want daar heb je je hersens voor nodig die dan toch al snel niet meer werken maar zowiezo je lichaam niet meer kunnen besturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Pijn

Ik weet er niet zó veel van, maar het lijkt me dat je door dergelijk traumatische ervaringen in shocktoestand kan raken.

--> Shock wordt gedefinieerd als een verandering van circulatie die leidt tot hypoxie op weefselniveau.

In Nederlands staat hier dat je bloed 'wegblijft' uit je vaten (omdat de vaten samentrekken) en zo een zuurstoftekort veroorzaken in delen van je lichaam. Dit kan levensbedreigend zijn..

Edit, correctie: het samentrekken van bloedvaten is niet waar. Het gaat om verminderde circulatie door indikken van het bloed, omdat je in shock veel vocht verliest. Shock kan ook komen door een tekort aan bloed.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Pijn

Shock kan ook veroorzaakt worden door brandwonden omdat er veel vocht naar dergelijke wonden word gestuurd ten nadelen van het bloed e.d. Volgens mij krijg je van pijn alleen geen shock. Je kunt door traumatische ervaringen natuurlijk wel op psychisch vlak in shock raken maar dat is dan weer wat anders.

Reageer