Toelatingsproef arts-tandarts

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Kan je in Leuven niet na het eerste jaar biomedische overschakelen naar het tweede jaar geneeskunde als je slaagt voor het toelatingsexamen?

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Dat schakelprogramma bestaat bij mijn weten bij alle Vlaamse universiteiten (alleszins ook bij die van Antwerpen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Echt waar? Vrienden van me houden nochtans halsstarrig vol dat je in Gent niet over kan schakelen naar het 2e jaar geneeskunde als je eerst een jaar biomedische doet en dan pas slaagt voor het toelatingsexamen. Het zou zelfs een reden zijn voor een vriend van me om naar Leuven te gaan, terwijl hij net als ik ook heel graag naar Gent wilde. (Persoonlijk zou ik dan eerder naar Kortrijk gaan, omdat dat dichter is bij mij dan Leuven)

In ieder geval hebben ze op 5 september nog een infodag in Leuven en Kortrijk, dus zou ik eventueel daar toch zeker heen gaan als ik niet geslaagd ben...eerst dacht ik dat het me niet veel uitmaakte, maar blijkbaar wil ik toch liever geneeskunde doen dan ik eerst dacht... ;)

EDIT: ze zeggen niet dat je niet over kan schakelen naar geneeskunde na 1 jaar biomedische in Gent, maar ze zeggen dat je niet naar het 2e jaar geneeskunde kan gaan...dus je kan volgens hen wel overschakelen (na slagen voor het TE natuurlijk), maar dan naar het 1e jaar..(eventjes extra vermelden om duidelijk te zijn :P )

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

In ieder geval hebben ze op 5 september nog een infodag in Leuven en Kortrijk, dus zou ik eventueel daar toch zeker heen gaan als ik niet geslaagd ben...eerst dacht ik dat het me niet veel uitmaakte, maar blijkbaar wil ik toch liever geneeskunde doen dan ik eerst dacht... ;)
Zou ik inderdaad doen, je informeren kan nooit kwaad.
EDIT: ze zeggen niet dat je niet over kan schakelen naar geneeskunde na 1 jaar biomedische in Gent, maar ze zeggen dat je niet naar het 2e jaar geneeskunde kan gaan...dus je kan volgens hen wel overschakelen (na slagen voor het TE natuurlijk), maar dan naar het 1e jaar..(eventjes extra vermelden om duidelijk te zijn :P )
Na een jaar biomedische gedaan te hebben starten in het eerste jaar geneeskunde is uiteraard steeds mogelijk (bij slagen voor het toelatingsexamen natuurlijk). Terzijde, ik heb uit officieuze bron gehoord dat er stemmen opgaan om het toelatingsexamen af te schaffen, dus misschien bestaat het niet langer in het academiejaar 2012-2013 (dat is de genoemde afschaftermijn).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Hier vind je alleszins het schakelprogramma van de Universiteit Antwerpen, al is dat misschien geen optie voor je (ik maak stiekem toch wat reclame voor m'n toekomstige universiteit; het zou leuk zijn om er mensen van dit forum te ontmoeten).
Interessant, dus KUL(AK) is toch niet de enige universiteit die overschakeling naar het 2e jaar geneeskunde toelaat na het 1e jaar BMW..

Alleen jammer dat Antwerpen bijna 2 uur treinrijden is..
Na een jaar biomedische gedaan te hebben starten in het eerste jaar geneeskunde is uiteraard steeds mogelijk (bij slagen voor het toelatingsexamen natuurlijk). Terzijde, ik heb uit officieuze bron gehoord dat er stemmen opgaan om het toelatingsexamen af te schaffen, dus misschien bestaat het niet langer in het academiejaar 2012-2013 (dat is de genoemde afschaftermijn).[/quote

Dat verbaast me niets ;) alleen jammer dat het zo laat is...mijn broer heeft me onlangs een artikel doorgestuurd waarin stond dat men verbaasd was dat het toelatingsexamen nog bestond, aangezien er momenteel huisartsen tekort zijn...die examens zijn periodegebonden en steunen puur en alleen op de vraag of er een overaanbod of tekort is aan afgestudeerden...

Richtingen zoals geneeskunde en burgerlijk ingenieur zijn zeer populair (kun je aan geneeskunde alvast merken aan het aantal deelnemers van het TE) en trekken dus zeer veel studenten aan, dus af en toe een overaanbod, oplossing => toelatingsexamen. Ik durf zo te wedden dat het toelatingsexamen burgerlijk ingenieur ooit nog wel zal terugkomen.

In feite weet iedereen dat, maar toch hebben ze er gauw de reden bijverzonnen dat zo alleen studenten met reële slaagkansen de studie aanvatten, een reden om het examen, zoals het artikel zo mooi verwoordde, goed te kunnen..praten.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Alleen jammer dat Antwerpen bijna 2 uur treinrijden is..
Dat is uiteraard een minpunt, maar als je dat ziet zitten kun je natuurlijk ook altijd op kot gaan.
anakin skywalker schreef:Richtingen zoals geneeskunde en burgerlijk ingenieur zijn zeer populair (kun je aan geneeskunde alvast merken aan het aantal deelnemers van het TE) en trekken dus zeer veel studenten aan, dus af en toe een overaanbod, oplossing => toelatingsexamen. Ik durf zo te wedden dat het toelatingsexamen burgerlijk ingenieur ooit nog wel zal terugkomen.

In feite weet iedereen dat, maar toch hebben ze er gauw de reden bijverzonnen dat zo alleen studenten met reële slaagkansen de studie aanvatten, een reden om het examen, zoals het artikel zo mooi verwoordde, goed te kunnen..praten.
Omdat ik geslaagd ben, heb ik natuurlijk makkelijk praten, maar ergens ben ik wel blij dat er een selectie vooraf is (onder de vorm van het toelatingsexamen). In Wallonië bijvoorbeeld zijn er geen toelatingsvoorwaarden en kan iedereen starten aan de opleiding geneeskunde. Ze werken daar echter met een numerus clausus zodat op het einde van elk jaar enkel de zoveel studenten met de beste cijfers aan het volgende jaar mogen beginnen. Behoor je na pakweg vier jaar niet meer tot die groep, dan heb je vier jaar van je studie en van je leven weggesmeten. Dat zou ik nog veel erger vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Tja, dat is ook wel waar..

Anyway, het is ook balen dat het een week duurt voor je de resultaten weet...ik wil nu EINDELIJK wel eens weten waar ik aan toe ben..

EDIT: ik mag niet op kot.. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Niet geslaagd..

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Jammer dat het nu definitief is. Succes met welke andere richting je ook start!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Mijn medeleven, volgend keer beter?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

GESLAAGD met 23,29/40

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Proficiat! Universiteit Antwerpen of elders?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 169

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Tandheelkunde in Gent.

Berichten: 8.614

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Succes en plezier met je studie daar.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Toelatingsproef arts-tandarts

Kijk, gelukkig ook positieve geluiden. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer