Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Dat is duidelijk. Dan hebben we nog de vraag hoe deze waarnemer de straling met een elektroscoop kan meten?
ik ben deze elektroscoop nog aan het tekenen.

Straks toon ik een schets hiervan, dan zal alles duidelijker worden ( hoop ik ).

Het komt er eigenlijk op neer als deze elektroscoop stilstaat ( t.o.v. een gravitatieveld ) dat de enige kracht die de platen uit elkaar duwt, de som is van de elektrische tegengestelde ladingen ( elektronen) = Q op de platen van de elektroscoop.

Wat gebeurt er nu als de elektroscoop beweegt t.o.v. van dit gravitatieveld?

Dan straalt elke elektron een magnetisch veld uit, en tussen de afstotende platen zijn deze magnetische velden tegengesteld.

De grootte van de tegengestelde magnetische velden is afhankelijk van de snelheid waarmee deze elektronen bewegen t.o.v. van het gravitatieveld.

Aangezien deze elektronen zich op de platen van de elektroscoop bevinden is dit magnetisch veld dus ook afhankelijk van de snelheid waarmee de elektroscoop zich t.o.v. het gravitatieveld beweegt.

De platen van de elektroscoop zouden dus tengevolge van dit tegengesteld magn. veld minder van elkaar afgetoten moeten worden, als de elektroscoop beweegt t.o.v. van het gravitatieveld.

En de afstotende werking zou dus omgekeerd evenredig moeten zijn met de snelheid van de elektroscoop.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Erelce schreef:Wat gebeurt er nu als de elektroscoop beweegt t.o.v. van dit gravitatieveld?

Dan straalt elke elektron een magnetisch veld uit, en tussen de afstotende platen zijn deze magnetische velden tegengesteld.

De grootte van de tegengestelde magnetische velden is afhankelijk van de snelheid waarmee deze elektronen bewegen t.o.v. van het gravitatieveld.

Aangezien deze elektronen zich op de platen van de elektroscoop bevinden is dit magnetisch veld dus ook afhankelijk van de snelheid waarmee de elektroscoop zich t.o.v. het gravitatieveld beweegt.

De platen van de elektroscoop zouden dus tengevolge van dit tegengesteld magn. veld minder van elkaar afgetoten moeten worden, als de elektroscoop beweegt t.o.v. van het gravitatieveld.

En de afstotende werking zou dus omgekeerd evenredig moeten zijn met de snelheid van de elektroscoop.
Ik begrijp dat je het gedrag van de elektroscoop wilt bestuderen. Dit kan voor de waarnemer op aarde en die in de auto best verschillend zijn. Het is dus van belang in de gaten te houden volgens welke waarnemer je je berekeningen maakt. Ook kan de versnelling van de auto van invloed zijn op de elektroscoop (deze leidt tot een extra schijnkracht). Hoe de afstotende werking - voor de waarnemer op aarde - zich precies verhoudt tot de snelheid van de auto, zul je verder moeten onderzoeken. Omgekeerd evenredig kan het niet zijn, omdat de afstotende werking dan bij stilstand oneindig zou zijn.

Uit je verhaal begrijp ik verder dat je niet zozeer de straling als wel het magnetische veld van bewegende ladingen wilt onderzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Bartjes schreef:Ik begrijp dat je het gedrag van de elektroscoop wilt bestuderen. Dit kan voor de waarnemer op aarde en die in de auto best verschillend zijn. Het is dus van belang in de gaten te houden volgens welke waarnemer je je berekeningen maakt. Ook kan de versnelling van de auto van invloed zijn op de elektroscoop (deze leidt tot een extra schijnkracht). Hoe de afstotende werking - voor de waarnemer op aarde - zich precies verhoudt tot de snelheid van de auto, zul je verder moeten onderzoeken. Omgekeerd evenredig kan het niet zijn, omdat de afstotende werking dan bij stilstand oneindig zou zijn.

Uit je verhaal begrijp ik verder dat je niet zozeer de straling als wel het magnetische veld van bewegende ladingen wilt onderzoeken.
Wat ik wil bepalen is iets dat normaal niet kan. Maar omda
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Wat ik wil bepalen is iets dat normaal niet kan. Maar omda
... terug problemen gehad met de verbinding.
Bartjes schreef:Ik begrijp dat je het gedrag van de elektroscoop wilt bestuderen. Dit kan voor de waarnemer op aarde en die in de auto best verschillend zijn. Het is dus van belang in de gaten te houden volgens welke waarnemer je je berekeningen maakt. Ook kan de versnelling van de auto van invloed zijn op de elektroscoop (deze leidt tot een extra schijnkracht). Hoe de afstotende werking - voor de waarnemer op aarde - zich precies verhoudt tot de snelheid van de auto, zul je verder moeten onderzoeken. Omgekeerd evenredig kan het niet zijn, omdat de afstotende werking dan bij stilstand oneindig zou zijn.

Uit je verhaal begrijp ik verder dat je niet zozeer de straling als wel het magnetische veld van bewegende ladingen wilt onderzoeken.
Wat mij interesseert is inderdaad het opgewekte magnetisme van elektronen bij een bepaalde snelheid te meten ( indien er iets te meten valt) .

En hier hebben we terug hetzelfde probleem als bij de straling van een elektron... een snelheid t.o.v. van wat?

Hier wil ik dus onderzoeken indien de elektronen bij een bepaalde snelheid t.o.v. het gravitatieveld rond de aarde magnetisme uitstralen.

En zoals ik reeds zei, denk ik indien dit zo is, dat deze magn. straling zowel voor de bestuurder in de auto als voor een waarnemer langs de weg, waar te nemen moet zijn.

Mijn eerste opzet is dus een elektroscoop te ontwerpen die deze zaken perfect kan meten, en daar ben ik nu mee bezig.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Wat ik wil bepalen is iets dat normaal niet kan. Maar omda


Ach - dat komt er nu van! :eusa_whistle:

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Erelce schreef:Wat mij interesseert is inderdaad het opgewekte magnetisme van elektronen bij een bepaalde snelheid te meten ( indien er iets te meten valt) .

En hier hebben we terug hetzelfde probleem als bij de straling van een elektron... een snelheid t.o.v. van wat?

Hier wil ik dus onderzoeken indien de elektronen bij een bepaalde snelheid t.o.v. het gravitatieveld rond de aarde magnetisme uitstralen.

En zoals ik reeds zei, denk ik indien dit zo is, dat deze magn. straling zowel voor de bestuurder in de auto als voor een waarnemer langs de weg, waar te nemen moet zijn.

Mijn eerste opzet is dus een elektroscoop te ontwerpen die deze zaken perfect kan meten, en daar ben ik nu mee bezig.
Dan is het versnellen van de auto dus helemaal niet van belang. Je hoeft alleen maar metingen bij verschillende constante snelheden te verrichten. Dat spaart alweer de moeilijkheid uit dat je met de versnelling van de auto rekening zou moeten houden.

Wat zou er gebeuren als je de elektroscoop t.o.v. de bewegingssnelheid een kwart slag draait? Zou je zo in een rijdende auto je bewegingsrichting t.o.v. de aarde kunnen bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Bartjes schreef:Dan is het versnellen van de auto dus helemaal niet van belang. Je hoeft alleen maar metingen bij verschillende constante snelheden te verrichten. Dat spaart alweer de moeilijkheid uit dat je met de versnelling van de auto rekening zou moeten houden.

Wat zou er gebeuren als je de elektroscoop t.o.v. de bewegingssnelheid een kwart slag draait? Zou je zo in een rijdende auto je bewegingsrichting t.o.v. de aarde kunnen bepalen?
hieronder het principe die ik wil toepassen (met de torsiedraad is de gevoeligheid van de elektroscoop in te stellen door deze meer of minder torsie vooraf te geven):

Afbeelding

Wat ik ook van plan ben is om een opname te maken van het scherm van de elektroscoop met een webcam en evt. terzelvertijd (met een andere webcam ?) de snelheidsmeter van de auto op te nemen. ( maar dat ben ik nog aan het bekijken ).

Eerst een goed werkende elektroscoop maken.

En inderdaad als je de elektroscoop dwars op de rijrichting zou plaatsen, moeten de platen elkaar meer afstoten i.p.v. elkaar meer aan te trekken volgens de snelheid. ( en hierdoor zou je de bewegingsrichting van de auto kunnen bepalen t.o.v. de de stand van de elektroscoop maar niet t.o.v. de aarde).
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Ik begrijp toch niet zo goed wat precies de definitie van straling is die hier gebruikt wordt. Ik begrijp ook niet goed waarom het verwaarloosbare zwaartekrachtsveld van de aarde in de discussie wordt betrokken. Nog algemener: we hebben het hier over een vraagstuk van klassiek elektromagnetisme, dus ik verplaats de topic naar daar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

kotje schreef:Als ik je goed begrijp zijn er niet 1 maar 2 waarnemers: 1 in rust en 2 in vrije val. Ze kennen alle twee natuurkunde. 2 weet dat 1 de lading niet ziet stralen en 1 weet dat 2 de lading wel ziet stralen.

1 weet ook dat 2 met die straling iets kan doen bv een vuurpijl afschieten of een radiosignaal naar 1 sturen om hem te zeggen dat Maxwell en de SRT niet strijdig zijn en kloppen.
Dat was ook mijn eerste idee, kotje, maar er zit volgens mij een probleem in (of althans iets dat ik op het eerste gezicht niet kan verklaren). Namelijk dat een deeltje niet enkel straling uitzend, maar ook energie verliest op het moment dat hij die straling uitzend, waarom kan de vallende waarnemer dat energieverlies niet waarnemen? :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Dat was ook mijn eerste idee, kotje, maar er zit volgens mij een probleem in (of althans iets dat ik op het eerste gezicht niet kan verklaren). Namelijk dat een deeltje niet enkel straling uitzend, maar ook energie verliest op het moment dat hij die straling uitzend, waarom kan de vallende waarnemer dat energieverlies niet waarnemen? :eusa_whistle:


Er is iets vreemds met energiebehoud in de relativiteitstheorie...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Dat was ook mijn eerste idee, kotje, maar er zit volgens mij een probleem in (of althans iets dat ik op het eerste gezicht niet kan verklaren). Namelijk dat een deeltje niet enkel straling uitzend, maar ook energie verliest op het moment dat hij die straling uitzend, waarom kan de vallende waarnemer dat energieverlies niet waarnemen? :eusa_whistle:


Het is lang geleden. Maar wat bedoelt ge met de waarnemer 2,in vrije val t.o.z. lading, kan het energieverlies van de lading niet waarnemen. Hij kan toch straling meten die de voor hem versnellende lading in zijn frame uitzendt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Eerst een goed werkende elektroscoop maken.
De kans dat je de onjuistheid van de huidige theorie zult aantonen is niet zo groot :eusa_whistle: , maar het is altijd leuk iets zelf te (her)ontdekken ](*,) .

Wellicht zal je je precisie-elektroscoop later ook nog voor andere experimenten kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Ik begrijp toch niet zo goed wat precies de definitie van straling is die hier gebruikt wordt. Ik begrijp ook niet goed waarom het verwaarloosbare zwaartekrachtsveld van de aarde in de discussie wordt betrokken. Nog algemener: we hebben het hier over een vraagstuk van klassiek elektromagnetisme, dus ik verplaats de topic naar daar.
Akkoord, voor elementaire deeltjes onderling is hun zwaartekrachtveld echt verwaarloosbaar t.o.v. van hun enorme elektrische aantrekkings- of afstotingskracht.

Maar voor een elementair deeltje in het zwaartekrachtveld van de aarde, is die invloed enorm op dat deeltje, want als je bij wijze van spreken een elementair deeltje van de toren van Pisa zou laten vallen, zou die even snel vallen al zou je een aambeeld of een olifant laten vallen.

En hier gaat het wel om de invloed van het zwaartekrachtveld van de aarde die een elektron ondervindt bij het bewegen door dat zwaartekrachtveld.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Bartjes schreef:De kans dat je de onjuistheid van de huidige theorie zult aantonen is niet zo groot :eusa_whistle: , maar het is altijd leuk iets zelf te (her)ontdekken ](*,) .

Wellicht zal je je precisie-elektroscoop later ook nog voor andere experimenten kunnen gebruiken.
Ja het zit er dik in, maar soms ontdek je andere (onverwachte ) dingen door naar iets te zoeken. En bijleren doe je altijd.

En ik kan er niet mee leven dat het gedrag van een deeltje afhankelijk is van hoe je er naartoe kijkt.

Daarom zet ik gewoon door.

En zoals je zegt is het geen verloren werk als ik er een gevoelige (goedkope ) zelfbouw elektroscoop aan over houdt.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Misschien moet ik verduidelijken wat ik bedoel met 'verwaarloosbare gravitatie': er is in dit regime (van zwaartekracht op het aardoppervlak) geen reden om algemene relativiteit in de discussie te betrekken. Je kan dat doen, maar dat is hetzelfde als kwantummechanica gebruiken om de werking van een windmolen te bespreken. Merk ook op dat zo'n straling bij zware (relativistische) objecten experimenteel valt waar te nemen bij pulsars (en ik vermoed ook andere astronomische objecten).

Je kan de discussie dus zeker voeren in algemene relativiteits-termen. Als er zoiets bestaat als 'oneindig' in je ruimtetijd kan je kijken of de Bondi massa afneemt: als deze afneemt is het duidelijk dat de deeltjes energie hebben uitgestraald. Ik heb echter geen idee hoe in algemene relativiteit een waarnemer die zich niet op oneindig bevindt zal vaststellen of elektromagnetische energie wordt uitgestraald. Het is duidelijk dat je dan, als je het als een algemeen relativistisch experiment betreft, moet detecteren wat de energie is die van de aarde wegstraalt, en dat je detectoren uit het zwaartekrachtsveld van de aarde moeten staan. Vandaar dus dat deze discussie en dit experiment een vraagstuk is binnen het klassieke elektromagnetisme, waar zwaartekracht newtoniaans kan worden opgevat.

Reageer