Werking stoommachine.

Moderators: jkien, Xilvo

Re: Werking stoommachine.

Als je geinterresseerd bent in wetenschap,dan zijn ook die zaken die "passé" zijn reuze interressant om te weten.Zijn onze hele infrastruktuur,onze bruggen,wegen en kanalen niet gebouwd met de techniek die nu "passé" is.Ik vind de stoommachine nog altijd de moeite waard om te bestuderen.Jammer dat zijn rendement zo laag is.Als er ergens zo'n machine te bewonderen valt,ben ik er zeker bij.Het prentje van Jan had ik nog nooit gezien.Dank je Jan.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

waar ik naar toe wil is gewoon het volgende: weten hoe dergerlijke sytemen werken om op die manier te begrijpen hoe men is geevalueerd tot waar men vandaag de dag is.

Verder is het eigenlijk toch nog niet volledig pasé ze worden nog gebruikt om elektriciteit op te wekken zoals zeeman opmerkte is er een verschil tussen hedendaagse techniek die ontwikkeld wordt en de techniek die toegepast wordt. Begrijp dit zo een machine die eenmaal ontwikkeld is gaat men in de industrie niet zomaar veranderen als die goed genoeg is en dit voor dat die versleten is. Dus is het interesant om die zaken te begrijpen en je erin te verdiepen.

Maar je moet wel beseffen dat je met dergerlijke zaken niet meer op de markt moet terecht komen als waren het nieuw maw je moet morgen niet proberen iemand wijs te maken dat jij het warm water hebt uitgevonden of om het nog anders te stellen mensen ontwikkelen zich maar het is essentieel dat je begrijpt wat de generatie voor je gedaan heeft om op die manier verder te bouwen met nieuwere ideen je kunt niet terug vanaf nul starten.

Zo denk ik ook als we naar morgen proberen te kijken men waarschijnelijk machines za hebben die effecienter met enrgie omspringen en zo vindt ik ook verbrandings motoren die biogas gebruiken echt wel iets hebben toekomst gericht dus.

Om het twee worden samen te vatten ik ga niet een stoommachine bouwen in mijn tuinhuisje als ik ongeveer begrijp hoe hem werk ben ik content en ga ik verder.

Dus toch geen werk voor niets Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Werking stoommachine.

Dan gaat jouw volgende topic over de stoomturbine neem ik aan? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

de stoom turbine is gewoon een schubbe dat vooruit gestuwd word door stoom? lijkt me eficienter omdat je dan geen wrijvings verliezen hebt?

Re: Werking stoommachine.

Het grote verschil tussen stoommachine en -turbine begint al met de struktuur van de ketel.Voor de machine werk je met 12 Bar,voor de turbine heb je 40 Bar nodig.Alleen de stoomketel is al een snufje van techniek.(Babcock etc.)De reglementering op stoomketels is zeer streng en van iedere las wordt dan ook een rontgenfoto gemaakt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking stoommachine.

....,voor de turbine heb je 40 Bar nodig.
Mag ik er even een schepje bovenop doen? De turbines in de hedendaagse elektriciteitscentrales werken gewoonlijk met een stoomdruk tussen 150 en 200 bar.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

nu wordt ik nieuwsgierig zijn er soms forum leden die om zo een manier zelf in elektriciteits behoefte voorzien?

Re: Werking stoommachine.

Vroeger maakten we in het bedrijf 31000 kW en we draaiden dat met drie alternatoren gevoed door twee ketels op 80 Bar.Na enige tijd kon de kerncentrale onze electriciteit goedkoper leveren dan wij die konden maken.De hoge gasprijs en het peperduur onderhoud deed onze geliefde centrale de nek om.Dit was het einde van onze roemrijke centrale,die nog door de wegtrekkende duitsers met springstof werd gesaboteerd.Nu staan er twee transfo's 36kV/11kV 28MVA.Het is moeilijk electriciteit in bruikbare hoeveelheid te produceren,goedkoper dan de kerncentrale.Als je zelf zou gaan produceren,goedkoper dan het energiebedrijf en even bedrijfzeker,dan sta je voor een zeer moeilijke opdracht.Intussen zitten we weer zeer ver van die goeie ouwe stampende,zuchtende, blazende stoommachine.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

waarom heb je voor een stoomturbine een grotere druk nodig dan voor een stoommachine?

ik zou net het omgekeerde denken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werking stoommachine.

Het is niet zo dat je bij een stoomturbine een grotere druk nodig hebt, maar er is een grotere druk mogelijk. En aangezien het rendement bij hogere druk groter is zal men dat dan ook doen.

Berichten: 1

Re: Werking stoommachine.

Nederland is een beetje een derde wereld land aan het worden op energietechnologie gebied en dat zie je bv aan reacties als stoommachine is passe.

Binnen 25 jaar staan er weer miljoenen stoommachines in de wereld.

Google voor dit soort zaken voortaan maar in het Duits of Engels.

bv otag of lion Dit zijn merk/type namen van micro warmte kracht koppelingen bestaande uit een verwarmingsketel voor een huis met een ingebouwde stoommachine/elektriciteitgenerator combinatie.

Er zijn inmiddels een aantal van dit soort apparaten op de markt.

Een tweede groep toepassingen ligt op het terrein van de zonne-energie.

Zonne - energie kun je omzetten met zonnecellen (PV photo voltaisch) of door de stralen met spiegels of (fresnel) lenzen te concentreren op een ontvanger.

De temperatuur daarbij van enkele honderden graden is prima toepasbaar voor elektriciteitsopwekking via een stirlingmotor of een stoommotor (stoommachine met meerdere cilinders)

Zie bv google csp eere (csp is concentrating solar power eere is de afdeling Energy efficiency and renewable energy van het USA ministerie voor energie (DOE Department of energy)) In Nederland zou een ministerie voor energie ook nuttig zijn overigens.

Csp levert goedkopere stroom dan PV.

In Duitsland wordt, in tegenstelling tot Nederland, hernieuwbare energie wel over een breed programma van mogelijkheden door de overheid gestimuleerd/ gesubsidieerd.

Zon thermische elektriciteitsopwekking is nu in apart stimuleringsprogramma

gezet zie bv www.erneurbare-energien.de

Stoomachines zijn uitstekende omzetters in het gebied van een paar kWe tot enkele honderen kWe.

Berichten: 2.589

Re: Werking stoommachine.

In Nederland zou een ministerie voor energie ook nuttig zijn overigens.  
Hoe het bij jullie zit weet ik niet maar als je graag een hoop ministeries hebt dan moet je beslist naar België komen wij hebben hier voor elk dialect een ander.
Nederland is een beetje een derde wereld land aan het worden op energietechnologie gebied en dat zie je bv aan reacties als stoommachine is passé.  
tja ik denk dat we de brute kracht bedoelden waarbij er ge stookt wordt met hout en er op die manier energie wordt opgewekt. Wat jij nu bedoeld gaat naar meer verfijnde technieken denk ik.

Re: Werking stoommachine.

De stoommachine heeft een bijzonder laag rendement.Voor een machine van 1000 pk heb je 20 ton kolen nodig per 24 uur.Stook je de ketel met mazout,dan heb je 10000 liter nodig.Om te stoken met kolen heb je ook meer personeel nodig.Een diesel die het zelfde werk doet is tevreden met 6000 liter per 24 uur.Die mooie indrukwekkende machines gaan naar het museum.Je betaald je rot om die te doen werken,tenzij je brandstof bijna gratis is.Bovendien kun je de ruimte die je nodig hebt om al je brandstof te stokkeren beter gebruiken voor nuttige lading.Vervoer wordt betaald per ton.Hoe meer lading,hoe meer geld,hoe hoger je rendement.Laadruimte maakt je rijk,machinekamer maakt je arm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: Werking stoommachine.

De stoommachine heeft een bijzonder laag rendement.
Toch werken alle elektriciteitscentrales met stoom. Juist vanwege het hogere rendement dan met interne verbrandingsmotoren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Werking stoommachine.

Onder stoommachine versta ik die machine met cilinder,schuifpoort ,krukas en vliegwiel.Er is een hemelsbreed verschil tussen een moderne stoomturbine,die op 40 bar werkt bij een zeer hoog toerental en een traagwerkende stoommachine die op 12 bar werkt.De eerste centrales werkten met stoommachines bij gebrek aan beter, om die dan snel te vervangen,wanneer de turbines op de markt kwamen.De oude ketels moesten ook vervangen worden om de nu veel hogere druk aan te kunnen.De temperatuur van de stoom lag nu ook véél hoger.Een stoomturbine met stoomketel,hoogdrukpompen,condenser en alle rattaplan die er bij behoord,is alleen rendabel bij zeer hoge vermogens(mega Watt) en neemt ook veel plaats in.Het rendement is dan ook het hoogst als die stoom opgewekt wordt met kernenergie.Het vermogen dat hedendaags wordt opgewekt ligt ook ook véél hoger dan dat men ooit met een stoommachine heeft bereikt.

Reageer