Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 118

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ik wilde alleen maar aangeven dat er heel wat mensen zijn die een dergelijke ontdekking zouden gebruiken om zich te kunnen ontdoen van religie (bstard is zo vriendelijk geweest hier een proeve van te geven). In feite is er dan geen sprake van een puur wetenschappelijke instelling maar van een afrekening met gebruikmaking van.


Ik verwacht dat de sociale norm van de mens na ontdekking van leven buiten de aarde veranderd, ten koste van religie. Een van de fundamentele vragen 'Waar komen we vandaan?' zal in een ander licht komen staan. Natuurlijk heb ik daar mij persoonlijke voorkeur bij, net als bij elke ontwikkeling. Beetje jammer dat je jezelf aangevallen voelt: het is geen Wetenschap uit tegen Religie om de Waarheidscup, bijde spelen een andere sport.
Ainulindalë

Berichten: 21

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

stel dat er een ruimteschip wordt ontworpen die een snelhied van 90% van de lichtsnelheid kan halen. is het dan zo dat voor de mensen in het ruimteschip de tijd dan veel langzamer versrtijkt dan voor de mensen op aarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

stel dat er een ruimteschip wordt ontworpen die een snelhied van 90% van de lichtsnelheid kan halen. is het dan zo dat voor de mensen in het ruimteschip de tijd dan veel langzamer versrtijkt dan voor de mensen op aarde.
welke tijd bedoel je? Mij lijkt dat de enzymen ed in die mensen zelf nog even snel werken als normaal, en dat ze dus wel op hun 'normale' tijdstip zullen sterven. Ze worden dus niet ouder. Maar waarschijnlijk bedoel je het zoals je in veel sf-films wel ziet, dat die mensen terugkomen en al hun familie is allang dood enzo?

Als ik er logisch over na denk loopt de tijd gewoon nog gelijk- alleen zijn de mensen in het ruimteschip veel 'actiever' in dezelfde tijd. Ze vliegen lichtjaren verder weg, terwijl ik bij wijze van spreken naar de bushalte loop. Vergelijk het met de wedstrijd tussen de haas en de schildpad: de haas is er veel eerder, maar is daarmee niet in de tijd gereist.

Jemig, het is wel een moeilijk onderwerp :( Iemand met andere ideeën hierover?

Berichten: 21

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

ik bedoelde dat de reis voor hun korter duurt.

je zou dan zeggen dat voor hun de snelheid of de afstand anders is, wel raar.

is er misschien iemand die wat meer verstand heeft van de relativiteitstheorie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Tijd is niet absoluut.

Hoe sneller je je voortbeweegt hoe langzamer de tijd voor jouw verstrijkt.

Iemand die dus met een snel genoeg voertuig (99,99....% van de lichtsnelheid) hier vandaan gaat zal daar voor zijn eigen tijdsbesef vrijwel direct aankomen. Voor de mensen die hier achterblijven gaan er echter vele jaren voorbij.

Er zijn overigens aanwijzingen dat "lokaliteit" niet echt bestaat. Het universum lijkt steeds meer op Hologram. Als lokaliteit niet echt bestaat, wellicht zijn er dan in de toekomst nog andere vervoermiddelen mogelijk?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Radiosignalen sturen lijkt me niet echt mogelijk. Wij gebruiken die signalen voor amper een eeuw en ze zijn al langzamerhand aan het verdwijnen. We zouden toch echt wel veel geluk moeten hebben om juist in de goede periode het te alten aankomen, als ze zelfs nog maar proberen radio-astronomie te ontwikkelen.

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Puzemuze schreef:waarom is dat niet mogelijk? Het Darwinisme is toch juist op natuurlijke selectie gebaseerd- en selectie betekent altijd in bepaalde mate vooruitgang. Komen we wel weer bij het punt hoe het leven dan is ontstaan, maar als we even uitgaan van die allereerste 'per ongeluk' ontstane prokaryoot.. Waarom zou dat niet net zo goed op een andere planeet kunnen gebeuren? Het heelal is zo enorm groot, en bestaat al zo enorm lang.. Het zou eerder bijzonder zijn als er nergens anders leven is. En als je eenmaal die eerste levensvorm hebt, is het hek van de spreekwoordelijke dam.. :P

Ik beschuldig je er trouwens niet van dat je beweert dat het pertinent niet mogelijk is ofzo, voordat we elkaar verkeerd begrijpen.. :( Maar ik vraag me af waarom je denkt dat Darwinisme zich niet meerdere keren kan herhalen? Of bedoel je de preciese ontwikkeling van vis/reptiel/zoogdier etc.?
Ik ben er - ten onrechte - van uitgegaan dat Darwinisme een bewezen principe is. Dit is niet zo. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat 'ongelukje' (abiogenese), hoe vaak zal zich dat herhalen in een heelal van 13.7 miljard jaar oud?
en dan even heel wat anders- Hildebrand is een naam die je niet zo vaak tegenkomt, heb je toevalllig een zus de Elise heet?)
Hildebrand doet geen uitspraken over familiaire aangelegenheden. :?
Ik verwacht dat de sociale norm van de mens na ontdekking van leven buiten de aarde veranderd, ten koste van religie. Een van de fundamentele vragen 'Waar komen we vandaan?' zal in een ander licht komen staan. Natuurlijk heb ik daar mij persoonlijke voorkeur bij, net als bij elke ontwikkeling. Beetje jammer dat je jezelf aangevallen voelt: het is geen Wetenschap uit tegen Religie om de Waarheidscup, bijde spelen een andere sport.
Wees gerust, ik voel mezelf helemaal niet aangevallen. Je was alleen zo vriendelijk precies dat te verduidelijken waar ik het over had. Niet meer, niet minder.
Multi-interpetabel? Kun je daarvan een voorbeeld geven? Ik bedoel, als je een bepaald infra-rood spectrum terug krijgt wat overeenkomt met plantengroei, dan weet je dat er iets zit. Het probleem is wel, dat we niet weten wat wel en niet leven is. Wie weet wat er op die planeet zit wat we misschien verre van herkennen als leven, idem voor zei tegenover ons.
Daarmee heb je zelf al een prima antwoord op je vraag gegeven.
jeffrey91 schreef:ik bedoelde dat de reis voor hun korter duurt.

je zou dan zeggen dat voor hun de snelheid of de afstand anders is, wel raar.

is er misschien iemand die wat meer verstand heeft van de relativiteitstheorie.
Wat die lichtsnelheid betreft - en ik ben ook maar een amateur - :( : iemand die met de lichtsnelheid op reis gaat naar een eindbestemming die twintig lichtjaar van zijn vertekpunt af ligt, zal ervaren er twintig jaar over te doen om het te bereiken. Een toeschouwer die de de reiziger observeert vanaf een punt langs de route, zal zien dat de reiziger uitgerekt is en alles bijzonder langzaam doet. De reiziger die de waarnemer op zijn route in het voorbijgaan ziet, zal opmerken dat deze heel smal is en zeer snel beweegt. Indien de reiziger aankomt op de plaats van bestemming en wordt verwelkomd door mensen die twintig jaar op hem hebben moeten wachten, zal bij nader onderzoek blijken dat de reiziger niet veel is verouderd in vergelijking met degenen die op hem hebben gewacht. Echter, zowel de reiziger als de mensen bij het eindpunt zullen zeggen dat de reis daadwerkelijk twintig jaar heeft geduurd. Wat eruit blijkt is dat snelheid tijd vervormt en allerlei processen langzamer gaan verlopen. Hoe langer de tijd die met de lichtsnelheid gereisd wordt, hoe groter het effect wordt.

Natuurlijk kan materie de lichtsnelheid niet bereiken, maar met lagere snelheden treedt het effect ook op, alleen wordt het steeds minder merkbaar.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

dat Darwinisme een bewezen principe
Wat is een 'bewezen principe'?

Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven, maar over hoe het vanaf verder is geevolueerd.

Het heeft daarom maar weinig met dit onderwerp te maken.

Daar we niet weten hoe leven is ontstaan is het belangrijk leven te vinden buiten onze planeet. Om te testen of we wel inderdaad zo speciaal zijn.

Het vinden van een potentieele kandidaat is dus erg interessant, al is de kans dat daar echt leven is, nog steeds erg klein.

Berichten: 118

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Stel dat ze ons daadwerkelijk gemaakt hebben?


Er is wat er is :(
Ainulindalë

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ik lees in Het Parool van vandaag het volgende: "Het is de eerste planeet buiten ons zonnestelsel waar de condities voor vloeibaar water mogelijk zijn. En aangezien de aanwezigheid van water een voorwaarde is voor leven, heerst over de vondst een grote opwinding in de wereld van de sterrenkunde (...) De volgende stap zal zijn om te kijken of Gliese 581 C een atmosfeer heeft met de juiste ingredienten - een andere voorwaarde voor leven -.

Is er ooit bewezen dat voor elke levensvorm in het heelal water nodig is en een atmosfeer met de juiste ingredienten?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Hildebrand schreef:Hildebrand doet geen uitspraken over familiaire aangelegenheden. :D

Wat die lichtsnelheid betreft - en ik ben ook maar een amateur - :( : iemand die met de lichtsnelheid op reis gaat naar een eindbestemming die twintig lichtjaar van zijn vertekpunt af ligt, zal ervaren er twintig jaar over te doen om het te bereiken. Een toeschouwer die de de reiziger observeert vanaf een punt langs de route, zal zien dat de reiziger uitgerekt is en alles bijzonder langzaam doet. De reiziger die de waarnemer op zijn route in het voorbijgaan ziet, zal opmerken dat deze heel smal is en zeer snel beweegt. Indien de reiziger aankomt op de plaats van bestemming en wordt verwelkomd door mensen die twintig jaar op hem hebben moeten wachten, zal bij nader onderzoek blijken dat de reiziger niet veel is verouderd in vergelijking met degenen die op hem hebben gewacht. Echter, zowel de reiziger als de mensen bij het eindpunt zullen zeggen dat de reis daadwerkelijk twintig jaar heeft geduurd. Wat eruit blijkt is dat snelheid tijd vervormt en allerlei processen langzamer gaan verlopen. Hoe langer de tijd die met de lichtsnelheid gereisd wordt, hoe groter het effect wordt.
Haha, da's nou jammer- ik dacht, misschien kennen we elkaar wel :?

Maar over het vetgedrukte gedeelte: moet dat niet andersom zijn? Want de reiziger reist zo snel tov van de waarnemer, toch?

Dit is wel echt een moeilijk onderwerp, toch nog maar even Stephan Hawking lezen geloof ik.. Ik snap echt niet waarom je lichaam (dus de veroudering) wordt beïnvloed door de snelheid waarmee je je voortbeweegt. Maarja, tijd is ook een rekbaar begrip natuurlijk.. Tijdvervormingen, pff.. Welke processen verlopen dan eigenlijk langzamer? En waarom??
Is er ooit bewezen dat voor elke levensvorm in het heelal water nodig is en een atmosfeer met de juiste ingredienten?
Ja, dat vraag ik me nou ook af. Het is toch heel beperkt om te stellen dat álle levensvormen net als wij water en een bepaalde atmosfeer nodig hebben? Daarom heet het levensvórm lijkt me, omdat er verschillende versies van zijn?

(Misschien bestaan er stiekem wél mannetjes op de maan, maar kunnen we ze niet waarnemen! :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Ik zit even te twijfelen of ik hier nog serieus op in zal gaan; het topic begint alweer te laveren tussen science-fiction en religie.

Ik heb indertijd een lezing van Dan Goldin bijgewoond, en die was vol vertrouwen over de toekomstige mogelijkheden van telescopen. Het zal mogelijk worden om steeds grotere telescopen te bouwen (in de toekomst worden ze opblaasbaar gebouwd of in de ruimte zelf geconstrueerd, op de achterkant van de maan of als formatie in een lagrange-punt van de aarde-zon, of van zon-jupiter), in steeds meer afgelegen delen van het zonnestelsel (zodat er minder stof tussen ons en het waar te nemen object zit).

Grote telescopen die werken op basis van interferometrie zullen in de toekomst foto's van exoplaneten kunnen maken, en spectrografische metingen doen van de atmosfeer van die planeten. Waar wetenschappers naar willen gaan zoeken is naar exoplaneten waar gelijktijdig ozon (dus ook zuurstof) en methaan in de atmosfeer voorkomt. - Dat zou een bewijs zijn dat er leven aanwezig is. Maar goed; ik denk dat de daadwerkelijke ontdekkingen die kunnen worden gedaan met zo'n telescoop de verwachtingen ver zullen overtreffen - zoals wel eerder is gebeurd in de wetenschap.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

DePurpereWolf schreef:Wat is een 'bewezen principe'?

Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven, maar over hoe het vanaf verder is geevolueerd.
Veel mensen maken dat onderscheid echter niet, ze denken dat evolutie ook het leven heeft doen ontstaan. Er zijn zelfs mensen die denken dat elke organische molecuul leeft. De meeste mensen zijn zelfs verbaast als je ze verteld dat nog steeds niet bekend is hoe het leven tot bestaan is gekomen; Ze hebben meestal echt de indruk dan het allemaal erg eenvoudig, simpel, is. Daar zit bij de meeste mensen een duidelijk hiaat in hun kennis. Hier blijven we dus nog wel een tijdje tegen aanlopen.
Het heeft daarom maar weinig met dit onderwerp te maken.
Heel weinig.
Daar we niet weten hoe leven is ontstaan is het belangrijk leven te vinden buiten onze planeet. Om te testen of we wel inderdaad zo speciaal zijn. Het vinden van een potentieele kandidaat is dus erg interessant, al is de kans dat daar echt leven is, nog steeds erg klein.
Weten we wel al hoe klein die kans is? Ik vermoed dat het allemaal speculatie is...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

Weten we wel al hoe klein die kans is? Ik vermoed dat het allemaal speculatie is...
Voor zover ik weet is er over die kans vrijwel niets bekend. Voor 'aards' leven kunnen de kans wel gokken/grof benaderen door beperkende voorwaarden voor de aanwezigheid van leven op te stellen (bijvoorbeeld, toegestane temperaturen voor leven: het bereik van temperaturen in biotopen waarbinnen op aarde leven is aangetroffen, enzovoort), maar zelfs de waarden van die beperkende voorwaarden zijn slecht bekend, of kunnen zo veranderen bij een nieuwe ontdekking.

Voor andere soorten leven dan aards leven (volgens welke criteria is iets 'leven'? Hoe stellen we ons fundamenteel andere soorten leven voor?) is het vooralsnog helemaal pure speculatie.

Echter, de bewering dat er waarschijnlijk nergens anders leven is dan op aarde is, volgens mij, van een nog veel grotere orde van speculatie. Dat we leven elders (nog) niet kunnen vinden zegt meer over onze mogelijkheden dan over het al of niet bestaan ervan.

Berichten: 751

Re: Bewoonbare planeet ontdekt bij ster Gliese 581

DePurpereWolf schreef:Wat is een 'bewezen principe'?

Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven, maar over hoe het vanaf verder is geevolueerd.

Het heeft daarom maar weinig met dit onderwerp te maken.
Een bewezen principe is een principe dat bewezen is. Het Darwinisme gaat uit van het principe dat mutatie en selectie tot steeds ingewikkelder levensvormen kan leiden. Dit is onbewezen. Had je overigens ook de rest van mijn opmerking gelezen dan had je gezien dat ik mezelf corrigeerde. Ik bedoelde abiogenese.
DePurpereWolf schreef:Daar we niet weten hoe leven is ontstaan is het belangrijk leven te vinden buiten onze planeet. Om te testen of we wel inderdaad zo speciaal zijn.

Het vinden van een potentieele kandidaat is dus erg interessant, al is de kans dat daar echt leven is, nog steeds erg klein.
Die zoektocht op zich is best interessant maar zal weinig concreets opleveren.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Reageer