Vraag over het nieuws en de waarheid.

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Juist als het iets nieuws en onbekends is is het van groot belang om de discussie te voeren. Omdat het nieuw en onbekend is is het vooraf niet bekend wat de beste oplossing is. We moeten dan dus juist met zijn allen op zoek naar de beste oplossing. Dat kan alleen door open discussie en het accepteren van nieuwe inzichten. In zo'n geval moet de leiding genomen worden door iemand die terzake kundig is en die het gezag en de moed heeft om direct een andere weg in te slaan als de inzichten veranderen. In principe was het OMT daarvoor bedoeld. Helaas werkte het in de praktijk niet zo.
Als er plotseling een gevaar opduikt kun je niet eindeloos gaan zitten discussiëren. Dan neem je de maatregelen die op dat moment het best lijken.
Daar was inderdaad het OMT, in samenwerking met de regering, voor bedoeld. Die hebben niet feilloos maar gezien de omstandigheden adequaat gereageerd.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Bijvoorbeeld de strenge lockdown werd in het begin gelegitimeerd doordat de mortaliteit heel hoog leek. Men sprak van 6% en dat soort getallen.
Toen bekend werd dat er veel meer besmettingen met lichte symptomen waren en de mortaliteit naar rond 0,6% zakte werden de strenge maatregelen gehandhaafd hoewel dat al cijfers zijn die in de buurt van een gewone griepgolf komen.
De maatregelen waren volkomen gerechtvaardigd omdat de IC-capaciteit overschreden dreigde te worden. Dat is ternauwernood voorkomen.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Hij had de vooropleiding van een schoolmeester. Zijn opvolger was een hoogopgeleide medische professional.
Dat klinkt misschien demagogisch maar het heeft wel invloed op zijn manier van beslissen.
Een minister hoeft niet noodzakelijkerwijs een opleiding in de richting van het gebied van de portefeuille te hebben, al is dat aan te bevelen. Een minister heeft mensen die kennis op het gebied hebben, hij moet met die kennis beleid maken. Er zijn voldoende voorbeelden van goede ministers zonder opleiding in een voor het ministerschap relevante richting.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32
Xilvo schreef: wo 23 aug 2023, 10:16 Dat die maatregelen allemaal tegelijk werden afgeschaft toen er een andere minister kwam is aantoonbaar onjuist.
Er waren al een aantal maatregelen afgeschaft. Maar op een bepaald moment verklaarde hij dat covid beschouwd kan worden als "endemisch" en dat er geen speciale maatregelen meer nodig zijn. Ter vergelijking: In Duitsland zijn de laatste maatregelen pas onlangs afgeschaft.
Dus inderdaad, jouw opmerking was onjuist. Dat de maatregelen in Duitsland veel later werden opgeheven (ik heb niet gecontroleerd of dat waar is) is dan weer in tegenspraak met jouw opmerking dat alle landen precies hetzelfde deden.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Als je naar het nieuws in andere landen keek zag je dat die verschillen vaak helemaal niet zo groot waren. De landen werden tegen elkaar uitgespeeld.
Door wie? Met welk doel? Onderbouwing?
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Mondkapjes, handschoenen. Medisch personeel droeg mondkapjes en handschoenen, in het begin paramedisch personeel dat direct in contact kwam met ouderen niet. Als ik naar een schip ging dan was ik verplicht om daar een mondkapje en handschoenen te dragen om besmetting te voorkomen. Het RIVM raadde dat af. Aan de bevolking en aan paramedisch personeel. Omdat ze niet werkten zoals beweerd werd? Natuurlijk niet. Ze waren er gewoon niet. Om de een of andere reden koos het RIVM ervoor om te liegen in plaats van het werkelijke probleem toe te geven, terwijl iedereen wist dat de mondkapjes er niet waren. Dat was wel in het nieuws.
Dat klopt, en dat deugde niet. Nee, niet alles ging zoals het zou moeten. Maar heel veel ook wel en dat heeft erger (bijvoorbeeld vollopen van de IC's) voorkomen.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Als ik zo terugkijk dan zou ik zeggen dat alleen wappies op dat moment de overheid nog geloofden. Het gedrag ven het RIVM heeft er actief toe bijgedragen dat het vertrouwen in het officiële narratief (en daarmee ook in wetenschap en overheidsinformatie in het algemeen) tot onder het nulpunt gedaald is.
Helaas, dat vertrouwen is gedaald maar lang niet bij iedereen.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32 Medici zeiggen dat handschoenen beter werken om een virusbesmetting te voorkomen dan mondkapjes. Toch werd er over handschoenenplicht niet eens gepraat. Ook al zoiets raadselachtigs.
Welke medici? Bron? Als handschoenen al beter zouden werken, dan hangt het toch erg af van de manier waarop je ze gebruikt. En dan waren er weer lui gekomen die kritiek op een handschoenenplicht zouden hebben gehad.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32
Xilvo schreef: wo 23 aug 2023, 10:16 DDR, fascisme. Toe maar.
Geschiedenis programma's op de duitse televisie zijn heel informatief. Men gebruikte daar discussieprogramma's waarin verschillende mensen verschillende standpunten verdedigden. Daarin won het door de staat gewenste standpunt altijd. Andere standpunten werden slecht verdedigd door onaantrekkelijke mensen. Uiteraard met de bedoeling om een irrationele aversie op te wekken.
Vermoedens en aantijgingen zonder enige onderbouwing.
Nesciyolo schreef: vr 25 aug 2023, 12:32
Xilvo schreef: wo 23 aug 2023, 10:16
Nesciyolo schreef: di 22 aug 2023, 23:56 Andere mensen haakten gewoon 100% af. In Nederland werden we tegen de Belgen uitgespeeld. Weet je nog?
Nee, weet ik niet. Anekdotes over een enkele Belg die jij ontmoette hebben weinig waarde.
Dat is het probleem als een open eerlijke berichtgeving er niet meer is. Dan blijft alleen de eigen ervaring over. Stel er maar eens iets tegenover. Een nederlander die naar België ging en daar wèl xenofoob werd behandeld bijvoorbeeld. En dan niet een geconstrueerd verhaal uit de media of een politieagent die de opdracht gekregen heeft om buitenlanders zo te behandelen, maar een echte originele ervaring uit de eerste hand zoals ik er heel veel heb gehad.
Dat er geen eerlijke berichtgeving is, is onzin. Alweer een complotidee zonder dat je het op enige manier onderbouwt.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Xilvo schreef: vr 25 aug 2023, 18:18 De maatregelen waren volkomen gerechtvaardigd omdat de IC-capaciteit overschreden dreigde te worden. Dat is ternauwernood voorkomen.
Je weet hoe dat komt dat de IC-capaciteit overschreden werd, zoals vrijwel elk jaar tijdens het griep seizoen?

Door het jaren lang bezuinigingen op de zorg.

Mijn bron is o.a. een buurvrouw die in een ziekenhuis werkt. Het gaat elk jaar tijdens het griepseizoen mis, omdat er te weinig personeel is.

Waarom dit probleem alleen ruim in het nieuws komt als er corona is ?

En voor ik dingen in me schoenen geschoven krijg die ik niet zeg, ik zeg hier niet corona = griep. Ik heb het puur over de
IC-capaciteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Gps schreef: vr 25 aug 2023, 21:40 Mijn bron is o.a. een buurvrouw die in een ziekenhuis werkt. Het gaat elk jaar tijdens het griepseizoen mis, omdat er te weinig personeel is.
Je zou ondertussen moeten weten dat een buurvrouw niet als bron geldt.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Xilvo schreef: vr 25 aug 2023, 21:43
Gps schreef: vr 25 aug 2023, 21:40 Mijn bron is o.a. een buurvrouw die in een ziekenhuis werkt. Het gaat elk jaar tijdens het griepseizoen mis, omdat er te weinig personeel is.
Je zou ondertussen moeten weten dat een buurvrouw niet als bron geldt.
Deze dan ?

https://www.pfizer.nl/vaccins/elk-jaar- ... door-griep

https://www.sp.nl/nieuws/2022/01/hoe-zi ... en-op-zorg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Gps schreef: vr 25 aug 2023, 22:53 Deze dan ?
De eerste bron vertelt dat er ieder jaar mensen door griep op de IC belanden. Geen woord over overschrijden van de capaciteit van de IC's. En van die gevallen is ook nog eens een deel makkelijk te voorkomen door een griepprik te nemen.

In de tweede link worden IC's zelfs niet genoemd.

Berichten: 1.277

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Gps schreef: vr 25 aug 2023, 21:40
Xilvo schreef: vr 25 aug 2023, 18:18 De maatregelen waren volkomen gerechtvaardigd omdat de IC-capaciteit overschreden dreigde te worden. Dat is ternauwernood voorkomen.
Je weet hoe dat komt dat de IC-capaciteit overschreden werd, zoals vrijwel elk jaar tijdens het griep seizoen?

Door het jaren lang bezuinigingen op de zorg.

Mijn bron is o.a. een buurvrouw die in een ziekenhuis werkt. Het gaat elk jaar tijdens het griepseizoen mis, omdat er te weinig personeel is.

Waarom dit probleem alleen ruim in het nieuws komt als er corona is ?

En voor ik dingen in me schoenen geschoven krijg die ik niet zeg, ik zeg hier niet corona = griep. Ik heb het puur over de
IC-capaciteit.
De grote vraag: ga je zo'n claim van buuf vervolgens ook (dubbel)checken? Of ben je daar makkelijk in omdat het verhaal goed in je eigen beeld past (confirmation bias)?

Dat bepaalt o.a. in hoeverre je een betrouwbaar beeld krijgt van de werkelijkheid. Overigens zijn we allemaal in meer en mindere wijze onderhevig aan confirmation bias.

Zie ook b.v.


Berichten: 871

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Gps schreef: vr 25 aug 2023, 21:40
Door het jaren lang bezuinigingen op de zorg.
[/quote]

Het bovenstaande is dus puur iets waar in iedereen elkaar napraat zonder ooit eens naar de werkelijke cijfers te kijken
De uitgaven aan de zorg zijn nog nooit omlaag gegaan in nederland
Het enige wat men probeert is de stijging van de uitgaven binnen de perken te houden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84047NED


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Vraag over het nieuws en de waarheid.

Opmerking moderator

Aangezien alles wat nu nog in dit topic te berde wordt gebracht een herhaling van zetten lijkt, waarbij de toon onaangenamer wordt, heeft het moderatorteam besloten dit topic permanent te sluiten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten