Diesel op koolzaadolie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Re: Diesel op koolzaadolie

Brownie schreef:Nee, dit is al lang bekend. Maar het was nooit interessant omdat de prijs van diesel vroeger lager lag en die van zonnebloemolie hoger.

Overigens zijn er wel nadelen behalve de stank. Het vermogen van je motor wordt minder en hij gaat minder lang mee.
Helaas kan ik Brownie hierin ook geen gelijk geven. Als ik terug zou vallen in mijn vermogen, zou ik dit wel merken met mijn 115 PK.

Waarom zou mijn motor minder lang mee gaan nu ik op een mix rijd van 50% PPO en 50% biodiesel.

Als je weet hoe oud deze techniek al is om motoren op olie te laten draaien.

Kijk maar eens naar de scheepvaart deze starten op lichte olie, en schakelen daarna over op zware olieen.

Berichten: 4

Re: Diesel op koolzaadolie

Cycloon schreef:Haha waarom bestelt die dan gaan pallet zonnebloem olie bij een groothandel ofzo, zal hem nog goedkoper uitkomen   :shock:  

Kan hij zeggen dat graag frituurt   ;)
Ja, helaas heeft nog niemand een groothandel kunnen vinden die goedkoper is als de flessen van de Aldi of de Lidl.

Berichten: 4

Re: Diesel op koolzaadolie

Mrtn schreef:Je bedoelt of bijvoorbeeld Bosch zijn injectoren gaat aanpassen? Of GM dikkere brandstofleidingen gaat monteren en brandstofvoorverwarming gaat installeren in de diesels?

Lijkt me niet, daar het illegaal is om op dergelijke brandstof te rijden..


Nou dat zou zo slecht niet wezen. Als we kijken dat we in Duitsland zonnebloemolie gewoon aan de pomp kunnen kopen. Op dat punt is het dan ook niet meer strafbaar om in Nederland op zonnebloemolie te rijden. Wel moet je een bon kunnen overleggen.

Ook is er nog een mogelijkheid om accijns af te dragen. Ongeveer 0,35 eurocent per liter. Scheelt het toch nog ongeveer 0,18 eurocent per liter.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Diesel op koolzaadolie

Helaas kan ik Brownie hierin ook geen gelijk geven. Als ik terug zou vallen in mijn vermogen, zou ik dit wel merken met mijn 115 PK.Waarom zou mijn motor minder lang mee gaan nu ik op een mix rijd van 50% PPO en 50% biodiesel.Als je weet hoe oud deze techniek al is om motoren op olie te laten draaien.Kijk maar eens naar de scheepvaart deze starten op lichte olie, en schakelen daarna over op zware olieen.
Het vermogen zal bij gebruik van biodiesel idd niet afnemen. Bij productie van biodiesel uit koolzaad wordt er Methanol toegevoegd. Hierdoor onstaat er biodiesel + glycerine dit laatste wordt weer verwijderd en worden er ontbrandingsstoffen toegevoegd om het octaangehalte te verhogen, hierdoor is de viscositeit niet zo temperatuursafhankelijk. De ontbranding eigenschappen zijn hierdoor gelijk aan minerale diesel, en ga je dus niet in vermogen achteruit. Voor de mensen die het puur uit idealisme doen voor het milieu en niet voor het economische aspect. Voor productie van biodiesel is meer energie nodig dan voor minerale oliën en het is om die reden ook niet beter voor het milieu, als mede de uitstoot.

Puur PPO heeft 5% minder verbrandingwaarde dan diesel en hierdoor zal je meer verbruiken maar nog steeds tegen behoorlijk lagere kosten.

Maar nadeel van biodiesel is de hoge zuurgraad en hierdoor krijg je met alleen ombouw van je motor wel degelijk schade in de vorm van corrosie!.

De nieuwe fabrieksmotoren van Ford die op biodiesel en PPO “lopen” hebben dan ook speciale inwendige bekledingen.

Re: Diesel op koolzaadolie

B schreef:zijn we hier nog maar net achter? aangezien de ontwikkeling zo ver achter lijkt te lopen..  

of is er een nadeel dat ik over het hoofd zie?
Het bericht over Diesel vervanging is inderdaad een goed bericht, echter

is het zo dat de brandstof diesel toevoegingen bevat welke niet in

zonnebloem olie voorkomt. Om er zeker van te zijn dat dit geen gevaren

oplevert zal ik een en ander uitzoeken. Dit is ook voor iedereen belangrijk.

Of zijn er al forumlieden geweest die dit hebben uitgezocht????

Greetzzz

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

BOBOGO schreef:Helaas kan ik Brownie hierin ook geen gelijk geven. Als ik terug zou vallen in mijn vermogen, zou ik dit wel merken met mijn 115 PK.

Waarom zou mijn motor minder lang mee gaan nu ik op een mix rijd van 50% PPO en 50% biodiesel.


Dat het vermogen afneemt, wil ik wel terug nemen. Maar voor je motor is het zeker niet goed als je zonder aanpassingen op ppo gaat rijden.

Doordat de olie een hogere viscositeit heeft, blijft er meer rommel achter op je cylinders en kleppen. Ook de brandstofpomp heeft hier onder te lijden. Daarom installeren de meesten voorverwarming van de brandstof. Je hebt dan beter verneveling en ontbranding. Je krijgt meer koppel bij lagere toerental, minder uitstoot van half ontbrande olie en minder aanslag in je motor.

Hieronder een link waar uitgebreid gediscusseerd word over rijden op ppo.

http://www.ppo.nu/index.php
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: Diesel op koolzaadolie

Hoe zit het eigenlijk met die vervelende eigenschap van zonnebloemolie dat het bij lage temperaturen wat makkelijker stolt dan Diesel?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Hoe zit het eigenlijk met die vervelende eigenschap van zonnebloemolie dat het bij lage temperaturen wat makkelijker stolt dan Diesel?


Dat klopt. Alhoewel in Nederland de temperaturen nooit zo zijn dat het echt stolt, is het ten zeerste af te raden om 's winters zonder voorverwarming op 100% ppo te gaan rijden. Je brandstofpomp zal bijna gegarandeerd sneuvelen. Overigens start je motor dan waarschijnlijk niet eens.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Diesel op koolzaadolie

Net gehoord : vanavond in het programma "Koppen" op "een" (VRT - België) gaat het over koolzaadolie.

http://www.een.be/televisie1_master/progra...eek/index.shtml

http://www.een.be/televisie1_master/progra...em3/index.shtml

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Diesel op koolzaadolie

haha met alle voordelen vandien:

Ik kan er mayonaise van maken

Dressing

...

Die man ziet het leven echt rooskleurig in :shock:

Re: Diesel op koolzaadolie

BOBOGO schreef:
Brownie schreef: Nee, dit is al lang bekend. Maar het was nooit interessant omdat de prijs van diesel vroeger lager lag en die van zonnebloemolie hoger.

Overigens zijn er wel nadelen behalve de stank. Het vermogen van je motor wordt minder en hij gaat minder lang mee.
Als ik terug zou vallen in mijn vermogen, zou ik dit wel merken met mijn 115 PK.

Waarom zou mijn motor minder lang mee gaan nu ik op een mix rijd van 50% PPO en 50% biodiesel.

Oke... het vermogen daalt met 2%... DUH!!! Net of zul je daar inderdaad iets van merken :?:

Bovendien stinkt het lang niet zo erg dan gewonen diesel.

En wat vind je hier van...; je moter is wel 20% stiller!!!!!

PPO vernield wel je motertje! Ook de oude diesels.

Half om half kun je prima doen. Maar begin met PPO niet aan 100%!!!!

Zelf rijden wij BIO-Diesel.

Het stinkt vele malen minder dan PPO, en is beter voor je moter.

We raffineren dit zelf. Een stuk of wat flessen zonnebloem olie van de Lidle, wat metanol toevoegen en een halfuurtje laten pruttellen op 60 gr.C. vervolgens kun je de glycerinne aftappen en heb je BIO-Diesel.

Hier valt heeeeeel :shock: goed op te rijden. Ons dieseltje snort als en tevreden poesje op BIO-Diesel.

Ik snap alleen niet dat onze regering er niet eerder mee gekomen is en ze hadden dan direct BIO-diesel aan de pomp moeten verkopen i.p.v. PPO. Stelletje zeikerige geldverspillers zijn het! Uit alle onderzoeken is gebleken dat PPO slecht voor de auto is.... ;) Sukkels..... Wie houden ze nu eigenlijk voor de gek!?

Bovendien... rijden op BIO-diesel/PPO is voor 80% legaal.

De Doane moet je er alleen niet mee pakken!

De Politie doet er niets aan...

Wat je kunt doen is gewoon 1x ff in Duitsland tanken en het bonnetje

bewaren. Zo goed en kwaad als het kan de datum eraf scheuren, een onschuldig gezicht opzetten en zeggen dat jij de diesel daar ook al zo goed koop vond... Is dat BIO-Diesel? goh!?

Eingelijk kunnen ze je gewoon niets maken!!!

Zorg wel dat je het bonnetje bewaard!!!! Kun je het vaker gebruiken, vandaar natuurlijk de datum eraf scheuren!

Dus mensen;

ALLEMAAL AAN DE BIO-DIESEL!!!! :wink:

Berichten: 4

Re: Diesel op koolzaadolie

Anonymous schreef:
BOBOGO schreef:
Brownie schreef: Nee, dit is al lang bekend. Maar het was nooit interessant omdat de prijs van diesel vroeger lager lag en die van zonnebloemolie hoger.

Overigens zijn er wel nadelen behalve de stank. Het vermogen van je motor wordt minder en hij gaat minder lang mee.
Als ik terug zou vallen in mijn vermogen, zou ik dit wel merken met mijn 115 PK.

Waarom zou mijn motor minder lang mee gaan nu ik op een mix rijd van 50% PPO en 50% biodiesel.

Oke... het vermogen daalt met 2%... DUH!!! Net of zul je daar inderdaad iets van merken :?:

Bovendien stinkt het lang niet zo erg dan gewonen diesel.

En wat vind je hier van...; je moter is wel 20% stiller!!!!!

PPO vernield wel je motertje! Ook de oude diesels.

Half om half kun je prima doen. Maar begin met PPO niet aan 100%!!!!

Zelf rijden wij BIO-Diesel.

Het stinkt vele malen minder dan PPO, en is beter voor je moter.

We raffineren dit zelf. Een stuk of wat flessen zonnebloem olie van de Lidle, wat metanol toevoegen en een halfuurtje laten pruttellen op 60 gr.C. vervolgens kun je de glycerinne aftappen en heb je BIO-Diesel.

Hier valt heeeeeel :shock: goed op te rijden. Ons dieseltje snort als en tevreden poesje op BIO-Diesel.

Ik snap alleen niet dat onze regering er niet eerder mee gekomen is en ze hadden dan direct BIO-diesel aan de pomp moeten verkopen i.p.v. PPO. Stelletje zeikerige geldverspillers zijn het! Uit alle onderzoeken is gebleken dat PPO slecht voor de auto is.... ;) Sukkels..... Wie houden ze nu eigenlijk voor de gek!?

Bovendien... rijden op BIO-diesel/PPO is voor 80% legaal.

De Doane moet je er alleen niet mee pakken!

De Politie doet er niets aan...

Wat je kunt doen is gewoon 1x ff in Duitsland tanken en het bonnetje

bewaren. Zo goed en kwaad als het kan de datum eraf scheuren, een onschuldig gezicht opzetten en zeggen dat jij de diesel daar ook al zo goed koop vond... Is dat BIO-Diesel? goh!?

Eingelijk kunnen ze je gewoon niets maken!!!

Zorg wel dat je het bonnetje bewaard!!!! Kun je het vaker gebruiken, vandaar natuurlijk de datum eraf scheuren!

Dus mensen;

ALLEMAAL AAN DE BIO-DIESEL!!!! :wink:
Oke deze was van mij...

Stond nog niet geregistreerd voor dit bericht.

Nu wel dus wilde ff mijn stempel erop drukken

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Diesel op koolzaadolie

ierdwyfke schreef:1) Uit alle onderzoeken is gebleken dat PPO slecht voor de auto is.... :shock: Sukkels..... Wie houden ze nu eigenlijk voor de gek!?

2) Bovendien... rijden op BIO-diesel/PPO is voor 80% legaal.

3) ALLEMAAL AAN DE BIO-DIESEL!!!! :wink:
1) ook biodiesel is zonder een speciale bekleding slecht voor je motor door de hoge zuurgraad ( zie mijn post : Do Sep 01, 2005 8:58 am )

2) 80% legaal?, iets is legaal of illegaal

3) Dit is niet mogelijk zie mijn post van Di 16 Aug 05, 8:50

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Diesel op koolzaadolie

Ok, je vermogen verandert weinig. Geluid wordt minder, maar de slijtage van de motor is toch zeker hoger door allerlei rommel die achterblijft.

Als je biodiesel tankt of methanol toevoegd, moet je je brandstofleidingen (ooit) vervangen door benzinebestendige leidingen, want ze gaan lekken op den duur.

Overigens schijn je die bonnetjes ook niet hoeven te bewaren. Als je tegenover de douane volhoudt dat je geen idee hebt hoe het in je tank komt, schijnen ze je niks te kunnen maken. Je moet natuurlijk niet gesnapt worden als je thuis of op een parkeerplaats aan het tanken bent.

Zie:

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=379
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Diesel op koolzaadolie

De eerste in-line sensoren die meten wat de verhouding van de verschillende types brandstof is zijn er al. De EU verplichting om het motormanagement automatisch aan te passen op het soort brandstof zit er aan te komen.

Reageer