Richting zenuwimpuls

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

Richting zenuwimpuls

Mijn cursus hystologie en anatomie bestaat enkel uit dia's met zeer weinig tekst, waardoor ik aan het volgende niet echt uit raak:

bij het hoofdstuk over neuronen, meer bepaald prikkelgeleiding staat de volgende zin:

de prikkel wordt binnen een neuron in twee richtingen gestuurd maar via de synapsen gebeurt dit slechts in één richting

Nu snap ik wel dat aan een synaps een prikkel slechts in 1 richting kan worden doorgegeven, maar het deel over het neuron begrijp ik niet..

Een neuron bestaat toch uit een dendriet, die het signaal ontvangt en doorgeeft aan een axon, die het signaal weer wegstuurt en dus doorgeeft aan het volgende neuron. Dus hoe kan een prikkel hier dan in 2 richtingen gaan?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Richting zenuwimpuls

Ze bedoelen het feit dat een actiepotentiaal altijd in meer of mindere mate 2 kanten opgaat, zowel richting soma als richting synaps. De potentiaal richting soma dooft snel uit door middel van de refractaire toestand waarin de natriumkanalen zich bevinden vóór de actiepotentiaal. Mocht onverhoopt een actiepotentiaal toch het soma bereiken dan wordt het aangrenzende neuron alsnog niet geexciteerd omdat de synaps ook maar één kant op werkt (één zijde heeft de blaasjes met neurotransmitters, de andere zijde heeft de receptoren).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer