Wat is een allergie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Wat is een allergie?

Wat is een allergie eigenlijk? Ik bedoel, er zijn mensen die alergisch zijn aan stof, aan noten, aan katten,.. hoe komt dat?

Om te vertellen welke jouw allergieën zijn of als je er een vreemde kent ofzo: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=13761
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Wat is een allergie?

Een allergie is een over-reactie van het lichaam op een vreemde stof.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Wat is een allergie?

Waarom juist díe stof...Kent het lichaam van de persoon die stof niet of juist wel..zelf heel goed?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Wat is een allergie?

je lichaam reageerd altijd in meer of minder mate op een stof, bij een allergie heb je simpelweg te maken met een overgevoeligheid. Je ziet vaak dat wanneer mensen veel met bijvoorbeeld honden in aanraking komen, dat ze dan een hondenallergie ontwikkelen.

Je zou voorzichtig kunnen zeggen dat een overmatige blootstelling aan een bepaalde stof voor een lange periode allergie tot gevolg kan hebben.

Dit wil niet zeggen dat dit altijd zo is, of dat er persé een overmatige blootstelling moet zijn wil er een allergie optreden.

Een andere theorie die de toename in allergieën wil verklaren (verdubbeling in de laatste 20 jaar) zegt dat we te hygienisch zijn gaan leven. Je afweersysteem kan als het ware niet meer oefenen op ziektekiemen, waardoor mensen gevoeliger reageren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wat is een allergie?

Wouter_Masselink schreef:je lichaam reageerd altijd in meer of minder mate op een stof, bij een allergie heb je simpelweg te maken met een overgevoeligheid. Je ziet vaak dat wanneer mensen veel met bijvoorbeeld honden in aanraking komen, dat ze dan een hondenallergie ontwikkelen.

Je zou voorzichtig kunnen zeggen dat een overmatige blootstelling aan een bepaalde stof voor een lange periode allergie tot gevolg kan hebben.

Dit wil niet zeggen dat dit altijd zo is, of dat er persé een overmatige blootstelling moet zijn wil er een allergie optreden.

Een andere theorie die de toename in allergieën wil verklaren (verdubbeling in de laatste 20 jaar) zegt dat we te hygienisch zijn gaan leven. Je afweersysteem kan als het ware niet meer oefenen op ziektekiemen, waardoor mensen gevoeliger reageren.
Voor beide theorieen is nooit enig bewijs geleverd, beide theorien haperen aan alle kanten, en deze twee theorieen spreken elkaar ook nog eens tegen.

Een allergie voor (niet "aan") iets, houdt in dat je lichaam een veel te sterke immuunrespons geeft op een stof, die lang niet zo'n heftige respons zou moeten krijgen, of zelfs helemaal geen respons. Je immuunsysteem gedraagt zich dus alsof je lichaam wordt aangevallen door een gevaarlijke bacterie of iets dergelijks, terwijl er in feite niets aan de hand is. Zo'n reactie kan lokaal zijn, of systemisch.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Wat is een allergie?

Misschien zijn er meerder mogelijheden waarop mensen allergisch kunnen raken. Het een sluit het ander niet persé uit.

Zowel de eerste als de tweede theorie zijn algemeen bekend in de medische wereld. Hoe allergiën precies ontstaan daar is men het nog niet over eens.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wat is een allergie?

Wouter_Masselink schreef:Misschien zijn er meerder mogelijheden waarop mensen allergisch kunnen raken. Het een sluit het ander niet persé uit.

Zowel de eerste als de tweede theorie zijn algemeen bekend in de medische wereld. Hoe allergiën precies ontstaan daar is men het nog niet over eens.
Je hebt hierin zeker gelijk. De mensen die ik ken uit de medische wereld hangen allemaal de hygiene-theorie aan; deze is opgesteld na het vallen van de Berlijnse muur, toen bleek dat oost-berlijners veel minder last hadden van allergie dan west-berlijners (aangezien het in oost-Berlijn nogal een vieze troep was, luidde de theorie: hygiene leidt tot allergieen). Enig verder onderzoek of bewijs is bij mijn weten nooit geleverd (naar mijn idee ook onmogelijk omdat de theorie niet klopt...).

De 1e theorie die je noemt vind ik wat vreemd eignelijk en ken ik ook niet echt. Zoals jij het zegt, zou ongeveer elke boer in Nederland allergisch moeten zijn voor varkens, kippen of koeien, zou elke dierenarts binnen een paar jaar kunnen stoppen met werken door allergie, etc. Dit is allemaal niet het geval. Dus wat mij betreft mag ook deze theorie naar het rijk der fabeltjes verwezen worden...

Feit is inderdaad gewoon dat men, ondanks dat volledig is uitgedokterd hoe allergie werkt, wat je er tegen kan doen, etc, volledig onbekend is waardoor het wordt veroorzaakt en (daarom?) hoe men het moet genezen.

groet!
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 151

Re: Wat is een allergie?

Ik heb altijd gedacht dat een allergie tot uiting komt door te weinig contact met een bepaalde stof. Dus als je nooit een kat bent tegenkomen als kind, kun je er later allergisch voor worden. Dus inderdaad heeft het ook met hygiëne te maken. Dan vermijd je ook allerlei stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat is een allergie?

Allergie kan zowel optreden na intensief langdurig contact met een bepaalde stof als na contact met een stof waar je nooit eerder mee in contact bent geweest. Van sommige allergieën zul je dus nooit weten of/dat je ze hebt, simpelweg omdat je de betreffende stof (het allergeen) nooit tegenkomt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Wat is een allergie?

En het is wel degelijk zo dat een hoog percentage van de dierverzorgers in labs na enkele jaren een allergie voor knaagdieren ontwikkelt, en dat heel veel doktoren en onderzoekers een latex-allergie ontwikkelen (door de handschoentjes). Dus overmatige blootstelling kan een oorzaak zijn. Het mechanisme daarachter is voorzover ik weet niet bekend.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer