Verschil in waarneming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Verschil in waarneming

De ene persoon vind zoete voedingsmiddelen lekker, de andere weer zoute, en de ene luistert graag naar de ene muzieksoort terwijl een ander weer naar andere muziek luistert. hoe komt het dat iedereen zn eigen voorkeuren heeft? en wat verschilt er in de hersenen van individuen waardoor iedereen een andere smaak heeft? is hier iemand die mij dat kan vertellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Verschil in waarneming

De zintuigelijke perceptie van externe factoren kan effectief per persoon verschillen waarbij je bijvoorbeeld superproevers hebt die PTC kunnen proeven. Verder zijn er ook studies die suggereren dat er mensen zijn die een extra soort oogkegel hebben waardoor ze effectief beter kleuren kunnen onderscheiden. Het zijn dus niet uitsluitend de hersenen die verschillen in waarneming kunnen veroorzaken.

Verder de voorkeur voor bepaalde dingen is niet op een specifiek anatomisch vlak te identificeren. Een voorkeur gaat samen met een al dan niet bewuste of onbewuste associatie voor bepaalde dingen. Zo wil ik een zure haring alleen maar op een wit puntje eten, omdat ik het zo gewend ben en hier goede herinneringen aan heb. Deze associatie met een herinnering maken dat we iets al dan niet als plezierig ervaren.

Bij smaak is er ook heel duidelijk sprake van gewenning en herkenning. Het spreekwoord 'wat de boer niet kent dat eet 'ie niet'. Is niet uitsluitend van toepassing op boeren. Als mensen niet bekend zijn met iets en het als compleet vreemd zien, dan zullen ze dit eerder in de 'niet plezierig' categorie plaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer