Stelling over homologe organen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Stelling over homologe organen

Hallo,

Mijn examen dierkunde bestaat uit 60 stellingen waarvan ik moet zeggen of ze juist of fout zijn. Over deze oud examen vraag is er nog al wat discussie:

"Homologe organen hebben dezelfde structuur maar verschillende functie".

Dezelfde structuur: Ja, ik denk dat daar geen twijfel over kan bestaan.

Verschillende functie: Ja, als je kijkt naar de funtie van de 'handen' bij vb. een paard en een mens hebben deze een verschillende functie. Maar deze kunnen toch ook dezelfde functie hebben? vb. de handen van een aap en een mens of de poten van een kat en een hond.

Dus de stelling is in mijn ogen fout, want ze is niet altijd juist. De "altijd' is heel belangerijk, want als we een tegenvoorbeeld kunnen geven is de stelling fout.

Zou iemand zijn mening hier over willen geven?

Alvast bedankt,

Roelland

edit: Excuseer, dit had waarschijnlijk op het subforum 'anatomie' moeten staan. Sorry hiervoor
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Stelling over homologe organen

Opmerking moderator

Verplaatst naar anatomie
De stelling lijkt me een beetje ongelukkig neergepoot. In de strikte zin is hij inderdaad fout (in mijn optiek).

Homologe organen dienen eenzelfde anatomische structuur te hebben maar de functie van het orgaan mag verschillen. Zoals het hier staat neergeschreven moet de functie ook steeds verschillen, en dat is niet het geval.

Een betere definitie zou zijn:
organen die anatomisch gelijksoortig zijn, doch niet dezelfde functie behoeven te hebben
Zoals het woordenboek ook schrijft.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer