tijden zonsopkomst en -ondergang lijken iets uit de pas te lopen. Waardoor?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

tijden zonsopkomst en -ondergang lijken iets uit de pas te lopen. Waardoor?

Hallo,
 
Ik heb een vraagje over de zonsopkomst en - ondergang waar ik al een tijdje over nadenk maar niet echt uitkom. Misschien (hopelijk) is er iemand die me het antwoord kan geven.
21 december is de kortste dag van het jaar: de zon komt op om 08.46 en gaat onder op 16.30. Een week later, op 28 december zijn deze tijden 08.48 en 16.35. Weer een week later op 4 januari, dus twee weken na de kortste dag, zijn deze tijden 08.48 en 16.41.
Het is daarmee wel  in te zien dat de totale "zonne"-tijd per dag wel toeneemt na de kortste dag, maar toch blijft de zon na 21 december nog een week of  later opkomen (op 11 januari is de opkomst-tijd 08.44)
 
Mijn vraag is: hoe komt dit? Wat is precies de verklaring hiervoor?
 
BvD

Berichten: 460

Re: tijden zonsopkomst en -ondergang lijken iets uit de pas te lopen. Waardoor?

Misschien niet echt een uitleg, maar wat iunfo van het knmi. http://www.knmi.nl/cms/content/22497/kortste_dagen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.569

Re: tijden zonsopkomst en -ondergang lijken iets uit de pas te lopen. Waardoor?

Het midden van de dag schuift in de loop van het jaar op de klok een half uur heen en weer, doordat de aarde in een ellipsbaan om de zon draait (geen cirkel). In december en januari, dat is rond het perihelium van de ellipsbaan, verschuift het midden van de dag 4 minuten per week. Daardoor zit er 2 weken tussen de vroegste zonsondergang en de laatste zonsopkomst.
 
Als je de klok iedere dag zo zou corrigeren dat het midden van de dag op een vast klokketijdstip valt ('ware zonnetijd') dan zouden de vroegste zonsondergang en de laatste zonsopkomst op dezelfde dag plaatsvinden (circa 21 december).

 

Zie ook dit eerdere topic: klik

Reageer