Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

Natriumbicarbonaat is een stof met 101 doeleinden in de geneeskunde, keuken, huishouden.
Op  een verpakking van "natriumbicarbonaat voor voeding" staat dat het onder andere aan het spoelwater van fruit en groenten kan toegevoegd worden voor een diepere reiniging.
Ik doe dit nu reeds vele jaren, maar ken de werking hiervan niet precies.
Is misschien de basische werking van natriumbicarbonaat het gevolg dat zure sproeistoffen,
geëxtraheerd of geneutraliseerd worden uit/in de schil van fruit en groenten ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

laat mij beginnen dat ik niet echt snap waarom je groenten en fruit wast met bicarbonaat.
een zeepsmaak aan mijn appel vind ik niet echt appetijtelijk.
 
Wat ik kan bedenken is dat de bicarbonaat tot op zekere hoogte de wax laag van bepaalde soorten groenten (bijvoorbeeld aubergine) en vruchten (appels) kan verweideren.
 
jouw hypothese van het neutraliseren van zure sproeistoffen heeft weinig houvast. Hoewel bicarbonaat zuren kan neutraliseren, zal dat enkele residu aan sproeimiddelen niet veel doen als er bicarbonaat tegen komt. Het neutraliseren van een eventuele zuurgroep zorgt vaak niet dat een molecuul verdwijnt/afbreekt.
 
Schillen zal een nutterige tijdsbesteding zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 567

Re: Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

ArcherBarry schreef: Wat ik kan bedenken is dat de bicarbonaat tot op zekere hoogte de wax laag van bepaalde soorten groenten (bijvoorbeeld aubergine) en vruchten (appels) kan verwijderen.
Dan is het toch ergens goed voor, omdat hierin toch ook sproeistoffen bevinden !?
 
Is het hoe dan ook interessant om met handwarm water te wassen, omdat dit de oplosbaarheid (van sproeistoffen) verhoogd ?

Berichten: 567

Re: Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

ArcherBarry schreef: een zeepsmaak aan mijn appel vind ik niet echt appetijtelijk.
Een eetlepel in een volle wasbak is te verwaarlozen qua smaak.
Het is hoe dan ook interessant al je groenten en fruit na het winkelen ineens te wassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

Ik eet mijn appeltje gewoon zo. Of eventueel schillen. Een wasbak vol met water is wel erg veel verspilling.

Berichten: 567

Re: Natriumbicarbonaat - werking bij wassen van fruit en groenten ?

Appels en wortels (peen) schil ik ook.
Om de 14 dagen koop ik groenten en fruit.
Peren, komkommer, tomaten, was ik tegelijk met NaHCO3 in.
Al vind ik tomaten in de winter niet zo lekker.

Reageer