Welke concentratie methyleen blauw voor cellen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Welke concentratie methyleen blauw voor cellen.

Hallo ik ben Friso en ik ben 13 jaar oud.
 
ik heb laatst een olympus chc microscoop gekocht maar miste nog een kleurstof, nu heb ik op Hekserij 5 gram methyleen blauw gekocht, maar ik kom er niet uit wat nou de beste concentratie is, ik wil cellkernen kleuren.
 
Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Welke concentratie methyleen blauw voor cellen.

Doorgaans wordt daar een 0,5% à 1% waterige of "hydro-alcoholische" oplossing voor gebruikt, maar de resultaten bij kleuren van niet-gefixeerd materiaal zijn niet schitterend. Doorgaans wordt alles zo wat egaal blauw gekleurd...
Betere resultaten na fixatie en dat hoeft niet erg ingewikkeld te zijn. Voor eenvoudige waarnemingen aan klassieke objecten zoals ajuinvliesjes, volstaat het ze een of enkele minuutje(s) onder te dompelen in ethylalcohol 70% ("ontsmettingsalcohol") waar enkele druppels witte huishoudazijn zijn aan toegevoegd. Even spoelen met water, kleuren, spoelen met water, in een druppel water tussen object- en dekglas en bekijken. Je kijkt dan wel naar dode cellen!
 
Methyleenblauw is erg populair onder amateur-microscopisten. Wellicht komt dat omdat er vroeger bij elke microscoop wel zo'n klein flesje methyleenblauwoplossing zat. Dat vond dan allicht weer zijn oorsprong in de mate waarin de kleurstof in de literatuur opgehemeld werd en wordt.
Maar voor amateurmicroscopisten is methyleenblauw op zich zo goed als onbruikbaar.
De waarde ervan is vooral gelegen in het feit dat het een uitgangsproduct is voor de productie van een hele reeks azuren/methyleenblauw-eosinaten die van grote waarde zijn, o.m. in de medische diagnostiek.
Verder vertonen oude, of speciaal daartoe bereide methyleenblauwoplossingen, methachromasie: het verschijnsel dat één kleurstof verschillende componenten in verschillende tinten/kleuren kleurt. In het geval van methyleenblauw: blauw en violet. Daarvoor zijn dus wel speciale bereidingen nodig, waarbij methyleenblauw in sterk alkalisch milieu geoxideerd wordt door langdurige blootstelling aan lucht of door toevoeging van bvb. zilveroxide, onder koken van de oplossing.
Veel info daaromtrent in bvb. Langeron's "Précis de Microscopie". Nog altijd een standaardwerk.

Berichten: 8

Re: Welke concentratie methyleen blauw voor cellen.

dat betekent dus dat ik waarschijnlijk mijn hele leven lang onbeperkt methyleen heb ;)
ik ben geen professional dus voor mij is het goed zat.
 
bedankt

Reageer