Density of states (E) nanowire vraag

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Density of states (E) nanowire vraag

Hallo wetenschapsforum bezoekers,
 
Ik heb tijdens mijn college de opdracht gekregen om van een Nanowire met afmetingen (l x w), de density of states te bepalen in het energiespectrum.
Hierbij was gegeven dat l = A*w en het aantal elektronen in deze wire is ook A. De waarde van A is heel hoog. Wij hebben tevens te maken met periodic boundary conditions.
 
Ik probeerde deze vraag op te lossen aan de hand van de aantekeningen die ik had gemaakt, maar ik blijf er op uitkomen dat de density of states niet afhankelijk is van de energie, zoals dat bij 2d situaties hoort. Echter zegt mijn leraar dat in dit specifieke geval de density of states wel afhangt van de energie.
 
Ik zie niet wat ik verkeerd doe en hoop dat een van jullie mij misschien op de goede richting kan helpen. Ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met dat het aantal elektronen A is en dat deze A ook verwerkt is in de lengte, maar ik weet niet hoe ik hier mee verder moet.
 
Alvast bedankt voor alle eventuele hulp
 
 
Ftpatat

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.102

Re: Density of states (E) nanowire vraag

Ik snap de vraag niet goed. Is de nanodraad een balk met afmetingen (L,B,H) = (A,w,w)? In dat geval is A een afstand, heeft het als eenheid meters, en kan het daarom niet het aantal elektronen in de draad zijn. Kun je de vraag preciezer opstellen en een schets van de situatie geven? Zijn er nog andere aannames (bijvoorbeeld w is erg klein)? Wat zijn de periodieke randvoorwaarden die je noemt?

Berichten: 5

Re: Density of states (E) nanowire vraag

Ik heb de opdracht hieronder als afbeelding ingevoegd:
Afbeelding
 
 
Met periodic boundary conditions werd ons verteld dat bedoeld werd dat de wave function op (0,y)=(l,y) en (x,0)=(x,w)

Reageer