Ether als concentratie van materie

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 383

Ether als concentratie van materie

Op een morgen opende ik een potje honing en gelijk vloog er een vliegje in. Ik wou het arme schepsel helpen en het eruit halen met een satee stokje. Wel, toen ik het stokje in de honing plaatste, naast het vliegje, bewoog het beestje - ik trek het stokje naar links, rechts, dieper, hoger,... het vliegje ondervond deze krachten en bewoog navenhand, hetgeen me aan ether deed denken. Zou het mogelijk zijn dat "ether" bestaat maar slechts een "plaatselijk fenomeen" is? Dat "ether" te maken heeft met "concentratie van de stof waaruit het medium bestaat"?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.101

Re: Ether als concentratie van materie

Ik weet niet wat die pot honing met de ether te maken heeft, maar het lijkt me evident dat, wanneer jij met een satéprikker in een pot honing zit te roeren, een vlieg die in die honing zit meebeweegt met de beweging van de honing. Daar heb je geen ether voor nodig om te kunnen verklaren.

Berichten: 383

Re: Ether als concentratie van materie

Het gaat dan ook niet specifiek om "honing" maar wel om het feit dat "stof" een medium is dat gegenereerde signalen (=Epot) in de vorm van energiegolven doorgeeft en daardoor deeltjes in een bepaald- en aan de signalen gerelateerd patroon laat functioneren (= Ekin). Laat ons nog heel even op Aarde blijven; deze Ekin zal entropie aan het universum afstaan (nu zijn we in space) en dus zelfs doorheen vacuüm de ordening van nabije systemen (die al dan niet "stof" bevatten) bepalen. Entropie verbindt "stof" met andere "stof", ook doorheen vacuüm. Dit is mijn concept van "ether".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.101

Re: Ether als concentratie van materie

Ik kan je echt niet volgen. Het feit dat "stof" (materie) andere materie kan aantrekken kan verklaard worden met de zwaartekracht, en het feit dat wanneer materie dichtbij andere materie is elkaar ook kan afstoten (denk aan twee tegen elkaar botsende biljartballen) kan verklaard worden met de elektrische kracht.
 
Je gooit hier heel veel begrippen door elkaar, die je eerst voor jezelf (en voor ons) helder dient te krijgen. Elk stukje zin roept namelijk vragen op.
 
Wat bedoel je met gegenereerde signalen?
Over welke energiegolven praat je?
Wat is het functioneren van deeltjes?
Hoezo zal Ekin entropie afstaan aan het universum?
Hoezo zal "dus" de ordening van nabije systemen bepaald worden?
Wat is de onderbouwing van de zin entropie verbindt stof met andere stof?
Wat heeft dit met ether te maken?
 

Opmerking moderator

Ik verwacht niet dat je op al deze vragen een antwoord gaat geven. Beter is het om opnieuw te beginnen, en je theorie stap voor stap op te schrijven, in volgbare termen. Gebruik de termen die gangbaar zijn in de natuurkunde daarvoor op de juiste manier. Indien dit niet gaat lukken, heeft de topic op het wetenschapsforum weinig toegevoegde waarde.

Reageer