Gisting van bier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Gisting van bier

Hallo

We hebben in klas de gewone proef moeten doen, het bereiden van ethanol via gisting.

Na een maand het gistings proces te laten doorgaan, de erlemyer af te sluiten via een glazen buis onder water te laten lopen.

Om bacterien tegen te gaan.

Dit is duidelijk niet gelukt want na de vakantie was een groene schimmel laag tezien in de erlemyer.

Hoe dit er komt maakt me niet veel uit, maar heeft de schimmel een effect op de concentratie van je ethanol dat je wou bereiden via het gistings proces?

Sorry voor de lange tekst alvast bedankt

Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Gisting van bier

Het is goed mogelijk dat de schimmel bepaalde stoffen produceert die toxisch zijn voor de gist waardoor die laatste minder snel groeit. Bijgevolg zal een gecontamineerde erlenmeyer minder alcohol bevatten dan een niet-gecontamineerde erlenmeyer die voor dezelfde termijn geïncubeerd werd.
 
Hetzelfde verhaal gaat op als de schimmel in competitie treedt met de gist voor de aanwezige suikers. Minder suikers voor je gist resulteert dan rechtstreeks in minder alcohol.
 

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor microbiologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gisting van bier

Naast de reden van Kravitz, is er ook een andere hypothese mogelijk.
 
Door dat schimmel groei plaats heeft gevonden was er mogelijk toch een lekkage van lucht in de erlemeyer. Schimmels kunnen niet groeien zonder zuurstof, daar waar gisten dit wel kunnen
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: Gisting van bier

Dankje voor jullie antwoord, ik heb ook eens rond gekeken op het internet en ik denk dat het misschien ook zou kunnen liggen aan het feit dat de schimmels ook koolstoffen nodig hebben ( eten ), nadat de bakkers gist op was is hij dan waarshijnlijk ook de al gevormde ethanol gaan afbreken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gisting van bier

Schimmels kunnen voedingsstoffen uit vele bronnen halen. Bijvoorbeeld zijn er schimmels die polysacchariden kunnen afbreken welke (bakkers)gist niet kan aantasten. De ethanol gaan consumeren lijkt mij niet echt waarschijnlijk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer