Corona treatment op HDPE folie ongedaan maken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Corona treatment op HDPE folie ongedaan maken

Hallo allemaal,
 
Ik heb een moeilijk te plaatsen onderwerp gevonden dat ik graag wil aansnijden. Vergeef me als het niet op de juiste plek gestart is.
 
Bij ons in de productiehal wordt HDPE en LDPE folie gefabriceerd die geprint wordt en daarna opgewikkeld op kartonnen rollen met dubbelzijdige plakband.
Voor het printen van de folie, wordt de folie eerst behandeld met corona, waardoor de moleculaire structuur van de PE wordt opgebroken zodat er een hogere oppervlaktespanning wordt gecreëerd. Daardoor blijft de inkt voor het bedrukken beter hechten aan de folie en krijgt men een mooie opdruk.
 
Tot zover de theorieles. :)
 
Het probleem dat ik ondervind, is dat dankzij de corona behandeling, de folie TE stevig op de kartonnen kern blijft plakken. (andere tape kiezen is geen optie, deze tape moet een bepaalde sterkte hebben omdat anders de folie niet blijft plakken tijdens het wisselen van voltooid product naar nieuwe lege rol)
 
HDPE folie zonder bedrukking heeft namelijk wel de gewenste eigenschappen. HDPE folie MET bedrukking kent het probleem wel. onze LDPE heeft een lagere DYNE waarde waardoor het probleem niet noemenswaardig optreedt. en zoals je al kunt raden is voor de HDPE een hogere DYNE waarde nodig om de inkt goed te laten hechten.
 
Nu is mijn vraag, of de corona behandeling op een of andere manier ongedaan gemaakt kan worden na het bedrukken.
 
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
 
Groetjes!

Reageer