ziek worden na vaccinatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

ziek worden na vaccinatie

Kan het voorkomen, dat mensen ziek worden van een inenting? Ze worden met verzwakte of dode ziektekiemen ingespoten, zodat antistoffen en memmorycellen worden gevormd. 

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ziek worden na vaccinatie

Bij een griepinenting duurt het nog 2 weken alvorens de inenting begint te werken. Dus in die periode kan men nog ziek worden.( Volgens mijn dokter)
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: ziek worden na vaccinatie

Ik denk dat egos bedoelt of je ziek kunt worden -door- de inenting zelf. En dat kan, afhankelijk van waartegen het vaccin is. Je krijgt niet de ziekte waartegen je wordt ingeent, maar de immuunreactie kan wel (meestal milde, ongevaarlijke) koortsverschijnselen en dergelijke geven. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: ziek worden na vaccinatie

Idd of je ziek kunt worden van de inenting zelf. 
 
@megabon
Een griepinenting wil niet zeggen dat je de griep NIET krijgt. Dit is afhankelijk van de cocktail aan verzwakte of dode virussen die je krijgt toegediend. Er wordt zelfs beweerd dat vaccinaties tegen de griep niet helpen, want je weet niet welk griepvirus er is. Weet je welk griepvirus er is, dan duurt het anderhalfjaar voordat er een vaccin is gemaakt en tegen die tijd is het virus alweer weg en komt er een nieuw gemuteerd virus voor terug. Denk aan het Zikavirus. Er zijn nog steeds geen medicijnen tegen. Dat duurt nog een jaar, maar tegen die tijd is het virus weg of gemuteerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ziek worden na vaccinatie

Tijdens de griepcampagne wordt gezegd dat je van het vaccin niet ziek kunt worden. Voor andere vaccinaties weet ik het niet.
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: ziek worden na vaccinatie

Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat je daar ziek van kan worden. De hoeveelheid materiaal is genoeg om je immuunsysteem zogezegd 'te trainen' voor die specifieke variant van een ziekte. Je kan je er denk ik hooguit een beetje beroerd van voelen omdat je immuunsysteem aan de slag gaat tegen de ingespoten pathogenen. 
 
Wat betreft de griepprik ben ik zeer kritisch. Er wordt namelijk een verwachting gedaan welk griepvirus prominent aanwezig zal zijn. Op basis van die informatie maakt men dan een vaccin. Ik zou, aangaande m'n studie, een voorstander moeten zijn van dat soort vaccins, maar wat mij betreft is het totaal onzinnig. Vergelijk het met een loterij: stel, er zijn 1000 loten en jij koopt er 10. Als je met één van je loten in de prijzen valt is er verder niks aan de hand, maar de 990 overige loten betekenen verlies. Hetzelfde geldt voor het griepvaccin: je laat je inenten voor een select groepje virusvarianten, maar virussen muteren continu en zijn zeer variabel en divers.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: ziek worden na vaccinatie

De effectiviteit van de griepprik valt inderdaad in twijfel te trekken, je kunt zeker niet uitsluiten dat er varianten van het griepvirus opduiken waartegen je niet beschermd bent. 
 
Dat geldt echter niet voor veel andere besmettelijke ziektes. 
 
Gezien in regelmatig naar het verre oosten reis heb ik, inmiddels tamelijk lang geleden, me laten inenten tegen hepatitis A en B. Het gevaar zit vooral in A, maar het meest gangbare vaccin (twinrix) beschermd tegen beide.
 
Dit vaccin krijg je in 3 doses toegedient, initieel, een booster na 1 maand, en als laatste nog een booster ergens na 6 of 12 maanden, dat komt niet heel nauw qua timing.
 
Echt ziek ben ik er niet van geworden, maar bij die boosters wel een beetje koorts en pijn in die spier waarin ze het spuiten (ggd verpleegster wou voor een bovenarm gaan, heb dr maar overtuigd een bovenbeen te nemen, gezien ik mn armen harder nodig heb dan mn benen qua werk). 
 
Belangrijker is hoe effectief deze vaccins zijn: na 3 shots is het tegen hep A 99,9% en tegen hep B 99%. 
 
Hepatitis A is een ziekte die je met een redelijke kans kunt oplopen via voedselbesmetting en dergelijke, en behoorlijk gevaarlijk is, zeker als je op aanzienlijke reisafstand van een fatsoenlijk ziekenhuis bent. In mijn overweging zeker de moeite waard om tegen te vaccineren, maar dat is altijd een afweging die je moet maken: Hoe effectief is een vaccin, wat is de kans dat je ziek raakt zonder en met welke gevolgen, en wat zijn de eventuele bijwerkingen. 
Victory through technology

Reageer