geluidssnelheid in vloeistoffen (temperatuurafhankelijkheid)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

geluidssnelheid in vloeistoffen (temperatuurafhankelijkheid)

Hallo,
 
Ik vraag me af of de geluidssnelheid in vloeistoffen stijgt of daalt met toenemende temperatuur.
Eerst ging ik er ervan uit dat de geluidssnelheid stijgt met toenemende temperatuur, omdat de densiteit van een vloeistof daalt met toenemende temperatuur.
Als ik de geluidssnelheid van water in functie van de temperatuur bekijk, lijkt dit te kloppen. Tussen 0 en 80°C neemt de geluidssnelheid toe. Nadien daalt deze weer.
Echter heb ik volgende tabel (zie bijlage) waarin de laatste kolom de verandering in geluidssnelheid weergeeft per graad temperatuursverschil. Bij water staat -2,4 terwijl dit bij de meeste andere vloeistoffen een positief getal is.
Vermits de geluidssnelheid van water stijgt met toenemende temperatuur, en het getal -2,4 negatief is --> concludeer ik hier dan uit dat de geluidssnelheid bij de meeste andere vloeistoffen daalt met toenemende temperatuur (vermits de verandering in snelheid hier positief getal is)?
 
Fluid_Sound_Speeds_Issue_1.0.pdf
(238.96 KiB) 180 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.573

Re: geluidssnelheid in vloeistoffen (temperatuurafhankelijkheid)

De formule voor de geluidssnelheid in vloeistoffen is c = 1/√(ρβ), waarbij ρ de dichtheid is en β de compressibiliteit, Als de temperatuur stijgt neemt bij alle vloeistoffen behalve water β sterker toe dan dat ρ afneemt. Water heeft beneden 60°C de anomalie dat β afneemt bij stijgende temperatuur. Dus bij alle vloeistoffen behalve water daalt c bij stijgende temperatuur. (link)

 

Berichten: 8

Re: geluidssnelheid in vloeistoffen (temperatuurafhankelijkheid)

Heel erg bedankt!

Reageer