hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Voor het schilderen hebben we verdunde ammoniak gebruikt op de muren, maar waarschijnlijk toch teveel.. ondertussen reeds geschilderd en nu komt er een sterke ammoniak geur uit de muur. We zullen verkeerd hebben toegepast, maar ik zou een oplossing willen vinden om deze geur weg te krijgen. Heeft iemand een idee hoe dit te kunnen neutraliseren? Voorlopig verluchten we heel goed, maar het is al van november '17 dat we met dit probleem zitten. Alvast bedankt

Berichten: 39

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

met zeer verdune zoutzuur dan wordt er ammoniumchloride gevormd (salmiak) Hoewel zoutzuur niet meer overal verkrijgbaar is zou je het bij Labshop in Apeldoorn kunnen proberen.

Berichten: 5

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Zou je dan zouten krijgen op muur of zou dit in dampvorm een reactie geven? Kan dit dan eventueel met zoutzuur kuismiddel van 23%?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

23% zoutzuur kan wel, maar is verdomde gevaarlijk om mee te werken, zowel voor de muur als voor jullie zelf.
 
Neutraliseren met zoutzuur lijkt mij overgens wel de beste optie. en ik zal een fles van 1l 10% zoutzuur bij de bouwmarkt halen en deze verdunnen door 1/3 fles in een volle emmer water op te lossen en daarmee de wanden in te smeren. Eventueel een aantal keer herhalen.
 
Vergeet niet dat de amoniak nu in de porien zit van de ondergrond, dus ik zal beginnen met schuren om de structuur open te krijgen voordat je gaat smeren met zoutzuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Ok, bedankt. We zullen voorzichtig zijn en heel goed verdunnen. Hopelijk daarna geen onaangename geuren meer.👍

Berichten: 460

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Laat het gewoon uitdampen, alternatieven zijn er niet. En al zeker niet neutraliseren met HCl. Dikke kans dat je (gips?) muur dit niet fijn gaat vinden. Als je al iets zou willen doen zou ik eerder een verdunde sodaoplossing gebruiken.

Berichten: 5

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Kan ammoniak van zijn eigen uitdampen? Dan is dat mss de veiligste oplossing voor de bezetting en onszelf.. Iemand een idee of dit enkele maanden of eerder jaren gaat duren?

Berichten: 1.816

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Doe elke dag een paar druppels azijn in de (verdamp)bakjes v/d radiator. Zal zeker en onschadelijk helpen.
LiA

Berichten: 5

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Bedankt allemaal, hopelijk is het snel voorbij...eerst azijn in verdampbakje, dan eens verdunde soda.. hopelijk is het tegen de zomer eruit.. anders zijn het de hardere middelen. Merci

Berichten: 39

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Soda is volgens mij geen oplossing
verdund zoutzuur wel en gips kan tegen zoutzuur, dat is calciumsulfaat maar calciumcarbonaat en dus ook cement zal er mee reageren, maar met  een zeer verdund oplossing niet direct, wordt ook wel gebruikt om muren schoon te maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Soda is volgens mij geen oplossing

verdund zoutzuur wel en gips kan tegen zoutzuur, dat is calciumsulfaat maar calciumcarbonaat.

Leg eens een stuk gips in zoutzuur. Daar blijft niks van over hoor. Wat jij hier schrijft is ronde treif
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: hoe ammoniak uit binnenmuren krijgen?

Ik zou het met een geverfde gipsen muur ook niet proberen... als je pakweg met 1% oplossing en een rollertje aan het werk gaat zal echt niet de halve muur daarin oplossen, maar ik zie wel een beetje het risico dat zuur door de verf trekt, daar reageert en vervolgens de verf van je muur komt afbladderen. 
Victory through technology

Reageer