IUPAC naam molecule

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

IUPAC naam molecule

Hallo. Kan iemand mij helpen de naam te vinden van deze molecule volgens de IUPAC-regels?
cis-3,4-...hexeen, Ik heb echt geen idee
 
Alvast bedankt!
Bijlagen
Afbeelding1.png
Afbeelding1.png (12.42 KiB) 792 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.571

Re: IUPAC naam molecule

"cis" wordt het sowieso niet, omdat hier niet 2 aan 2 dezelfde groepen op de dubbele binding zitten. Hier moet je E/Z nomenclatuur gebruiken.
Voor de rest, de standaard regels: op zoek naar de langste keten C-atomen waar de belangrijkste functionele groep aan/in zit. In dit geval is de dubbele binding de enige en dus belangrijkste functionele groep, dus het gaat dan inderdaad om 6 atomen, en dus hexeen. Maar bij hexeen moet je wel het plaatsnummer van de dubbele binding aangeven. In dit geval 3-hexeen of volgens de nieuwste regels hex-3-een. 
 
Dan is het een kwestie van de substituenten een naam geven: 2 keer een methylgroep, 1 keer een ethylgroep, en 1 keer een chlooratoom. 
 
Dat het 3-hexeen is biedt wel een extra uitdaging, want dat betekent dat je nog moet bepalen vanaf welke kant je gaat tellen (met andere woorden, welk C-atoom dan "1" is). De regel daarbij is: het laagste plaatsnummer van de substituenten moet zo laag mogelijk zijn, en door te beginnen bij het C-atoom met de Cl erop bereik je dat. Dát is dus C-atoom 1, dus 1-chloor-.........-hex-3-een met op de puntjes de naamgeving van de andere substituenten.
 
De rest van de naam moet zo denk ik ook wel lukken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: IUPAC naam molecule

OK bedankt. Als ik alles correct heb begrepen is het correcte antwoord dus: Z-1-chloor-3-ethyl-4,5-dimethylhex-3-een ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.571

Re: IUPAC naam molecule

Dat klopt als een bus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer