snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 426

snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Weet iemand of de snelheid van licht afkomstig van andere sterrenstelsels is gemeten? (Met het verzoek graag de eventuele bron te vermelden.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Licht is licht, waar het ook vandaan komt.

Het is daarom niet zinvol die snelheid te meten, die snelheid is hetzelfde als die van licht afkomstig van de zon, of van een lamp in jouw huiskamer.

Berichten: 426

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Of het zinvol is kan een andere keer best een interessante discussie worden.
Het gaat mij voor nu alleen om de vraag: is het wel of niet gemeten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Het heeft weinig zin iets te meten waarvan de uitkomst bij voorbaat al vast staat.
Dus ik vermoed dat niemand hier tijd en moeite aan heeft verspild.

Deze snelheid wordt bepaald door ε0 en μ0 en die zijn niet anders als een lichtgolf ergens anders vandaan komt.

Net zoals de geluidssnelheid bepaald wordt door de eigenschappen van lucht en niet door waar de geluidsbron staat.

Berichten: 1.376

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

De snelheid van licht is een constante, dus licht afkomstig van een ver sterrenstelsel of van de zon gaat even snel. Het enige wat verder gemeten wordt is de roodverschuiving die een maatstaf kan zijn voor de beweging van het sterrenstelsel of de expansie van het heelal.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

De uitkomst van metingen wordt vastgesteld door te meten, en niet door te redeneren vanuit de huidige kennis. Ik vind de vraag van de TS dan ook wel zinvol, maar ik weet het antwoord niet. Het is goed mogelijk dat dergelijke metingen tegenwoordig niet meer gedaan worden omdat men de kans dat daar iets verrassends uit rolt verwaarloosbaar klein acht.

PS: Hier is wel een en ander te vinden: https://en.wikipedia.org/wiki/Emission_theory

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Professor Puntje schreef: zo 02 feb 2020, 20:05 De uitkomst van metingen wordt vastgesteld door te meten, en niet door te redeneren vanuit de huidige kennis.
De huidige kennis, dat licht een EM golf is waarvan de snelheid vastligt door de waardes van ε0 en μ0 is op vele manieren bevestigd, nooit is er ook maar de minste aanwijzing voor het tegendeel gevonden.

Dan is de kans dat uit zo'n meting iets zinvols komt inderdaad verwaarloosbaar.

Maar iedereen staat het vrij het experiment zelf uit te voeren. Dat lijkt me in principe niet zo moeilijk en duur, uiteraard afhankelijk van welke nauwkeurigheid je eist.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.606

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Men kan blijkbaar de snelheid van de Jets meten van Quasars miljoenen lichtjaren hiervandaan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Superluminal_motion
http://spiff.rit.edu/classes/phys200/le ... erlum.html

Hier lijkt de snelheid van het licht overtreden te worden (wat niet het geval is, c blijft constant).

Ik begrijp de meetmethode niet helemaal. Men kan hier volgens mij de snelheid van de Jets uitrekenen/bepalen (deze zijn volgens mij tegen c aan).

Volgens mij toont deze methode aan dat c gehandhaafd blijft binnen het waarneembare.

(nb. commentaar op: "meten niet nodig". Een theorie moet natuurlijk voordurend getoets worden aan echte metingen. Anders kom je geen stap verder en zouden we nog steeds blijven hangen aan Plato.)

Anderzijds is dit een gevaarlijk topic wat snel in speculatie beland.

Ik probeer nog een postje op WF. Eigenlijk geen zin omdat ik altijd een regen van commentaar krijg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

OOOVincentOOO schreef: zo 02 feb 2020, 20:33 (nb. commentaar op: "meten niet nodig". Een theorie moet natuurlijk voordurend getoets worden aan echte metingen. Anders kom je geen stap verder en zouden we nog steeds blijven hangen aan Plato.)
De theorie wordt voortdurend getoetst.

Maar als je voortdurend bezig blijft bekende zaken opnieuw na te meten terwijl er geen enkele aanwijzing is dat dit iets op zou kunnen leveren, juist dàn kom je geen stap verder. omdat je je energie aan verkeerde zaken verspilt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

OOOVincentOOO schreef: zo 02 feb 2020, 20:33 Ik probeer nog een postje op WF. Eigenlijk geen zin omdat ik altijd een regen van commentaar krijg.
Is dat niet juist het doel van een discussieforum?
Ik heb overigens niet de indruk dat jij meer commentaar krijgt dan anderen.

Berichten: 1.376

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Een theorie moet geregeld getoetst worden ja, maar ik dacht niet dat we de waarde van c nog als een theorie beschouwen. In tegendeel, c is internationaal gedefinieerd. Zouden we c nog wel een theorie noemen dan wordt b.v. E=mc2 zinloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.606

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Xilvo schreef: zo 02 feb 2020, 20:38 De theorie wordt voortdurend getoetst.
Nu noem je het nu toetsen en niet meten? ;) Creatief

Liever op inhoud verder over de Jets. Of deze daadwerkelijk aantonen dat c constant is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

OOOVincentOOO schreef: zo 02 feb 2020, 20:46 Nu noem je het nu toetsen en niet meten? ;) Creatief
Toetsen doe je onder andere door te meten. Dat 'toetsen' noemen, daar is weinig creatiefs aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

OOOVincentOOO schreef: zo 02 feb 2020, 20:46 Liever op inhoud verder over de Jets. Of deze daadwerkelijk aantonen dat c constant is.
Overigens is de vraag hier of licht van verre stelsels hier op aarde een andere snelheid heeft dan lokaal opgewekt licht.

Hoe het met die jets zit is misschien leuk een onderwerp voor een ander draadje.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.606

Re: snelheid licht van andere sterrenstelsels gemeten?

Als de jets zich aan c voldoen. Daar hun schijnbare snelheid hoger is dan c. Lijkt mij een prima voorbeeld of te toetsen/meten of c miljoenen lichtjaren van hier ook voldoet.

Je reactie noem ik nu een typisch voorbeeld van kritiek wat ik altijd krijg. Meteen kritiseren zonder verder commentaar.

Reageer