Wat ruik je?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 86

Wat ruik je?

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat je moleculen ruikt. Nu is er iemand in mijn omgeving die beweert dat je puur en alleen ionen kan ruiken. Nu weet hij volgens mij niet eens wat het verschil is tussen die twee, maar ik kan er niets over vinden.

Het is duidelijk dat het een gas moet zijn om het te ruiken. Heeft iemand een verlossend antwoord voor me?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat ruik je?

Je ruikt moleculen, ongeladen dan wel geladen. Dat doet er eigenlijk niet zoveel toe. Als ze maar herkend worden door een specifieke receptor.

Hier een aardige link
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Wat ruik je?

Precies wat ik zei, bedankt voor de link, goed spul!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wat ruik je?

Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: Wat ruik je?

Eén ding weet ik zeker, dat je puur en alleen ionen kan ruiken is stinkende onzin.

Over hoe het precies wél werkt, daar zijn alle geleerden het nog niet over eens.

nog een leuke uitleg met plaatjes van hoe het waarschijnlijk ongeveer zit:

http://www.schoolscience.co.uk/content/5/c...ellsch2pg2.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Wat ruik je?

Een waargenomen geur zit ook bijzonder diep in je geheugen.Twintig dertig jaar kunnen voorbij gaan,een bepaalde geur zul je,je steeds herinneren.Geuren blijven langer in je geheugen "hangen" dan gelijk wat.Zo heeft een laborant tientallen geurtjes in zijn "databank".Bij het keuren van wijn,koffie,thee etc. is de neus en het geheugen van groot belang.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Wat ruik je?

Misschien staat het wel in de links, maar heb nu even geen tijd om die te lezen.

Je kan alleen dingen ruiken die (deels) oplosbaar zijn in water.

Er is een slijmlaag op de reukcellen, en als een stof daar niet in op kan lossen dan kan die nooit de cel bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Wat ruik je?

Dalton schreef:Misschien staat het wel in de links, maar heb nu even geen tijd om die te lezen.

Je kan alleen dingen ruiken die (deels) oplosbaar zijn in water.

Er is een slijmlaag op de reukcellen, en als een stof daar niet in op kan lossen dan kan die nooit de cel bereiken.
Zou het kunnen dat de te ruiken stof daar altijd een ion vormt?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Wat ruik je?

JeroenMeloen schreef:
Dalton schreef:Misschien staat het wel in de links, maar heb nu even geen tijd om die te lezen.

Je kan alleen dingen ruiken die (deels) oplosbaar zijn in water.

Er is een slijmlaag op de reukcellen, en als een stof daar niet in op kan lossen dan kan die nooit de cel bereiken.
Zou het kunnen dat de te ruiken stof daar altijd een ion vormt?
Nee, om een molecuul op te lossen hoeft deze niet persé in ion vorm aanwezig te zijn. Een zout bijvoorbeeld zal mits deze oplosbaar is ionen vormen. Ander voorbeeld: glucose, dit lost op in water maar vormt geen ionen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Wat ruik je?

De term onoplosbaar is zeer bedrieglijk.Niets is volledig onoplosbaar,al was het maar enkele moleculen per liter.Voor een fijne hondenneus zijn er niet teveel moleculen nodig.Vliegen ruiken een rottend lijk al op grote afstand.Het aantal moleculen van die "heerlijke" stof,die zij in hun reukorgaan ontvangen,kan dan ook niet overdreven groot zijn.De kuisvrouwen van de natuur zijn bijzonder goed uitgerust.

Reageer