[Mechanica] Centrische kracht op plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 28

[Mechanica] Centrische kracht op plaat

Beste heren en dames wetenschapforummers.

Momenteel ben ik voor mezelf een model aan het uitwerken. Ik vraag daarbij graag jullie hulp aangezien ik zelf geen idee heb hoe ik het, het beste aan kan pakken.

Beeld jullie zelf in, een cirkelvormige stalen plaat die rondom ingeklemd is. In het exacte midden wordt een kracht (F) uitgeoefend.

Diameter plaat: 52mm

Dikte plaat: 1mm

Er zijn een aantal dingen die ik van de stalen plaat wil weten. Zoals de maximaal mogelijke uitwijking zonder dat de plaat plastisch vervormd. De bedoeling is dat ik bij iedere kracht de uitwijking van de plaat kan berekenen.

Dit is een versimpeld probleem van het echte probleem dat ik uit wil werken. Er zijn namelijk nog een aantal factoren van toepassing. Kunnen jullie mij in de juiste richting sturen? Alvast ontzettend bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

gecompliceerd probleem. :roll: Hier iets vergelijkbaars:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...8&highlight=rvs
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

Hoi Jan,

Bedankt voor je bericht. Zelf heb ik weinig ervaring met mechanica. Ik heb naar vergelijkbare vraagstellingen op internet gezocht. Helaas is er weinig beschikbaar. Het topic dat je aanhaalt heb ik inderdaad ook gezien. Helaas is het niet geheel van toepassing op mijn probleem.

Ik zal de andere factoren er ook even bij vermelden. Misschien dat het probleem wat grijpbaarder wordt. De plaat zit niet geheel ingeklemd maar rust op een harde foam. Het "scharnierpunt" van de plaat is dus niet geheel bekend. Daarbij loopt de plaat na de "inklemming" nog verder. Het is dus mogelijk dat er materiaal vanaf de zijkant toegevoegd kan worden aan de uitwijking.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

Ik gaf je die link hoofdzakelijk om je te laten zien dat je om iets héél gecompliceerds vraagt. En nu maak je het nog wat gecompliceerder..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

Ik gaf je die link hoofdzakelijk om je te laten zien dat je om iets héél gecompliceerds vraagt. En nu maak je het nog wat gecompliceerder..... :roll:


Ja je kan ook gewoon niet naar de extra factoren kijken. Als startpunt kan er zelfs een model in 2d genomen worden natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

Even ter informatie, ik ben ondertussen wat verder. Roark's formules geven uitkomst.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Mechanica] Centrische kracht op plaat

Bij ontwerp van hydraulische werktuigen komt dit probleem met de zuiger, in een cilinder, die in het middelpunt ondersteund wordt door een stang ook voor.

Kun je de formules misschien plaatsen ?

Reageer