massadefect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

massadefect

de reactievergelijking voor de verbranding van koolstof:

C+O2 -> CO2+33,8MJ/kg C

Aangezien er warmte vrijkomt, dan moet er toch ook een massadefect zijn?

En als we te doen hebben met een endotherme reactie, wat zal er dan gebeuren?

Als er een massadefect optreed, zal het toch betekenen dat we CO2 niet zomaar terug kunnen herleiden tot C en O2?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: massadefect

Er treedt inderedaad een massadefect op. Massa wordt omgezet in energie. Andersom kun je ook energie in massa omzetten. Er is niets wat daartegen spreekt. Bij een supernova onstaan bijvoorbeeld zware elementen, zoals uranium, uit lichtere elementen. Dit is een endotherme nucleaire reactie. Daarbij is het zwaardere element zwaarder dan de lichtere elementen waaruit het bestond bij elkaar geteld.

Even een kleine berekening van het massadefect voor de verbranding van 1 kg koolstof:

E = m·c2

E = 33,8 MJ = 33,8·106 kg·m2/s2

c = 3,00·108 m/s

c2 = 9,00·1016 m2/s2

m = E/c2

m = 33,8·106 kg·m2/s2/(9,00·1016 m2/s2)

m = 3,76 10-10 kg = 0,376 μg

Op 1 kg is zo'n massadefect natuurlijk niet te detecteren (dit geldt algemeen voor alle chemische reacties).

Re: massadefect

Massadefect treedt alleen op bij nucleaire reacties, zoals het verval van atoomkernen. Bij chemische reacties dus niet, hier geldt gewoon de wet van behoud van massa.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: massadefect

Volgens mij is dat niet waar (hooguit als benadering) en klopt bovenstaande voorbeeld wel degelijk.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 683

Re: massadefect

Wat ik me dan afvraag bij massadefect: Worden er deeltjes lichter of verdwijnen er deeltjes?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: massadefect

Er verdwijnen in ieder geval geen deeltjes. Als er bij de reactie van één atoom koolstof met één molecuul zuurstof tot één molecuul CO2 deeltjes zouden verdwijnen, dan zou de vrijgekomen energie nog veel groter zijn.

Ik denk dat je het beste kunt zeggen dat het geheel niet hetzelfde is (lees: weegt) als de som der delen. Als je dus de massa's van de vrije atomen bij elkaar telt, krijg je niet hetzelfde als de massa van de moleculen die uit deze atomen zijn opgebouwd.

Zoals gezegd is dit verschil bij chemische reacties onmeetbaar klein, maar is wel degelijk existent!!!

Je kunt zeggen dat massa en energie twee verschijningsvormen van materie zijn, die in elkaar over kunnen gaan. Zo kun je de wet van behoud van energie en de wet van behoud van massa met elkaar combineren.

Reageer