gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Ik heb een klein cad-programmaatje gekocht, mischien een klein beetje onnadenkend.

Bij een vroegere baas zag ik de jongens op de tekenkamer in autocad wel eens bijv. luchtfoto's importeren in een laag, daar dan in een andere laag hoekpunten, lijnen e.d. overtrekken, de ondergrondfoto deleten en vervolgens een nette getekende plattegrond van een terrein afleveren.

Mijn programmaatje (BCAD 5) wil echter alleen maar cad-bestanden importeren. Kopiëren plakken van gifjes in een laag lukt ook niet.

Op het net sterft het van programma's die .dwg of .dxf bestanden kunnen converteren naar om het even wat voor format.

Maar ik kan niks vinden dat andersom werkt, van bijv. .gif naar .dwg of .dxf.

Iemand een idee,

of een nog redelijk overzichtelijke omweg,

of een methode om mijn BCAD5 te foppen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

http://www.freedownloadscenter.com/Multime...PDF_to_DWG.html

http://anydwg.com/pdf-to-dwg.html

Dit zijn trouwens wel shareware versies, maar misschien bieden ze net voldoende mogelijkheden. Probeer eens te googelen op "convert pdf to dwg" (inclusief de ""). Van jpg naar pdf moet denk ik wel te doen zijn, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 92

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Dat je programma's vind om van PDF naar DXF te gaan kan ik goed begrijpen daar het alle twee vectoriële bestanden zijn. Conversieprogramma's om van vectoriële bestanden naar gerasterde bestanden te gaan is ook niet zo moeilijk. Het programmatje zal voor een raster waarvan jij de grootte opgeeft alle vectoren gaan omrekenen naar gekleurde puntjes en klaar is kees.

Maar stel je zelf eens voor hoe jij manueel van een gerasterd bestand een vectorieel bestand kan maken? Dan komt het er op neer dat jij alle vlakken, lijnen, tekst moet herkennen en er een bijhorende passende wiskundige formule moet voor vinden, zeker niet echt simpel als je het mij vraagt.

gif, bmp, jpg, tif, png, het zijn allemaal gerasterde bestanden, een (veredelde) matrix van gekleurde puntjes. Je zal van complexe tekeningen nooit met een druk op de knop mooie vectoriële bestanden kunnen maken.

In mijn vrije tijd ontwerp ik wel eens full color affiches voor verenigingen. Niet heel zelden krijg je dan half verhakkelde logo's van sponsors die je dan maar even op die affiches moet zetten. Je krijgt die logo's op postzegelformaat en ze vragen je dan om die uit te vergroten tot een A4 en deze moet dan nog eens haarscherp zijn ook. In dat geval kan je niet anders dan hopen dat het logo maar enkele kleuren bevat en het zelf gaan vectoriseren.

Er bestaan op het internet wel programmatjes waar je zeer simpele .gif's kan omzetten naar vectoriële bestanden zoals .pdf of .ai. Het resultaat is meestal niet echt bevredigend en vraagt meestal nog hopen werk om dit verhakkelde vectoriële mormel op te lappen tot wat jij voor ogen had. Meestal is het vaak simpeler om het ding van skratch opnieuw te tekenen, maar dan direct in vectoriële vorm.

Ik gebruik meestal adobe illustrator voor vectoriële bestanden en adobe photoshop voor gerasterde ontwerpen.

Jan,

Ik denk niet dat jij een conversieprogramma nodig hebt om gif's om te vormen tot dxf of dwg. Jij hebt een programma nodig dat met meerdere lagen kan werken en waar één van die lagen gerasterde informatie kan bevatten zoals een gif afbeelding.

Ik vrees dat je een foute keuze gemaakt hebt bij je aankoop. Misschien heb je een optie over het hoofd gezien?

Berichten: 29

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

het programma wintopo is om rasterbestanden om te zetten naar vector bestanden

( http//wintopo.com ) Het is ontwikeld voor topografische doeleinden en werkt vrij aardig, maar verwacht er geen wonderen van, de maker geeft zelf aan dat het resultaat wisselend is.

Er is ook een gebruikersgroep met veel informatie.

Ik heb in de helpfunctie van Autocad gekeken maar daar wordt alleen aangegeven dat je een tekening kan exporteren als bitmapplaatje maar andersom wordt niet aangegeven.

RVK

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Ik denk niet dat jij een conversieprogramma nodig hebt om gif's om te vormen tot dxf of dwg. Jij hebt een programma nodig dat met meerdere lagen kan werken en waar één van die lagen gerasterde informatie kan bevatten zoals een gif afbeelding.  

Ik vrees dat je een foute keuze gemaakt hebt bij je aankoop. Misschien heb je een optie over het hoofd gezien?
Ik hoef er geen foto's mee te gaan opknappen of zo, daarvoor bestaat er photoshop. Maar de optie waar ik het in mijn start over had, een foto of ander plaatje even in een laag zetten (bewerkingsmogelijkheden niet nodig) en dat kunnen overtrekken in een cad-laag. Als het geraamte is overgetrokken kan de foto weer weg.

Die optie heb ik kennelijk inderdaad over het hoofd gezien. Totaal niet bij stilgestaan dat dat wel eens niét mogelijk zou kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Je zal van complexe tekeningen nooit met een druk op de knop mooie vectoriële bestanden kunnen maken.


Het ligt er inderdaad aan hoe complex die tekeningen zijn. Met Adobe Illustrator (de nieuwe versie) is het mogelijk om tamelijk gedetailleerde tekeningen (mits op middelgroot tot groot formaat aangeleverd) om te zetten in vectoren. Daarvoor is de zogenaamde "live trace" functie. Deze kan je vrij nauwkeurig instellen. Voor de kleinste lijntjes die tegen de 1/2/3 pixels aanzitten krijg je helaas geen nauwkeurig resultaat.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Maar de optie waar ik het in mijn start over had, een foto of ander plaatje even in een laag zetten (bewerkingsmogelijkheden niet nodig) en dat kunnen overtrekken in een cad-laag. Als het geraamte is overgetrokken kan de foto weer weg.
Je wilt, zoals Indigo ook al aangeeft, gerasterde (pixel-georienteerde) afbeeldingen combineren met vectorgebaseerde afbeeldingen.

Dit wordt vaak opgelost door gebruik te maken van "layers". Een layer kan dan of vector- of pixelgebaseerd zijn. Een afbeelding kan uit zoveel layers bestaan als je zelf maar wilt. Ook kan je met 1 druk op de knop een layer uit zetten. Het uiteindelijke resultaat is (uiteraard) weer als ieder bestandsformaat op te slaan.

Er zijn tal van programma's op de markt die met dergelijke layers kunnen werken. Zelf ben ik erg te spreken over PaintShop Pro (voorheen van Jasc, enige tijd geleden overgenomen door Corel). Ik kan je eigenlijk aanraden om te proberen om een oudere versie op te snorren (7 of zo): die bevat wat minder zeldzame bomen waardoor je het bos beter kan blijven zien.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Zoals gezegd, het hoeft niet mooi. Als de hoofdlijnen van zo'n foto/plaatje maar herkenbaar blijven.

Handmatig voorbeeld: ik pak een (verticale) luchtfoto van mijn bedrijfje, leg daar een overtrekpapiertje over en ga met een liniaal aan de slag om de sloten, de gevels en goten van de serre, de omtrek van het schuurtje en de hoofdschuur, de grenzen van de erfverharding etc op aan te geven.

Vervolgens pak ik de foto er van onder. Ik heb nou een getekende plattegrond van het bedrijf.

Digitale parallel (wat ik dus wil): ik zet de (digitale) foto in één laag van een cad-bestand, en ga met mijn cursor aan de slag in een ándere laag om de sloten, de gevels en goten van de serre, de omtrek van het schuurtje en de hoofdschuur, de grenzen van de erfverharding etc op aan te geven.

Vervolgens gooi ik de laag met de foto weg. Ik heb nou een gedigitaliseerde plattegrond van het bedrijf in de andere laag. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 78

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Ik weet wat je bedoelt, Jan. In Autocad kan je simpelwel in het menu "insert" klikken en dan vervolgens "Raster Image..." kiezen. Het is niet eens noodzakelijk om er een aparte laag voor aan te maken. Ik ken BCad niet, dus zou niet durven te zeggen of die optie erop zit.

Optie is misschien om iemand die een programma heeft waarbij de tekening geimporteerd kan worden lief aan te kijken. (vervolgens even opslaan als universeel vector bestand). Andere optie is via een scanner een vector bestand er van te maken wmf/pdf bv. en dit dan ev. nog verder te converteren naar een importeerbaar/invoegbaar bestand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.291

Re: gif, jpg, bmp naar dwg, dxf ?

Dit wordt vaak opgelost door gebruik te maken van "layers". Een layer kan dan of vector- of pixelgebaseerd zijn.
Ik vermoed dat BCAD geen pixelgeoriënteerde layers kent. Maar ik zal morgen eens goed zoeken, o.a. via de mogelijke optie die 8000rpm aangeeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer