[Foto verbetering] dpi verbeteren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 144

Re: [Foto verbetering] dpi verbeteren

@WBE

De vraag was toch ook het verbeteren van de DPI voor het drukken van een folder?

In fotosoep is het dan "Image"-> "Image size", "Resample image" zet je uit en je voert bij "Resolutie" de nieuwe DPI waarde in. Fotosoep geeft dan gelijk nieuwe afmetingen van de afbeelding (xx cm x xx cm (cm is natuurlijk als je daar de voorkeuren op ingesteld zijn).

Als je dan van klanten een 5 megapixel foto krijgt met 72 DPI is er niets aan de hand, zelfs met 300 dpi moet je in veel gevallen toch nog verder verkleinen/herschalen, en dan moet Resample wel aanstaan, want dan geef je niet alleen nieuwe DPI op, maar ook gelijk de te gebruiken breedte of hoogte (handig om "constrain proportions" aan te zetten anders kan je onderwerp wel eens aardig vervormd worden).

Maar even terugkijkend naar de originele vraag heb ik het vermoeden dat het hier om een relatief kleine afbeelding gaat die vergroot moet worden, zonder de afbeelding is daar niet veel over te zeggen, maar onmogelijk hoeft het niet te zijn. Het vereist wel een redelijke kennis waarmee je bezig bent.

Maar ook hier zal het wel weer de aangepaste wet van Murphy zijn.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Berichten: 95

Re: [Foto verbetering] dpi verbeteren

De vraag was toch ook het verbeteren van de DPI voor het drukken van een folder?
De vraag was inderdaad :
is het op een of andere manier mogelijk om de dpi van een afbeelding te verbeteren? ik heb namelijke een flyer die ik zou willen afdrukken maar ik heb een minimale dpi nodig van 300
En daar kwamen vervolgens antwoorden op, waaraan ik merkte dat er verwarring was, en probeerde uit te leggen dat de resolutie bepalend is, niet de dpi.

De dpi optrekken heeft volgens mij geen zin, -heeft trouwens ook niets te zien met je foto, een foto heeft geen dpi. Nogmaals een foto heeft een bepaalde resolutie (aantal pixels).



En er zijn inderdaad fotoafdrukcentrales die tabellen hebben : zoveel resolutie (pixels) , geeft zoveel dpi, op dat formaat. Maar dat heeft niets met de dpi te maken, een printer of drukker drukt met veel meer dpi (dots per inch = inktpartikels op papier, hoe kleiner hoe fijner en beter tot een bepaalde grens afhankelijk van het papier) af, dat is de dpi.

Tegenwoordig kan dat héél klein omdat ook de pigmentstoffen kleiner geworden zijn.

Voor dat printen heb je printprofielen. Zoals een drukker ook zijn profielen heeft, en die we gebruiken om te proofen op ons scherm maar dan gaat het over de juiste kleuren die de drukker later zal gaan drukken). (Neen het is niet mijn beroep, het is slechts mijn hobby, één van de vele, en dat moet zo blijven).

Ja , je kan dat (volgens de software een berekende verhouding), de dpi omhoog brengen maar de kwaliteit van het uiteindelijk resultaat ga je daar niet mee verbeteren, het blijft in het beste geval hetzelfde.

Wat je met de afbeelding zou doen, kan een drukker ook en tevens beter opvangen.

Ik denk en mag toch veronderstellen dat het hier net om de (verhoging) van de kwaliteit ging...

Dan zei ik, dat heeft geen zin.

Een digitale foto-bestand heeft geen dpi

Als er weinig details inzitten, en het serieus moet opgeblazen worden, is het misschien wel beter om het in een vector-afbeelding te converteren.....

Ja ik zou die drukker een pleziertje kunnen doen en die dpi in een software-pakket gaan aanpassen, zodat wanneer die drukker die foto opent hij ook tevreden is. Voor mijn part mag hij dan een dpi van 1.000.000 zien staan.

Hij heeft dan geen betere afbeelding maar dezelfde, of een slechtere, om aan te beginnen.

Dat is nu net het rare. De kunstmatige pixels die door interpolatie tussen gebracht worden, en slechts een gemiddelde zijn, zelfs afgeronde waarden hebben, hoeft dat ?

Kan hij dat niet beter doen bij de rastering geschikt voor dat soort papier dat hij gaat gebruiken en volgens machine en profiel en inkten ?

Waarom wil hij dat doen op basis van valse informatie ? Kan hij dat niet doen op basis van wat hij nodig heeft ? Of moet ik ook nog gaan rasteren en hem vier of vijf beelden gaan aanleveren…

http://www.kunstbus.nl/verklaringen/vierkl...leurendruk.html

Volgens mij kan hij enkel zeggen de resolutie van die afbeelding is te klein, het bestand bevat niet genoeg informatie. Maar niet vragen om de dpi van die afbeelding omhoog te krikken want daar schiet hij in mijn ogen niets mee op, de grootte van dat bestand blijft hetzelfde. De informatie ook.

Die dpi bepalen kan hij zelf beter doen : volgens zijn profielen gaan rasteren.

Zo’n drukker slaat dat dus ook door elkaar, maar taal evolueert. Een woord/afkorting begint voor iets anders te staan dan. Voor de ene dit voor de andere dat.

Ik scan die afbeelding van Iw'erke in aan 300 "dpi" en de drukker zal ook tevreden zijn dan ? Want die gaat in dat digtaal bestand in photoshop bv zien dat die foto een dpi van 300 heeft ?

En toch scande ik maar in wat die drukker ook zou kunnen gedrukt hebben….

Maar ik vraag me nog steeds af waarom de drukker dat zelf niet omhoog zet....alhoewel…het heeft geen zin volgens mij.

Maar waarom vraagt hij dat dan ?

Als een drukker denkt dat voor elke dot van hem ook een pixel hoort te staan, dan gaan de hoge resolutiecamera’s erg duur worden. Gelukkig zijn de geheugenkaartjes en harde schijven van de PC en mobiele schijfjes, wat goedkoper aan ’t worden. De bewaring ervan zal dan nog wat anders worden.

En ik vrees er dan voor dat de objectieven (lenzen) die resolutie niet meer zullen aan kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Foto verbetering] dpi verbeteren

[quote='Iw'erke']Hey,

is het op een of andere manier mogelijk om de dpi van een afbeelding te verbeteren? ik heb namelijke een flyer die ik zou willen afdrukken maar ik heb een minimale dpi nodig van 300.[/quote]ja, dat kan, met geavanceerde technieken kan je uit bestaande dots nieuwe aanmaken (interpoleren, maar meer dan gewoon lineair). Er heeft ooit zo'n programma in NEtwerk of PCM gestaan, maar hoe het noemt weet ik niet meer....
???

Berichten: 144

Re: [Foto verbetering] dpi verbeteren

rodeo.be schreef:[quote='Iw'erke']Hey,

is het op een of andere manier mogelijk om de dpi van een afbeelding te verbeteren? ik heb namelijke een flyer die ik zou willen afdrukken maar ik heb een minimale dpi nodig van 300.
ja, dat kan, met geavanceerde technieken kan je uit bestaande dots nieuwe aanmaken (interpoleren, maar meer dan gewoon lineair). Er heeft ooit zo'n programma in NEtwerk of PCM gestaan, maar hoe het noemt weet ik niet meer....[/quote]

Fotosoep en soort gelijke programma's doen dat ook (en dan kan je ook kiezen voor interpolatie in verschillende vormen of juist helemaal niet), maar het hangt wel samen met wat je hebt, wat je er mee moet doen, en niet onbelangrijk hoe het gedrukt c.q. geprint gaat worden, niet alles kan straffeloos vergroot worden, maar zoals ik eerder al schreef, onmogelijk is het ook niet, maar het hangt sterk af van het bronmateriaal en hoe het gebruikt en gedrukt moet worden.

Maar het blijft een lapmiddel inderdaad, het wordt er nooit beter op, je kan hooguit proberen het verlies zo klein mogelijk te houden.

Dus een pasfoto die gebruikt wordt op een internet pagina is niet te vergroten naar posterformaat, niet via fotosoep maar ook niet door het simpelweg op 800% te vergroten in je DTP-pakket. Lever dan liever de orginele foto op papier aan zodat ik hem zou kunnen scannen of het ruwe-bestand zoals het uit de camera komt.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Reageer