Heelal: geen begin en geen einde

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Re: Heelal: geen begin en geen einde

ik zie dat Rogier het nog beter uitlegt dan ik. (en sneller) :shock:

Re: Heelal: geen begin en geen einde

mischien verloopt jullie referentiekader sneller dan het mijne.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Niet echt, want die seconde kunnen we nergens aan refereren. Het is nooit te meten of een seconde ineens korter of langer duurt.
Dus we hebben gewoon een meetbare gebeurtenis gekozen (9192631770 trillingen van het Cesium atoom) en dat "een seconde" genoemd. Als die gebeurtenis vanaf morgen ineens 2 keer zo lang duurt, maakt dat niks uit, want alles duurt dan twee keer zo lang en blijft voor ons een seconde dus hetzelfde.
Het is misschien een denkfout van mij, maar wij refereren de eenheid "seconde" toch juist aan die (meetbare) gebeurtenis / eigenschap van het Cesium atoom?

Ik ben het zeker met je eens dat het in principe niet uitmaakt wat de (door ons) gekozen eenheid is. Onze seconde is per slot van rekening ook een subjectieve (bedachte) eenheid.

Maar waar mijn probleem met de antwoorden/vragen van Rudeonline ligt is het volgende: Hij stelt volgens mij (de) tijd gelijk aan snelheid terwijl (een) snelheid een verhouding is.

-> vertel het me, Rude, wanneer ik je verkeerd begrijp.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Als de tijd (in het hele zichtbare heelal) sneller of langzamer verloopt zal ook het aantal trillingen van het cesium atoom sneller of langzamer velopen, evenals onze gedachten en handelen, evenals alle andere dingen, dus dat maakt allemaal niets uit.

De meeste mensen zullen het niet eens zijn met het idee dat tijd een snelheid is. En als dat wel zo is (wat dus niet zo is) dan zou dat dus (zie boven) niets uitmaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Het is misschien een denkfout van mij, maar wij refereren de eenheid "seconde" toch juist aan die (meetbare) gebeurtenis / eigenschap van het Cesium atoom?
Nou, we definiëren de seconde als een x aantal trillingen van dat atoom. Maar dat kunnen we verder nergens mee vergelijken waaruit zou kunnen blijken dat de tijd sneller of langzamer gaat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Inderdaad als alles in het referentiekader (in dit geval het hele heelal) sneller of langzamer verloopt is dit onmogenlijk te controleren.

Maar waarom zou je dat willen controleren dan?

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Nou, we definiëren de seconde als een x aantal trillingen van dat atoom. Maar dat kunnen we verder nergens mee vergelijken waaruit zou kunnen blijken dat de tijd sneller of langzamer gaat.


Ja, het is me duidelijk.

Foutje van mij. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Jan schreef:Inderdaad als alles in het referentiekader (in dit geval het hele heelal) sneller of langzamer verloopt is dit onmogenlijk te controleren.

Maar waarom zou je dat willen controleren dan?
Weet ik niet, ik ben ook niet degene die beweert dat tijd langzamer of snellert loopt :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Dat is waar, dat deed iemand anders.

Ik hoop dat hij nu inziet dat zijn theorie dus niet te controleren is en nog belangrijker, dat deze theorie geen nut heeft.

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Kun je je hier in vinden Ad?

Berichten: 55

Re: Heelal: geen begin en geen einde

Ik geloof sowieso niet in een god ofzo, maar mij lijkt 'String-Theory' een goeie verklaring voor alles.

Lees de boeken van Brian Greene "The fabric of the cosmos' en 'the elegant universe', en van Michio Kaku 'parallel worlds' en 'hyperspace'.

:shock:

Reageer