Hoe diep kan men in de aarde boren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Hoe diep kan men in de aarde boren?

Tot nu toe is het diepste gat ooit door de mens in de aarde gemaakt zo'n 13 kilometer diep. Dat lijkt al redelijk wat, maar het is niets als je bedenkt dat als je een wereldbol hebt van een meter doorsnede, dat gat dan amper een millimeter diep is.

Hoe diep zou men theoretisch kunnen boren? En zou het mogelijk zijn om, op een plaats waar de aardkorst vrij dun is, door de aardkorst heen te raken? En wat zou er dan gebeuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?

In theorie is er helemaal niets wat je tegenhoudt als je door de aarde heen wilt boren. In de praktijk is men nog niet zover gekomen omdat er diverse technische problemen zijn. De temperatuur en druk zijn te hoog en er is weinig aandacht voor dergelijke projecten terwijl ze wel duur zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?

Ik dacht op zn diepst een kilometer of dertig, maar ik kan het mis hebben.

Bean :shock:

ps. Ik bedoelde een kilometer of dertig
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?

de diepste mijnschacht zit een paar kilometer diep. dus zeker meer dan 30 meter.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 219

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?

ik denk dat het idd afghangt van het materiaal dat je gebruikt , als we een materiaal uitvinden dat een zeeeeeer hoog smelpunt heeft dan zullen we dieper geraken, maar langs de andere kant mag dit materiaal niet te bros zijn enzo ....

Cleopatra :shock:

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?



Hoe zit het dan met torsi over zo'n afstand??

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe diep kan men in de aarde boren?

ccrfan schreef:

Hoe zit het dan met torsi over zo'n afstand??


Bij olieboren is dat soms al tientallen omwentelingen, dacht ik.

Reageer