Aanzuigleiding lucht berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Aanzuigleiding lucht berekenen

Ik heb een (nog onbekende) leiding waar 24000 m3/h doorheen stroomt.

Dit wordt aangezogen door een compressor.

Deze leiding is ongeveer 12.5 meter lang met 3 haakse bochten erin.

Vmax is 8 m/s (hoe minder hoe beter)

gevraagd: Oppervlakte (A) of Diameter (d) van de leiding

Laminaire/turbulente stroming, verliezen per bocht en per meter leiding

welke leiding? (het liefst berekenend met een rechthoekige leiding van 1000*1500mm i.v.m. bestaand rooster en gemakkelijk te construeren tegen gevel.)

simpel bijvoorbeeld:

Qv=v.A

6.667=8.A

A=0.83 m2

d=1028 mm

Graag met complete berekening :D

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

Ik denk dat ik uit de verliezen ben in de leiding als A = 1500 mm (rechthoekige leiding 1000*1500)

Eerst hydraulische diameter uitgerekend, DH = 4 x A/O = 1200 mm

Verliezen uit tabel Kennemer spiralo wanddikte plaat: 1.5 gegeven 0.030 x 10^5 per meter leiding

Verliezen per bocht:

P = drukverlies

z = weerstandsfactor (genomen bocht 90 ;) (R=d) gegeven :D :D 0.35)

S.M. = soortelijke massa

V = luchtsnelheid

P = z x 0.5 x S.M. x V2(pa)

P = 0.35 x 0.5 x 1.29 x 82(pa)

P = 14.448 x 10^5

Totaal 12.5 meter x 0.030 x 10^5 = 37500 pa

Totaal 3 bochten x 14.448 x 10^5 = 4334400 pa +

Totaal beiden _________________= 4371900 pa

(is dit correct? lijkt me te veel...)

nu nog stroming turbulentie, kan iemand mij daarbij helpen

Re = ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

Verliezen uit tabel Kennemer spiralo wanddikte plaat: 1.5 gegeven 0.030 x 10^5 per meter leiding
Welke tabel is dat?

In ieder geval is die 0.030 x 10^5 per meter fout.

Wellicht is het 0.3 Pa/meter, oftewel 0.03 mm waterkolom per meter leiding.
z = weerstandsfactor (genomen bocht 90 ;) (R=d) gegeven :D :D 0.35)
Eerst heb je het over een haakse bocht en nu over R=d. Maar voor R=d zou ik ook een hogere waarde voor z verwachten.
P = 14.448 x 10^5
Nee, P =14.448 Pa

Maar dat is voor v= 8 m/s maar je moet natuurlijk wel met de echte snelheid rekenen want je hebt immers A= 1.5 m2 in plaats van 0.83
nu nog stroming turbulentie, kan iemand mij daarbij helpen

Re = ?
Re zal ongeveer 500000 dus turbulent zijn maar dat doet in feite niet terzake als je de drukval afleest uit een Kennemer tabel.

Bedenk ook dat je nog drukverlies hebt door inloopverlies van de ruimte via het rooster het kanaal in, en bovendien een drukval door Bernoulli effect.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

Welke tabel is dat?
De tabel inwendige onderdruk omdat het een aanzuigleiding betreft.
In ieder geval is die 0.030 x 10^5 per meter fout.

Wellicht is het 0.3 Pa/meter, oftewel 0.03 mm waterkolom per meter leiding.
Als je de lijn doortrekt naar 1.5 (in tabel moet 1 1.25 zijn), kan je zien dat dit dichtbij het antwoord zit als je bijvoorbeeld kijkt naar de waardes van 1000mm zal dit getal rond de 0.030 zijn. bij een perslijding zal het dan gaan om ongeveer 0.34.

De weestandsfactor bepaald door raadplegen tabellenboek, in mijn leiding zal ik een radius van ongeveer mijn leidingdiameter verwerken.

14.448 pa lijkt mij inderdaad wat aanneemlijker.

500000 is hoog, klopt, heb hem net ook op internet berekend.

daarna kan je de drukval ook berekenen. deze komt dan uit op 113 bar, ik weet niet wat ik hiermee moet. want wat gebeurd er bij een drukval van 113 bar, ik denk dat er dan dingen stuk gaan hehe.

Maar maakt dat niet uit voor drukverliezen dan? Dat hoge Re getal? zijn er nog meer dingen waar ik dan mee te maken krijg? behalve geluid.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

Ik weet nog steeds niet wat die Kennemer tabel inhoudt. Heb je daar een link van?
Als je de lijn doortrekt naar 1.5 (in tabel moet 1 1.25 zijn), kan je zien dat dit dichtbij het antwoord zit als je bijvoorbeeld kijkt naar de waardes van 1000mm zal dit getal rond de 0.030 zijn. bij een perslijding zal het dan gaan om ongeveer 0.34.
En waarom zou de drukval wezenlijk anders zijn in de zuig dan in de pers voor dezelfde snelheid?

Als het debiet 24000 m3/h is en de kanaaldoorsnede A is 1.5 m2 zou ik bij ongeveer atmosferische druk een drukval van ongeveer 0.3 Pa/m verwachten.
daarna kan je de drukval ook berekenen. deze komt dan uit op 113 bar, ik weet niet wat ik hiermee moet. want wat gebeurd er bij een drukval van 113 bar, ik denk dat er dan dingen stuk gaan hehe.
Het zou duidelijk moeten zijn dat een drukval van 113 bar totale onzin is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

http://www.kennemerspiralo.nl/ daarop is de tabel te vinden.

ik begrijp ook wel dat dat niet klopt, maar dat komt van een site waar je het Re getal kan berekenen. hieruit komt dit getal. ik vind een Re van 500000 eigenlijk ook wel een beetje aan de grote kant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

Via die website kon ik geen tabel vinden maar via google vond ik de tabel die jij waarschijnlijk bedoelde: http://www.kennemerspiralo.com/content/645...clnt/267_04.pdf

Slechts één klein probleempje: die tabel heeft totaal absoluut niets met drukval te maken. Wat je daar afleest is de toelaatbare (onder)druk bij een bepaalde wanddikte.

Bijvoorbeeld: een zuigbuis met een diameter van 1000 mm en een wanddikte van 1.25 mm kan een onderdruk van 0.030 * 105 Pa verdragen

en een persbuis 1000 mm en een wanddikte van 1.25 mm kan een overdruk van 0.34 * 105 Pa verdragen.

Ik vond via google nog een Kennemer drukval grafiek die je wel kunt gebruiken, ofschoon die eigenlijk voor ronde kanalen is.

Die Reynolds van ongeveer 500000 klopt wel maar doet niet meer terzake aangezien dat al in die Kennemer drukval grafiek verwerkt zit.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Aanzuigleiding lucht berekenen

nee dat klopt dan, maar weet het dus nog steeds niet.

weerstand in leiding opnieuw berekend.

R= :D /Dh x ;) /2 x v2

:D = 1.29

:P = 0.0225 (af te lezen in moody diagram)

Dh = 1200 mm = 1,2 m

v = 4,44

R = 0.2384 Pa = N/m2

per bocht:

Z= :P x 0.5 x :P x v2

Z= 4.2957 Pa per bocht

;) = 15.8671 Pa verlies in de leiding

hierbij moet nog een rooster komen waarbij verliezen optreden. deze worden altijd gegeven door de fabrikant.

wat ons brengt bij: Vacuum! de volgende stap in het berekenen van de leiding. iemand daar toevallig verstand van?

ik nl 0... :D

Reageer