Hoe controleert men goud?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hoe controleert men goud?

is het moeilijker of zijn er andere manieren om 24karaat goud te controleren dan wanneer je 14karaat

wil laten controleren? ik ben in bezit geweest van een voorwerp, waarbij de juwelier/goudsmid mij vertelde dat het nep was. Hierbij werd geschraapt en met een bepaalde substantie over het voorwerp gesmeert. Kan men mij vertellen wat de mogelijkheden van controle van goud zijn?

ik dank u

gr peter

Berichten: 145

Re: Hoe controleert men goud?

Kijk of er een gehalteteken instaat, meesterteken, kijken, voelen, ruiken, toetszuur en toetssteen, zo even wat methodes
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles



Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Berichten: 12.262

Re: Hoe controleert men goud?

Afgezien van zulke testjes is het ook mogelijk gehalte en verontreiningen te bepalen met rontgendiffractie.
Victory through technology

Berichten: 2.746

Re: Hoe controleert men goud?

kleur en massadichtheid lijken voor de hand liggende criteria.

Re: Hoe controleert men goud?

Een juwelier met ondervinding zal met zijn toetssteen en zuur zeer nauwkeurig het gehalte aan goud bepalen. Hij zal je ook nog het een en ander weten te vertellen over de soort legering die hier voor handen is. De kleur is vooral afhankelijk van het soort metaal die met het goud vermengd is. Zilver,koper om er een tweetal op te noemen.

Reageer