Aanpassingen mens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Aanpassingen mens

Hallo, ik heb een vraagje waar ik al even mee zit.

Als ik het goed heb is het voor mensen veel moeilijker zichzelf neer te steken met een mes, dan bijvoorbeeld neer te schieten met een geweer.. omdat het mes als wapen al veel langer bestaat.

Als ik hiermee volledig juist ben is mijn vraag hierop nu; is dit dan een aanpassing van de mens om te kunnen overleven in groep tegen onze eigen wapens in of bekijk ik het fout.

Met andere woorden: kan dit dan ook als iets worden gezien dat in onze genen geschreven staat (sorry maar ik kan het voor de moment niet anders onder woorden brengen).

Of is dit meer iets dat uit een schrik voortgevloeid is.. (schrik omdat bv een messesteek pijnlijker is..)

MVG pollie, ps ik hoop dat dit niet schokerend overkomt ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Aanpassingen mens

Ik denk omdat het pijnlijker is en het veelal langer duurt voordat je dood bent. Met een kogel door je hoofd ben je zo goed als meteen 'dood'. Met een messteek in een grote slagader kan het zeker nog een aantal minuten duren. Omdat je sneller dood bent is de tijd waarin je de pijn voelt ook minder. Dit heeft volgens mij niets met genen te maken, maar met cognitie; de mens weet wat er staat te gebeuren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Aanpassingen mens

pollie schreef:Als ik het goed heb is het voor mensen veel moeilijker zichzelf neer te steken met een mes, dan bijvoorbeeld neer te schieten met een geweer.. omdat het mes als wapen al veel langer bestaat.

[...]

Of is dit meer iets dat uit een schrik voortgevloeid is.. (schrik omdat bv een messesteek pijnlijker is..)
Je stelling lijkt me correct, maar je verklaring niet. Ik denk inderdaad dat veel zelfmoordenaars een pistool boven een mes verkiezen omdat de doodsstrijd bij het gebruik van het eerste wapen doorgaans veel minder lang duurt.

Disclaimer: Bovenstaande is volledig uit de losse pols en dus niet deftig onderbouwd.

EDIT: Anusthesist was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Aanpassingen mens

Bedankt aan beiden voor jullie mening hierover !

@ Klintersaas:

Ik dacht dat dit meer was ontstaan omwille van de drang tot overleven (en voortplanting, indien zelfmoord op jongere leeftijd zou plaatsvinden). En dat na verloop van tijd ook de neiging om zelfmoord met een geweer te plegen zou afnemen, omdat er een eigen-afweersysteem tegen ontwikkeld wordt.

Ik heb hierover eens gelezen in een fragment uit een boek waarover het onder meer ook over de wolf en een kraai ging (waarbij geopperd werd dat een tamme kraai zijn snavel steeds zou wegdraaien van de ogen van zijn 'baasje'.)

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Aanpassingen mens

Een messteek ligt ook wat meer binnen ons instinct, ik bedoel, je ontwijkt instinctief 'scherpe' voorwerpen, je instinct zegt dat je ervoor moet oppassen. Een mes is min of meer 'natuurlijker' dan een pistool, aangezien je jezelf wel vaker aan iets snijt. Bij een pistool hoef je jezelf ook geen pijn te doen, je moet 'alleen' een trekker overhalen, dat lijkt mij minder eng dan een mes in mijn buik te steken.

Reageer