Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

Hallo allemaal. Ik werd net wakker, en ik had het weer, zo'n tikje wat je de hele tijd in je hoofd hoort, en ik wilde er graag wat meer over weten.

Ik heb dat weleens vaker, en ik ben erachter gekomen dat het van mijn mobiele telefoon is. Daarnet smste ik iemand, en legde mijn mobiel weg. Dat tikje bleef doorgaan. Ik heb hem getimed, en hij is iets sneller dan 1x per seconde. Ook zit er zo'n hoog blaasachtig geluidje achter, net als wanneer je in de achterkant van je pennendop blaast, alleen dan heel hoog.

Toen werd het tikje opeens wat sneller, het klonk meer als 'tik-tik-tik-tik'.. ik denk ongeveer 4 of 5x per seconde. En jahoor, daarna trilde mijn mobiel opeens dat ik een nieuw bericht heb.

Ik weet niet precies hoe je deze 'golven' noemt die ervoor zorgen dat je dat hoort in je hoofd, daarom kon ik er ook niet op google naar zoeken. Kan iemand hier misschien wat uitleg geven over hoe het kan dat je dit kunt horen?

Alvast bedankt,

Grz, PunksNotDead

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

Misschien moet je eens op "microgolven" googelen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Berichten: 46

Re: Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

Dit is denk ik een vorm van interferentie tussen elektromagnetische golven. Deze tikjes worden dan veroorzaakt doordat 2 verschillende golven ( hier deze van je gsm, en een andere bron, misschien je computer?) elkaar versterken of verzwakken.

Berichten: 4

Re: Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

ik heb altijd dat als ik een sms krijg en m'n mobiel ligt naast m'n wekker, waar dus ook een radio opzit. ook zo'n raar geluid maakt. maar dat duurt dan maar 10sec. ongeveer.

Berichten: 185

Re: Het horen van 'tikjes' van je mobiele telefoon

Als je gelooft dat het een echt geluid is, plug dan eens een microfoon in je PC, start een audio recording software die de geluidsgolf in beeld brengt en hou de microfoon dicht bij je mobiel. Zet het opnameniveau lekker hoog maar zorg dat de mobiel en de microfoon geen contact met jouw lichaam maken, anders kan misschien je hartslag worden opgenomen. Gebruik een lange kabel en leg mobiel en microfoon op een andere tafel dan de computer want ook daar wil je geen geluiden van oppikken. En zorg dat er geen speakers of headphone in de computer ingeplugd zit en dat de stereo en radiowekker uit staan.

Als je zo werkelijk oppikt wat jij beschrijft, verbaast me dat zeer en zou ik maar eens een andere mobiel kopen.

Als ik mijn mobiel bovenop mijn tv tuner leg, stoort mijn mobiel daar heel licht op, maar dat wordt meestal overstemd door de TV geluiden. Een binnenkomend bericht geeft een heel duidelijke storing op die tuner, maar nog steeds alleen als mijn mobiel er bovenop ligt.

Als laatste oplossing (als dat microfoontje niks oppikt) zou het zo kunnen zijn dat je last hebt van oorsuizingen. Ga in een stille ruimte (badkamer) zitten met je handen op je oren. Hoor je nu ook ritmische tikken, klikken of zo, ga dan naar de dokter. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Als je lang over belgische wegen van stelcon platen rijdt, kunnen je oren een soort geheugeneffect vertonen. Onschuldig. Van een houseparty of harde muziek via een koptelefoon kun je een soortgelijk effect krijgen, maar dit kan wel wijzen op gehoorbeschadiging. Het andere uiterste is dat je te hoge bloeddruk hebt en je eigen hartslag beluistert of zelfs een zeldzame tumor in de buurt van je trommelvlies hebt.

Reageer