[wiskunde] gem. tijd bereken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[wiskunde] gem. tijd bereken

Het is een huiswerkopgave, waar ik na lang op turen en proberen maar niet uit kom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Hier komt het:

Opgave 2

“Olé, olé, olé olé; wie aar de sjempjuns, we aar de sjempjuns!”

Het is weer zover: de tweewekelijkse voetbalwedstrijd van sv JOLIJT (Jipsingboertange Overwint Lastige en IJdele Tegenstanders) staat op het punt te beginnen en van heinde en ver komen de supporters toegestroomd. Zelfs uit het toch veraf gelegen Eerste Exloërmond komen de mensen op het stadion van JOLIJT af. Maar deze keer staat er dan ook wel een echte wedstrijd op het programma: JOLIJT krijgt namelijk vv Zwiggelte op bezoek! En dan weet u het wel: dat wordt een spektakel van jewelste! Er wordt al weken over dit cruciale treffen gesproken en in de gemeenteraad is gediscussieerd over de mate waarin de wedstrijd als een risicowedstrijd zal worden aangeduid en of men daarom het aantal ME-ers zou moeten verdubbelen naar twee.

Aan de westzijde van het stadion bevindt zich de ingang “Moeilijke Gevallen”, ook wel de Friese ingang genoemd. Het betreft hier abonnementhouders die oorspronkelijk uit Friesland komen en waarvan bekend is dat ze wel eens gewelddadige neigingen vertonen (hetgeen o.a. weer een week geleden was gebleken bij het concert van de popgroep Gewoon). In feite gaat het hier om 6 probleemgevallen: Sjoerd Bonkinga (inderdaad, de zoon van vader Bonkinga), Harm Harmsen, Heerenveense Neel (niemand weet zijn eigenlijke naam), Bart Osinga (ook wel de “rooie” genoemd), Wybert Zeelstra en Monius Maren. Precies 440 seconden vóór de aftrap van de wedstrijd staan deze 6 personen trappelend van ongeduld te wachten bij de ingang. Maar Hannes Wampelstra die de controle uitvoert en zelf van Friese komaf is, laat zich daardoor niet haasten: hij wenst het zestal goed te controleren en dat vraagt nu eenmaal tijd. Wel is Hannes beducht op het onnodig te laat laten komen van de herrieschoppers: het zou kunnen dat de herrie dan al bij zijn toegangspoort losbarst en dat wil hij voorkomen. In de onderstaande tabel staan van de zes genoemde personen aangegeven hoe lang de verwachte controletijd zal zijn en op welk tijdstip de controle uitgevoerd moet zijn (gerekend vanaf nu) om op tijd bij de gereserveerde plaats aan te komen.

Tabel 2.1: Looptijd naar plaats en controletijd per persoon (in sec.).

Persoon Sjoerd Harm Neel de Rooie Wybert Monius

Due Date Controle (sec.) 80 320 120 400 240 200

Controletijd (sec.) 100 90 120 60 120 100

Vraag 2.1

In welke volgorde moeten de 6 personen door Hannes gecontroleerd worden opdat de gemiddelde tijd die de zes laat komen zo klein mogelijk is?.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [wiskunde] gem. tijd bereken

Je moet eerst voor iedere persoon de gewenste begintijd van de controle (gerekend vanaf nu) uitrekenen.

Dat is eenvoudig de Due Date Controle minus de Controletijd en dat geeft, na plaatsing in oplopende volgorde:

Persoon . . . . Gewenste controlebegintijd (sec. vanaf nu)

Sjoerd . . . . . . . . . . -20

Neel . . . . . . . . . . . . . 0

Monius . . . . . . . . . . 100

Wybert . . . . . . . . . . 120

Harm . . . . . . . . . . . 230

de Rooie . . . . . . . . . 340

en dat is meteen de meest logische (want minste brainpower vereist) oplossing met het laagste gemiddelde te laat komen.

Maar dit is beslist niet de enige juiste oplossing, er zijn meerdere oplossingen met hetzelfde gemiddelde.

Je moet er telkens op letten dat geen enkele persoon te vroeg gecontroleerd wordt want voor te vroeg op de tribune arriveren krijg je geen punten.

Vast staat dat Sjoerd en Neel (Neel en Sjoerd) nummer 1 en 2 moeten zijn.

Voor nummer 3 moet men Monius of Wybert kiezen.

Als nummer 3 Monius is kan nummer 4 Wybert of Harm zijn, als nummer 3 Wybert is kan nummer 4 Wybert of Harm of zelfs de Rooie zijn.

etcetera...
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 29

Re: [wiskunde] gem. tijd bereken

Fred F. schreef:Je moet eerst voor iedere persoon de gewenste begintijd van de controle (gerekend vanaf nu) uitrekenen.

Dat is eenvoudig de Due Date Controle minus de Controletijd en dat geeft, na plaatsing in oplopende volgorde:

Persoon . . . . Gewenste controlebegintijd (sec. vanaf nu)

Sjoerd . . . . . . . . . . -20

Neel . . . . . . . . . . . . . 0

Monius . . . . . . . . . . 100

Wybert . . . . . . . . . . 120

Harm . . . . . . . . . . . 230

de Rooie . . . . . . . . . 340

en dat is meteen de meest logische (want minste brainpower vereist) oplossing met het laagste gemiddelde te laat komen.

Maar dit is beslist niet de enige juiste oplossing, er zijn meerdere oplossingen met hetzelfde gemiddelde.

Je moet er telkens op letten dat geen enkele persoon te vroeg gecontroleerd wordt want voor te vroeg op de tribune arriveren krijg je geen punten.

Vast staat dat Sjoerd en Neel (Neel en Sjoerd) nummer 1 en 2 moeten zijn.

Voor nummer 3 moet men Monius of Wybert kiezen.

Als nummer 3 Monius is kan nummer 4 Wybert of Harm zijn, als nummer 3 Wybert is kan nummer 4 Wybert of Harm of zelfs de Rooie zijn.

etcetera...
Bedankt na wat controleren, blijkt dit inderdaad waar te zijn. Ik zat zelf veel te moeilijk te denken, maar als eerste antwoord had ik hetzelfde als waar jij nu mee komt. Bedankt in ieder geval, great help!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] gem. tijd bereken

Het is een huiswerkopgave, waar ik na lang op turen en proberen maar niet uit kom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Volgende keer in het huiswerkforum plaatsen dan :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer