[chemie] chloorelektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[chemie] chloorelektrolyse

Een tijd geleden heb ik bij een practicum chloorelektrolyse gebruikt om uit te zoeken of in een zout (Zout X) wel of geen chloor zat. Tijdens het maken van het verslag kwam ik er achter dat een paar dingen mij nog niet helemaal duidelijk zijn. De enige informatie over chloorelektrolyse die ik op het internet vinden kan gaat over het gebruiken ervan om stoffen te scheiden, dus ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen

In een reageerbuis heb ik 10 ml demiwater, 10 ml natriumnitraat en zout (x) gedaan. In dit bekerglas heb ik een chloorelektrode en een pH-elektrode gestopt. Deze elektrodes waren aan een apparaat gekoppeld dat het potentiaaverschil liet zien.

Om aan waardes te komen om mee te vergelijken hebben we hetzelfde gedaan met demiwater en met kraanwater. De uitslagen waren als volgt:
  • Demiwater -146 mV
  • Kraanwater -196 mV
  • Zout X (aq) -297 mV
Nu zit ik met het volgende:

- Hoe werkt die hele chloorelektrolyse precies?

Ik dacht dat het potentiaal verschil liet zien hoeveel spanning doorgelaten werd door het water, en dat gold hoe meer chloor hoe meer spanning door het water loopt. Maar zouden dan de potenitaalverschillen niet positief moeten zijn? Hoe kan het dan dat er geldt hoe meer chloor in het water hoe meer/minder spanningen wordt door gelaten?

- Wat is de functie van het natriumnitraat?

- Waarom ligt de waarde van het demiwater zo dicht bij die van het kraanwater?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] chloorelektrolyse

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [chemie] chloorelektrolyse

Zal ik doen, ik zag te laat dat die tag vergeten was en zag toen niet hoe ik het weer kon veranderen.

Reageer