[chemie] vrije elektronenparen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[chemie] vrije elektronenparen

Ik zit hier huiswerk te maken van mijn scheikunde, maar ik snap één ding niet helemaal. Hier staat:

De elektronenformules van CO2, en PCL3 zijn gegeven.

CO2

Code: Selecteer alles

<O=C=O>
PCL3

Code: Selecteer alles

	  /Cl\

---	 |	---

|Cl --  P -- CL|

---	---   ---
Bepaal voor elke verbinding het omringingsgetal van het centrale atoom.

Dan staat in de uitwerkingen: CO2: omringingsgetal 2.

Dit kan ik mij voorstellen, met 2 O's om de C heen.

Dan staat er bij: PCL3: omringingsgetal 4.

Dan krijg ik het niet voor elkaar om te begrijpen, dat PCL3 omringingsgetal 4 heeft. Iemand legde mij uit dat dat komt door een vrij elektronenpaar. Die komt daar bij opgeteld. Maar hoe bepaal je of een molecuul vrije elektronenparen heeft? En hoeveel?

Alvast bedankt :D

Berichten: 3

Re: [chemie] vrije elektronenparen

ik kan hem niet meer wijzigen..?

Anyway, ik heb het antwoord gevonden. Het zat hem in die extra streep bij de P.

Toch bedankt, hier mag een slotje op, desnoods verwijderen jullie dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] vrije elektronenparen

ik kan hem niet meer wijzigen..?


Berichten wijzigen kan inderdaad slechts gedurende een beperkte tijd nadat je je bericht geplaatst hebt. Anders is de kans groot dat er al antwoorden gegeven zijn, die dan verwijzen naar zaken in een bericht die er helemaal niet meer staan.

Wat wél kan is, zoals je zelf al hebt gedaan, in een nieuw bericht aanvullende informatie zetten. Hoewel we natuurlijk liever hebben dat dat niet nodig is, met andere woorden, dat je eerst zelf goed zoekt en nadenkt voordat je een vraag stelt.


Toch bedankt, hier mag een slotje op, desnoods verwijderen jullie dit onderwerp.
Topics worden alleen gesloten of verwijderd als er zaken tegen de regels instaan. Dat is hier niet het geval, en het topic blijft dus gewoon open. Misschien heeft iemand in de toekomst een vergelijkbare vraag of aanvullende informatie die hij of zij met de rest van het forum wil delen.

Wel is het topic verplaatst naar het subforum "Huiswerk en Practica" omdat het hier om een schoolopgave gaat.

Tot slot een tip: Misschien is het handig om het topic "[topic="9919"]Over www.wetenschapsforum.nl[/topic]" en het topic "Regels", ook te bereiken via de knoppen bovenaan je scherm, eens door te nemen!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: [chemie] vrije elektronenparen

euh sorry hoor, maar ik hoef écht geen bijdehande toon te hebben. Misschien bedoelde je het niet zo, maar het klinkt nogal bijdehand. Vooral, als je goed kijkt, zie je dat er zo'n beetje een uur tussen mijn antwoorden zit. Ik ben al sinds 1 uur die middag bezig, om het antwoord te vinden. Uit wanhoop heb ik het hier gepost. Ik ben verder gaan zoeken.

Maar goed. Ten eerste heb ik dit topic NIET hier gezet, maar bij de Scheikunde sectie. Dus hoe deze hier komt, al sla je me dood.

Ten tweede, ik ben tot nu toe op elk forum gewend, dat als je vraag beantwoord is, er een slot op komt. Dit omdat er anders vragen bij komen die er totaal niet mee te maken hebben, en om te verre offtopic gesprekken te voorkomen.

Met vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] vrije elektronenparen

Maar goed. Ten eerste heb ik dit topic NIET hier gezet, maar bij de Scheikunde sectie. Dus hoe deze hier komt, al sla je me dood.
De topic werd door een moderator verplaatst, dat had ik over het hoofd gezien. Het ontbreken van de vakgebied-tag was dus jouw fout niet.
Ten tweede, ik ben tot nu toe op elk forum gewend, dat als je vraag beantwoord is, er een slot op komt. Dit omdat er anders vragen bij komen die er totaal niet mee te maken hebben, en om te verre offtopic gesprekken te voorkomen.
Dat doen we hier niet, er zijn altijd nog aanvullingen mogelijk of verdere vragen (van anderen) die hierop aansluiten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer