[wiskunde] parabool herleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] parabool herleiden

Ik heb een vraag over het herleiden van een parabool. Ik had laatst een practicum waar we de b (beeldafstand) en v (voorwerpsafstand) moesten meten van een lichtstraal. Nu heb ik daar een grafiek van gemaakt en moet ik hem herleiden tot een rechte lijn (op grafisch weergave).

Dit zijn de resultaten van mijn metingen en de grafiek:

v -------- b ------ 1/v + 1/b --- 1/f

12.5 --- 57.5 --- 0.09739 --- 10.2678

13.5 --- 41.5 --- 0.09817 --- 10.1863

15.0 --- 32.5 --- 0.09743 --- 10.2631

20.0 --- 20.0 --- 0.1 ------ -- 10

25.0 --- 17.0 --- 0.09882 --- 10.1190

30.0 --- 15.5 --- 0.097849 -- 10.21978

35.0 --- 14.0 --- 0.1 -------- 10

40.0 --- 13.5 --- 0.09907 --- 10.093

Afbeelding

Ik moet b en v nu zo herleiden dat de grafische weergave een rechte lijn geeft waarmee je de waarde van de brandpuntsafstand f eenvoudig kunt bepalen. Alleen ik snap echt niet hoe ik dat zou moeten doen , en in mijn boek is er ook bijna niets over te vinden. Behalve de formule 1/v + 1/b = 1/f. Maar ik zou niet weten of je het daarmee kunt herleiden. Dus is er iemand die weet hoe ik dit kan herleiden tot grafische rechte lijn?

Je tag veranderd in [wiskunde], omdat je probleem eigenlijk eerder daar ligt, en ik van de wiskundige helpers dus eerder een goed antwoord verwacht. (de natuurkundigere helpers niks te na gezegd uiteraard... :D )

jvdv

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Probeer eens 1/v uit te zetten tegen 1/b (of omgekeerd), wat krijg je dan?

Waarom denk je zelf aan een parabool (zie je topic titel...)?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Een leraar bij mij op school zei dat het een parabool was, en bedoel je met 1/v en 1/b tegen elkaar uitzetten een grafiek maken?

Ik dacht eerst zelf 1/b = - 1/v + 1/f. en dan 1/b = y , - 1/v = ax en 1/f = b. en dan y = ax+b oplossen maar dan krijg ik een grafiek die ook niet echt klopt..

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Probeer eens één van je assen logaritmisch te maken, ik zou zelf ff de y-as proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Een leraar bij mij op school zei dat het een parabool was, en bedoel je met 1/v en 1/b tegen elkaar uitzetten een grafiek maken?
ik bedoel inderdaad het uitzetten van 1/v tegen 1/b (dus die waarden uit je tabel), in plaats van v tegen b.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Ik heb 1/v tegen 1/b uitgezet en het is gelukt :D Bedankt voor jullie hulp allemaal. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Begrijp je nu (achteraf gezien) ook waarom het hiermee wel lukt, als je naar de formule kijkt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [wiskunde] parabool herleiden

Ja :D , mijn leraar heeft de som ook nog uitgelegd. Dus ik snap het nu helemaal. Ik snap achteraf ook zelf ook niet waarom ik er niet op ben gekomen om 1/v tegenover 1/b te zetten :P

Reageer